سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 8322 امروز 0

خبر فوری

شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب و داوری سینما و معدن! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ سالن‌های نمایش ۵ شب اجرا ندارند سینماهای سراسر کشور تعطیل می‌شود کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند میزبانی ویژه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از دانشجویان/ نام‌نویسی آغاز شد فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری آشغال دوست داشتنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب فیلم‌های تجربی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/معرفی هیات انتخاب و داوری خبرهای تازه از «سینماحقیقت 18» نخستین گام‌های جشنواره «تهران» با اولین تجربه‌های فیلمسازی عیاری و جعفری‌جوزانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ آغاز چهارمین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی اریک اشپیتزر، «الماس سفید» و ورنر هرتزوگ چهره‌های سینمایی در قاب «جشنواره تهران» از «فیلم کوتاه» چه گفتند؟ / فیلم کوتاه درجه یک است تسلیت به ایران… عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ «در آغوش درخت» به اسکار2025 معرفی شد «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2025 محمد خزاعی: «نخبه‌گرایی» را جایگزین «نخبه‌کشی» در سینما کردیم/ معرفی برگزیده‌های «راژیا» رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است آغاز اکران یک مستند درباره سینماگر قدیمی هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین-راژیا آغاز به کار کرد نمی‌خواستیم «پرتاب» زیر سایه «سینماحقیقت» باشد فراخوان جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد علاقه‌مندان به عضویت در «باشگاه مخاطبان انجمن» تنها تا پایان شهریور فرصت دارند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید»

6

نگاهی به سینمای دفاع مقدس از آغاز تا امروز

  • کد خبر : 24914
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
نگاهی به سینمای دفاع مقدس از آغاز تا امروز
با شروع جنگ تحمیلی از سوی عراق به ایران در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ شاهد تولد سینمایی در ایران بودیم که از آن به عنوان سینمای دفاع مقدس یاد می‌شود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، با شروع جنگ تحمیلی از سوی عراق به ایران در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ شاهد تولد سینمایی در ایران بودیم که از آن به عنوان سینمای دفاع مقدس یاد می‌شود.
اگر بخواهیم به نخستین تلاش‌های سینمای ایران در این زمینه اشاره کنیم باید از فیلم «برزخی‌ها» به کارگردانی ایرج قادری نام ببریم. اگرچه «برزخی‌ها» در زمانی ساخته شد که هنوز عراق به ایران حمله نکرده بود ولی تحرکاتی که در مرز ایران و عراق رخ داده بود، بهانه‌ای شد تا سعید مطلبی، نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی این فیلم از این موضوعاستفاده کرده و آن را در روایت ایرانی شده‌ی «هفت سامورایی» خود بگنجاند.

اما نخستین فیلم رسمی سینمای جنگ در ایران، «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری بود که  در سال ۱۳۶۰ به نمایش درآمد. پس از توفیق تجاری «مرز» کم‌کم فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به ظرفیت‌های این گونه‌ی سینمایی تازه متولدشده پی بردند و به صرافت ساخت فیلم‌هایی با این مضمون افتادند. اما بیشتر فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته شدند، از جنگ به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد هیجان و صحنه‌های اکشن استفاده می‌کردند. «پلاک» ساخته‌ی ابراهیم قاضی‌زاده، «جانبازان» ساخته‌ی ناصر محمدی، «عبور از میدان مین» ساخته‌ی جواد طاهری و «عقاب‌ها» ساخته‌ی ساموئل خاچیکیان از جمله فیلم‌های جنگی سینمای ایران بودند که با الگوهایی مشابه به سینمای هالیوود که باواقعیت‌های جاری در جبهه‌های جنگ، فرسنگ‌ها فاصله داشتند، ساخته شدند.

اما در نقطه‌ی مقابل و دو سه سال پس از شروع جنگ، فیلمسازانی به عرصه‌ی سینمای ایران وارد می‌شوند که خود، تجربه‌ی حضور در جنگ را داشتند و نگاهشان، با گروه فیلمسازان قبلی تفاوت‌هایی اساسی داشت. از جمله نام‌های شاخص در این زمینه باید به رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد. اگرچه نخستین آثار این گروه از فیلمسازان، از ضعف‌هایی ساختاری برخوردار بودند اما به مرور و با کسب تجربه، توانستند وجوه تکنیکی را در کنار توجه به محتوای غنی تر، بالا ببرند.

