سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

8
فیلمسازان را هنوز به خودی غیر خودی تقسیم می‌کنند/پیشنهادهایی که به فیلمسازان می‌دهند بیشتر تنبیهی است تا تشویقی

نگاهی به طرح تشویقی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با عباس رافعی

  • کد خبر : 12436
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
نگاهی به طرح تشویقی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با عباس رافعی
عباس رافعی معتقد است که تغییر اولویت اکران برای برخی از فیلم‌ها توسط سازمان سینمایی بیشتر شبیه یک تنبیه است چون آن‌ها می‌خواهند فضای هنری را به دوبخش خود و غیر خودی تقسیم کنند ضمن اینکه به جای برخورد هنری با هنرمندان با آن‌ها برخورد نظامی می‌کنند.

مهسا بهادری: اعلام کردند فیلم‌هایی که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شوند، در اولویت اکران قرار خواهند گرفت. این یعنی فیلم‌هایی که در جشنواره حاضر نشوند، سال بعد یا اکران نمی‌شوند، یا در زمان‌های مرده سینما مثل ماه رمضان، و ماه محرم و صفر اکران خواهند شد. پس این تشویقی که از جانب سازمان سینمایی مطرح شده، عملا یک تهدید یا اگر کمی هم لطافت به آن بدهیم یک هشدار است.

جریان از این قرار است که دو روز پیش روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفت: «به طور طبیعی آن دسته از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویت‌های بعدی اکران قرار خواهند گرفت.»

این حرف در زمان و شرایطی گفته شد که اولا بحث دو دستگی میان فیلمسازان ایحاد شده و نکته دوم از سال‌های قبل تعداد زیادی فیلم اکران شده در جشنواره پشت پرده اکران مانده‌اند ضمن اینکه بیش از ۳۰۰ فیلم هم پشت پرده اکران است. این پیشنهادی که از جانب سازمان سینمایی مطرح شده، عملا یک نوع تبعیض در حق فیلم‌هایی است که به هر دلیل اثرشان به جشنواره امسال نخواهد رسید.

عباس رافعی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان درباره این مسئله که فیلم‌های زیادی در سالیان گذشته در جشنواره حاضر شدند؛ اما هنوز روی پرده نرفته‌اند می‌گوید: «فکر می‌کنم سازمان سینمایی اگر چنین تصمیمی گرفته بود که فیلمسازان را به حضور در جشنواره فیلم فجر تشویق کند، نباید اینگونه اعلام می‌کرد. یعنی نباید علنی می‌کرد که اولویت اکران با فیلم‌هایی‌ است که در جشنواره حضور دارند. این تصمیم بر ضد خودش تبدیل شده است. این مسئله تشویق نیست بلکه یک تنبیه برای فیلمسازان است که اگر فیلم‌تان را به جشنواره فیلم فجر ندهید، ما دیگر آن را اکران نمی‌کنیم.»

او در پاسه به این حرف که البته نگفتند فیلم را اکران نمی‌کنیم بلکه گفتند اولویت با فیلم‌هاییست که در جشنواره حضور دارند نیز ادامه می‌دهد: «می‌دانید این جمله یعنی چه؟ در طول سال سینماها توانایی اکران ۷۰یا ۸۰ فیلم سینمایی را دارند، وقتی که اولویت با فیلم‌هایی باشد که در جشنواره حضور دارند، یعنی فیلم‌های دیگری که در جشنواره حضور ندارند، وارد چرخه اکران نمی‌شوند.»

این هنرمند می‌گوید: «درواقع ما باید این جمله را اینگونه تعبیر کنیم که اگر فیلمتان را به جشنواره فیلم فجر نفرستید، فیلمتان را در سال آینده اکران نمی‌کنیم.
من آن روی سکه را نگاه می‌کنم وقتی می‌گویند اولویت اکران با فیلم‌هاییست که در جشنواره حضور دارند، این جمله بسیار اشتباهی است مخصوصا وقتی از زبان یک مدیر سینمایی خارج شود. ما فیلمسازان کم با تنش مواجهیم که حالا یک مشکل به مشکلاتمان اضافه شود که ای، وای اگر فیلممان به جشنواره فیلم فجر نرسد، فیلمم آن روی دستمان می‌ماند.»

