سینمایی نیوز– این روزها در میدان هنر کشور فضایی ناعادلانه از سوی سلبریتیها علیه مدیران فرهنگی دولت سیزدهم شکل گرفته است. این وضعیت انتقادی در حالی است که همه شواهد نشان از آن دارد که طی یک سال فعالیت دولت جدید، وضعیت هنری و نهادهای فرهنگی کشور رو به پیشرفت بوده است و حتی برخی از مهمترین آنها در مسیر تحول هستند.
یکی از این مدیران فرهنگی کشور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی است. این روزها خبر ممنوع و کار شدن برخی از بازیگران عرصه سینما و انتشار نامههای واهی برخی از سینماگران، نام سازمان سینمایی را بیشتر از همیشه بر سر زبانها انداخته است. البته این جریان که حالا به اوج خود رسیده است از بیانیه موهون«تفنگت را زمین بگذار» و در ادامه جنجالهای خود ساخته سینماگران در روزهای جشنواره کن شروع شد و حالا به اوج خود رسیده است.
به دور از این حواشی و جنجالها، به بهانه یک سالگی دولت سیزدهم نگاهی خواهیم داشت به وضعیت سازمان سینمایی و عملکرد مدیران این نهاد تاثیرگذار در میدان فرهنگی کشور.
یک سال از شروع به کار سازمان سینمایی در دولت مردمی سیزدهم گذشت و محمد خزاعی که با شعار دستیابی به افق«اخلاق، آگاهی و امید» و حرکت در مسیر«قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» کار خود را به عنوان سکاندار سینمای ایران آغاز کرد. رویکرد محمد خزاعی و همکارانش تلاش برای ارتقاء کیفی و کمی حوزه خدمات رسانی به سینمای ایران بوده است و این تلاش در این مدت کاملا مشهود است.
در شروع کار دولت سیزدهم و در بحبوحه گمانه زنیها برای تصدی ریاست سازما سینمایی، محمد خزاعی با سابقه تهیه کنندهگی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.
انتظارات انباشته شده در نیاز به تغییر برخی ساختارها در دولت مردمی سیزدهم میطلبید تا رئیس جدید سازمان سینمایی انقلابیتر از اسلاف خود در سازمان شروع به کار کند و همین امر نیز باعث چالشهای پیشبینی شده و نشدهای در مسیر سازندگی سینما شد.
بررسیها نشان میدهد که ساختارهای کهنه، نیروهای سازمانی ناآشنا با گفتمان جدید، بحران و پیامدهای بحران کرونا به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و روانی، خسارتهای اقتصادی گسترده ناشی از کرونا، رکود و تعطیلی سینماها در دو ساله اخیر، روند ناموزون تولیدات سینما نسبت به زیرساختها، مشکلات معیشتی خانواده سینما و همکاران سینمایی، محدودیت منابع و اعتبارات، آئین نامههای قدیمی و نامنطبق با نیازهای روز، مشکلات پروانه ساخت و پروانه نمایشهای صادر شده، انباشت فیلمهای تولید شده و مانده در پشت صف اکران و…. تنها گوشهای از موانع سخت پیش روی متولیان سینمایی کشور بود، که البته بر اساس آمارها و مطالعات وضع موجود تلاش مدیران و مجموعه سازمان سینمایی در رفع مشکلات و حرکت به سوی رشد کاملا مشهود است.
به نظر میرسد مطالبه جدی مسئولان ارشد نظام و جامعه از سینما در طراز انقلاب اسلامی باعث شد تا ضرورت بازسازی و تحول سینما و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخشهای سینما و هنر مورد توجه قرار گرفته و در راستای نقشه راه گام دوم انقلاب، ضرورت تحول ساختارها، مدلها، استراتژی و کالبدشکافی و درون درمانی سینما آغاز شود.