بدین ترتیب بود که سینمای دفاع مقدس توانست از آن هیجان‌سازی‌های کاذب نخستین عبور کرده و شاهد نگاهی واقع‌گرایانه به جنگ باشد. جنگی که حالا در آن شاهد بودیم دشمن لزوما، موجودی عقب‌مانده و کودن نیست که به راحتی مقهور ما گردد. «دیده‌بان» و «مهاجر» هردو ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا، «دیار عاشقان» ساخته‌ی حسن کاربخش و «پرواز در شب» ساخته‌ی رسول ملاقلی‌پور از جمله آثار قابل توجهی بودند که توسط این گروه از فیلمسازان ساخته شد.

در این میان جنگ، به آثار فیلمسازان روشنفکر سینمای ایران نیز، راه یافت. اگرچه این تاثیر، مستقیم نبود و در واقع به اثرات جنگ در فضای جامعه و زیست مردم آن روزگار اشاره داشت. «باشو غریبه‌ی کوچک» ساخته‌ی بهرام بیضایی، «دندان مار» و «گروهبان» هر دو ساخته‌ی مسعود کیمیایی، «بازی بزرگان» ساخته‌ی کامبوزیا پرتوی و «در کوچه‌های عشق» ساخته‌ی خسرو سینایی از جمله آثار قابل توجه در این زمینه بودند.

با به پایان رسیدن جنگ تحمیلی هشت ساله، لازم بود که فیلمسازان این گونه‌ی سینمایی به اثرات جنگ در جامعه‌ی پس از آن دوران بپردازند. به همین دلیل بود که فیلمسازان شاخص این سینما، همچون ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا، دوربین خود را به فضای شهری پس از جنگ آوردند و قهرمانان بازمانده از جنگ را، در بستر اجتماع امروز به تصویر کشیدند. «از کرخه تا راین»، «بوی پیرهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» هر سه ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا، «مجنون»، «پناهنده» و «نسل سوخته» ساخته‌های رسول ملاقلی‌پور و «کیمیا» ساخته‌ی احمدرضا درویش از به یاد ماندنی‌ترین این آثار هستند.

اما هشت سال دفاع مقدس  دستاورد بزرگ دیگری برای سینمای ایران داشت و آن، رشد تکنیکی تولیدات سینمایی بود. ساخت آثاری همچون «افق» ساخته‌ی رسول ملاقلی‌پور «سجاده‌ی آتش» ساخته‌ی احمد مرادپور، «سرزمین خورشید» و «دوئل» ساخته‌های احمدرضا درویش، ظرفیت‌های تازه‌ای از تولیدات پرهزینه در سینمای ایران را خلق کردند.

همچنین با فاصله گرفتن از جنگ و باز شدن فضا، بستر لازم جهت انجام تجربه‌های تازه در سینمای جنگ فراهم شد. نگاه طنزآمیز کمال تبریزی در «لیلی با من است» و تلفیق فضای سوررئال با مضمون جنگ در آثاری همچون «سفر به چزابه» و«هیوا» ساخته‌های رسول ملاقلی‌پور و «برج مینو» ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا منجر به خلق آثاری ماندگار و متفاوت شدند.

از دهه‌ی هشتاد به بعد، شاهد ساخت فیلم‌هایی با رویکرد ضد جنگ هم بودیم. فیلم‌هایی مانند «اتوبوس شب» ساخته‌ی کیومرث پوراحمد، «ملکه» ساخته‌ی محمدعلی باشه‌آهنگر، «گیلانه» ساخته‌ی رخشان بنی‌اعتماد و «طبل بزرگ زیر پای چپ» ساخته‌ی کاظم معصومی.

سینمای دفاع مقدس در دهه‌ی نود، همچنان به فعالیت خود ادامه داد اگرچه میزان تولیدات آن به اندازه‌ی سال‌های قبل نبود. شاید لازم باشد این گونه‌ی سینمایی برای جلوگیری از تکرار و از دست دادن مخاطب، شاهد نگاه‌های تازه و متفاوت به مسئله‌ی جنگ باشد. در این میان آثاری چون «ایستاده در غبار» ساخته‌ی محمدحسین مهدویان، «تنگه‌ی ابوقریب» ساخته‌ی بهرام توکلی، «شیار ۱۴۳» ساخته‌ی نرگس آبیار، «ویلایی‌ها» ساخته‌ی منیر قیدی و «موقعیت مهدی» ساخته‌ی هادی حجازی‌فر از جمله آثار متفاوت جنگ در یک دهه‌ی اخیر بودند که با واکنش مناسب مخاطبین، همراه بود و چراغ سینمای دفاع مقدس را روشن نگه داشتند.

به یاد داشته باشیم در تمام کشورهایی که تجربه‌ی جنگ را داشته‌اند، همچنان و پس از گذر سالیان دراز، ساخت آثار جنگی ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.