فیلمسازان را هنوز به خودی غیر خودی تقسیم می‌کنند/پیشنهادهای که به فیلمسازان می‌دهند بیشتر تنبیهی است تا تشویقی

بیشتر بخوانید:

یک جایزه ویژه برای متقاضیان جشنواره فیلم فجر

تلویزیون با نام سرگرمی به مخاطب آشغال تحویل می‌دهد

جشنواره فیلم فجر منسجم نباشد خروجی نخواهد داشت/ هنرمندان را تنبیه نکنید

پیشنهاد سازمان سینمایی یک تور بی آب و علف است

در بخش دیگری از آن حرف‌ها نیز مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی با اشاره به شرایط ویژه اکران و ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک فیلم‌هایی که در صف اکران، پیگیری و تلاش‌های همه جانبه‌ای از سوی سازمان سینمایی، شورای راهبردی اکران و شورای صنفی نمایش طی ماه‌های گذشته صورت پذیرفت، افزود: «در راستای حمایت از اکران فیلم‌های سینمایی، مشوق‌های گوناگونی از قبیل پخش تیزر تلویزیونی، حذف محدودیت زمانی اکران در صورت فروش و نیز، مشوق‌های دیگری به فیلم‌هایی که در این مقطع زمانی روی پرده بروند تعیین شد و آن دسته از آثاری که در این مدت به اکران رسیدند حتی الامکان از این مشوق‌ها بهره‌مند شدند. در عین حال، تعداد دیگری از آثار که فرصت و امکان نمایش داشتند به دلیل شرایط خاص اجتماعی تمایلی به این مسئله نشان نداده و فرصت مهم اکران را علیرغم پیش بینی مشوق‌ها از دست دادند. با توجه به جریان تولید سینما و ضرورت مدیریت صحیح چرخه تولید و عرضه، طی تصمیمات اخیر در سازمان سینمایی مقرر شد اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باشد.»

حالا مسئله قابل تامل اینجاست که اگر واقعا هدف توجه به چرخه اکران و بهبود سینماها است، چرا سازمان سینمایی خواسته یا ناخواسته می‌خواهد اول از همه بین فیلمسازان تفرقه بیندازد و در گام دوم این فرصت را از دیگر فیلم‌ها بگیرد؟ اصلا با این وضعیت فروشی که در حال حاضر سینماها دارند، اصلا اهمیتی دارد که سال ۱۴۰۲ چه فیلمی اکران خواهد شد؟

رافعی درپاسخ به این پرسش می‌گوید: «تصمیمی که سازمان سینمایی گرفته، آن هم در سینمای ورشکسته، بدون تماشاگر و بدون مخاطب، این چه تشویقی است؟ از این منظر هم حرف سازمان سینمایی به ضرر خودش است، این کار شبیه این است که یک تور گردشگری تبلیغ کند با من بیایید به یک تور در بیان بی آب و غذا همراه با آفتاب سوزان چه کسی از این پیشنهاد استقبال می‌کند؟»

این فیلمساز ادامه می‌دهد: «کاش کمی در مورد این تصمیم که به عنوان تشویق برای فیلمسازان دز نظر گرفتند، تامل می‌کردند و می‌پرسیدند آیا فیلمسازان اصلا مایل هستند که فیلمشان در این وضعیت سینماها اکران شود؟ به جای اینکه بیایند برنامه‌ریزی کنند که ما در سال آینده یک محیط امن برای حضور فیلم‌ها در سینماها ایجاد می‌کنیم و برای ما فیلم خود و غیر خودی معنا ندارد، چنین پیشنهادی می‌دهند؟»

این فیلمنامه نویس به دو قطبی کردن فضای هنری توسط سازمان سینمایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این حرف سازمان سینمایی یعنی اینکه فیلمسازان را به دو قسمت خودی و غیر خودی تقسیم کرده‌اند؛ فیلمسازان خودی که آثارشان را به جشنواره فیلم فجر می‌دهند، فیلمسازان غیر خودی که آثارشان را به جشنواره فیلم فجر نمی‌دهند، پس فیلمسازان غیر خودی بروند، بمیرند و دیگر فیلم نسازند. این گفتمان فرهنگی نیست که با هنرمندان انجام می‌دهند، بیشتر گفتمان نظامی است و سازمان سینمایی باید از گفتمان نظامی و تنبیهی نسبت به فیلمسازان دست بردارد. این موضوع از اساس اشتباه است چون بین فیلمسازان دو دستگی ایجاد می‌کند و فیلمسازان را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. »

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.