هرچند که برای رسیدن به اهداف متعالی و حتی راضی کننده، راه سختی پیش روی خزاعی و مجموعه تحت مدیریتش وجود داشت اما رفتارها و نوع کنش این تیم نشان از این دارد که میتوان امیدوار بود که با تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی، حمایت از فیلم های اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانواده محور، احیای سینمای ایران دور از دسترس نیست و شکی نیست که مدیریت سینما با تکیه بر سه محور مهم و مرجع: «قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» در جهت دهی و راهبری همه فعالیتها و اقدامات و برنامهریزی برای تقویت و بازسازی سینمای انقلابی، دینی و اجتماعی با رویکرد«خانواده، اخلاق و امید» با بهرهگیری از همه ظرفیتها به سوی سینمای آرمانی حرکت کند.
از نگاهی دیگر اهتمام خزاعی به احیای شورای عالی سینما از مهمترین و امیدبخشترین اتفاقات در کارنامه یکساله او محسوب میشود. شورایی که به امید باز شدن گره کور بسیاری از مشکلات سینماگران میتواند در کنار ساز و کارهای موجود بازوی مهم و تاثیرگذاری برای پرداختن به مباحث کلان سینما: ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالنهای سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و احداث سالنهای سینمایی، توسعه ظرفیت های جدید و پلتفرمها و بررسی موضوعات استراتژیک، تصویب سیاستهای کلان، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما به شمار آید.
یکی از اقدامات صورت گرفته در سازمان سینمایی در دوره جدید بازنگری و واکاوی و تدوین آئین نامههای جدید شوراهای ساخت و نمایش و تایید آنها از مجاری ذیصلاح بوده است که با توجه به کهنهگی و به روز نبودن مقررات و آئین نامههای ساخت و نمایش یکی از مهمترین برنامههای سازمان سینمایی در یکسال گذشته محسوب میشود.
از دیگر نکات مثبت در کارنامه یکساله سازمان سینمایی بسط عدالت فرهنگی و سینمایی با تقویت و گسترش زیرساختها ، شناسایی ظرفیتها و مشکلات سینما، تکریم سینماگران، احیاء، تجهیز ، نوسازی و تکمیل طرحهای نیمه تمام حتی تعطیل شده، در استانها است که پیگیری و مداومت مدیران سازمان سینمایی در حضور میدانی در مناطق محروم نشان داده است که از رهگذر این سفرها و هم نشینی رئیس سازمان سینمایی با هنرمندان و سینماگران شهرستانی فضای پر شور و نشاط و اثربخشی در حال شکل گیری است.
یکی دیگر از اتفاقات خوب و سازنده اخیر در حوزه سینما تشکیل میز مشترک سینما و اقتصاد پیرو نشست مشترک وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان سینمایی است که بر اساس آن قرار است تلاش مشترک برای معافیتهای گمرکی واردات نیازهای زیرساختی سینما، کمک به توسعه اقتصاد کشور و فرهنگسازی اقتصادی، کمک به تغییر، تحول، ثبت و بازتاب روند رشد و توسعه کشور و بسط منافع ملی در ساحت اقتصادی با ظرفیتها و کارکردهای سینما و همکاری نهادهای اقتصادی به عنوان بازوهای قدرتمند کمکی در رشد و توسعه سینما صورت گیرد.
گسترش تعاملات بینالمللی، تاسیس خانه جشنوارههای سینمایی، شروع فصل نوین حمایت از فیلمهای هنری و تجربی، توسعه فعالیتهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی، راه اندازی آموزش آنلاین فیلمسازی، انتقال سمفا به موسسه سینماشهر، انتقال مسئولیت حمایت از ساخت فیلمهای اول به بنیاد سینمایی فارابی، تشکیل کمیته حمایت اکران آنلاین نیز از جمله اقدامات سازنده و رو به رشد سازمان سینمایی در دوره جدید است.
برای اینکه روشن شود که سازمان سینمایی دولت جدید، طی یک سال فعالیت چه تحولی توانسته است ایجاد کند، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نمودارهایی که مبتنی بر دادهکاوی دقیق فعالیتهای این سازمان صورت گرفته است. مقایسه بخشهایی از این فعالیتها با فعالیتهای سازمان سینمایی در سال آخر دوره ریاست جمهوری حسن روحانی گویای همه چیز است. لازم به ذکر است نمودارهای کمی ارائه شده، تنها بخش کوچکی از رشد فعالیتهای سازمان سینمایی است و بیشک مطالعه کیفی عملکرد این سازمان میتواند باعث روشنگری دقیقتری شود.