سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

1
روایت غربت فلسطین/

نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»

  • کد خبر : 35836
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۵۵
نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»
برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است.

محمدرضا دلیر*- «پنج دوربین شکسته» به کارگردانی “عماد برنات” و محصول سال ۲۰۱۱، مستندی درخشان در تاریخ سینمای فلسطین و جهان است، فیلمی که از موضع سازش آغاز می کند و رفته رفته با نمایش عاقبت اعتراضات صلح آمیز مردم فلسطین، مقاومت را تنها گزینه ممکن در ذهن تماشاگر جا می اندازد؛ بی آنکه به این مساله اشاره مستقیمی داشته باشد.

فیلم برنات با معرفی روستای بلعین در کرانه باختری رود اردن آغاز می شود. عماد برنات که خود راوی مستند است، همزمان با پنج دوربین روی زمین های اجدادی اش، از کودکی خود می گوید. این نما به پیرمردی -پدر عماد بورنات_ قطع می شود که در حال شخم زدن زمین است. دوربین با حرکت از چهره پدر به سمت زمین، پیرمرد را همچون درختان زیتون آن اقلیم، ریشه دار در زمین نشان می دهد.

اما تصاویر زیبای روستای بلعین ناگهان با صدای بولدوزرهای رژیم اشغالگر خدشه دار می شود. برنات به سرعت و در همان ابتدای مستند، تکلیف دو طرف دعوا را مشخص می کند و سربازان رژیم اشغالگر را درمقابل اقلیم و طبیعت و روستای بلعین قرار می دهد. گویی آنها پیش از مواجه شدن با مردم روستا، علیه طبیعت و سرسبزی و زیبایی بلعین اعلان جنگ کرده اند.

فیلمساز از بلدوزرهایی درحال از ریشه درآوردن درختان زیتون، قطع می کند و می رسد به نمای آهویی که گویی از بولوزرها ترسیده و پا به فرار گذاشته است. به این ترتیب حتی حیوانات نیز بعنوان عناصر دیگری از طبیعت، در جبه دشمنان رژیم قرار می گیرند. فیلمساز پس از آن، ماجرای شهرک سازی رژیم را مطرح می کند و مجددا یک کنتراست هوشمندانه بین دو طرف منازعه می سازد.

در قاب هایی که برنات از روستا می گیرد، خط افق مشخص است، آسمان آبی بچشم می خورد و سرسبزی روستای بلعین برجسته است، اما در مقابل، ساختمان های شهرک های اسرائیلی به بیرون قاب ادامه دارند، آسمانی در سمت آنها دیده نمی شود و همه نماها از شهرک ها خفه و بدون هیچ المانی از طبیعتند.

برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است. فیلم برخلاف آثار مشابه از تصاویر آرشیوی، خبری یا تکراری استفاده نکرده و هر آنچه در فیلم می گذرد، ماحصل شجاعت و علاقه کشاورز فلسطینی در به تصویر کشیدن آنچه برآنها گذشته، بوده است.

از نکات برجسته این مستند، می توان به نریشن و متن جذاب و گیرای آن اشاره کرد که کارکرد آن تنها به اطلاع دادن و بیان جزئیات داستان محدود نمی شود بلکه نقش مهمی در روند روایی رخداد، پیوند دادن اتفاقات و توصیف شخصیت ها و فضاسازی لحظات داشته است.

حضور کودکان در این مستند و کنار هم قرار دادن تصاویر آنها در برابر دیوارهای بلند و سربازهای تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی سبب شده که بار احساسی و تاثیر گذاری مستند مضاعف شود و علاوه بر آن فضای خشن جنگ و خونریزی تا حد زیادی تلطیف شود. علاوه بر آن فیلمساز فلسطینی نیز خیلی تمایلی به ترسیم جنگ و دعواها به شکل افراطی را ندشته و همین دلیل کافی است که این فیلم را در زمره آرام ترین و لطیف ترین آثار جنگی در خصوص تقابل فلسطینی ها و اسرائیلی ها طبقه بندی کنند.

*(پژوهشگر و منتقد سینما )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35836
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 175 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.