سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

5
در نشست بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت مطرح شد:

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

  • کد خبر : 26282
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۱۶
هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران
نشست نقد و بررسی بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت با حضور عوامل این آثار و احسان طهماسبی منتقد سینما توسط گروه سینمایی هنر و تجربه چهارشنبه ۱۰ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، در ابتدای این نشست احسان طهماسبی منتقد سینما بصورت کلی نکاتی را درباره ۵ فیلم نمایش داده شده بیان کرد و در ادامه سازندگان هر اثر درباره فیلم‌ خودشان با حاضران گفتگو کردند.

احسان طهماسبی در ابتدای این نشست با اشاره به تاثیر هنر و تجربه در رشد استعدادهای سینمای ایران گفت: جایگاه مهم گروه هایی مانند هنر و تجربه را نباید نادیده گرفت و خوشحالم در این گروه درباره فیلم‌های کوتاه حرف می‌زنیم.

وی افزود: ژانر وحشت از باب بسیاری منتقدان خیلی ژانر محبوبی نبوده و تمایلی به تقسیم‌بندی این ژانر نداشتند اما منکر این ژانر نمی شدند. اولین اتفاق وحشتناک و فیلم ترسناک ورود قطار به سالن بود و شاید از همانجا سینمای وحشت شروع شد.

این منتقد سینما اظهار کرد: فیلم‌های بسیاری امروز در ژانر وحشت ساخته می‌شود اما در سینمای ایران سهم این ژانر بسیار اندک است. پنج فیلم کوتاه قرار گرفته در باکس سینمای وحشت در گ‌وه سینمایی هنر و تجربه متعلق به همه ساب ژانرها است و انتخاب‌ها هوشمندانه بوده است.

طهماسبی در ادامه با توجه به حضور نداشتن کارگردان‌های دو فیلم آرگون و حیاط به صورت کلی به نقد این دو فیلم پرداخت.

طهماسبی درباره فیلم آرگون گفت: فیلم‌های زامبی محور از ساب ژانرها است. مسائل فنی و تکنیکی بسیار دشوار است. این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های باکس متفاوت است و ساخت چنین فیلم‌هایی بسیار دشوار است.

وی درباره فیلم حیاط نیز توضیح داد: قرار گرفتن این اثر در این بسته جالب است و فیلم قراردادهایی که خودش وضع کرده می‌شکند و از ساختارشکنی استفاده درستی می‌کند. از مولفه‌های سینمای وحشت، پایان باز است و در خیلی از فیلم‌ها در یک پلان یک اتفاق به ما نشان می‌دهد قصه ادامه دارد و در حیاط ورود مرده‌ها بخشی از ویژگی پایان باز را دارد و تفکیک دلهره و وحشت کار سختی است.

در ادامه فیلم یه چوم یه لنگ ساخته یاسر برزگر  با حضور کارگردان نقد و بررسی شد، طهماسبی درباره این فیلم گفت: این فیلم آشنایی‌زدایی از شخصیت‌ها است. در فیلم با تغییر عدم توجه به خرافه، اثر رویکرد آیینی و باور غلطی را می‌شکنیم و به نوعی خلاف جهت سینمای ترس عمل می‌کنیم اما برای همین امر نیز باید از ترس عبور کرد.

یاسر برزگر کارگردان یه چوم یه لنگ نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ایده اولیه از کودکی همراه من بود و ان را با یک افسانه شمالی ترکیب و در نهایت این اثر به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: من به دنبال نشان دادن ترسیدن و ترساندن بودم و سعی کردم قصه مشخصی را نیز دنبال کنم. به دنبال دلهره دادن به مخاطب نبودم و از نگاه یک کودک می‌خواستم اثر را روایت کنم.

سپس فیلم کوتاه سرسام ساخته وحید و نوید نامی با حضور وحید نامی نقد و بررسی شد،

طهماسبی درباره فیلم سرسام  گفت: این اثر جزو فیلم‌های محبوب من است اما نکته مهم این که فیلم درباره شنیدن است و این اثر علاوه بر توجه به فرم، داستان خوب با جزییات کامل و مختصر بیان می‌کند و از نمونه‌های موفق سینمای کوتاه فیلم سرسام است. همه چیز فیلم درست و اندازه است و هیچ چیزی بر بخش دیگری غلبه ندارد و از زمان به درستی استفاده شده است.

وحید نامی کارگردان فیلم سرسام نیز اظهار کرد: نیت ابتدایی من و نوید برادرم که با هم این اثر را ساختیم تولید فیلم وحشت نبود اما داستانی که تعریف می‌کنیم و عناصری که بهره گرفتیم بی ارتباط با ژانر وحشت نبود. حضور و تاثیر نوید فراتر بود و با هم ایده‌پردازی کردیم و بخاطر ذهنیت، نوید در ساخت فضا کمک می‌کند.

در پایان نشست، فیلم کوتاه تریپلکس ساخته علی کیان ارثی با حضور ساندگان نقد و بررسی شد.

طهماسبی در این بخش درباره تریبلکس با اشاره به رویکرد نقد به فیلم توضیح داد: فیلم در ایجاد ترس کارش را درست انجام می‌دهد و کارگردانی تقدم به فیلمنامه دارد و وی موفق بوده است. زمانی که در راستای اهداف فیلمنامه‌نویس یعنی از بین رفتن مرد براساس کارمای رفتاری، به بحث خیال متوسل می‌شویم و تاکید می‌کنیم و بر واقعیت اصلی مقدم می‌دانیم رویکرد فمینیستی کار خود را نشان می‌دهد و انتقام بر ادامه فیلم مقدم می‌شود.

کیان ارثی کارگردان فیلم تریبلکس نیز با اشاره داستان فیلم  گفت: فیلمی داستان محور ساختم و سعی کردم کارمان ضعف فیلمنامه نداشته باشد و در نهایت این اثر به تولید رسید. قصد نداشتیم تاکید بر یک هنجار خاصی در جامعه داشته باشیم و از قشر خاصی حمایت کنیم. سینما سلیقه است و حرف فیلمنامه این است که هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد و ما قرار است در خیال خودمان چگونه تاوان این اشتباهات را بدهیم.

مریم بحرالعلومی نویسنده فیلمنامه تریبلکس نیز اظهار کرد: ایده اصلی از کیان ارثی کارگردان اثر بود و برای من جذاب بود و من از اساس به  سینمای وحشت علاقه‌مندی نداشتم و در ادامه علاقه‌مند شدم و تریبلکس را نوشتم.

در ادامه این نشست که اجرای آن را علی زادمهر بر عهده داشت حاضران سوالات خود را از کارگردانان حاضر در نشست پرسیدند‌.

در بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت فیلم‌های «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «تریپلکس» ساخته علی کیان ارثی، «سرسام» ساخته نوید و وحید نامی، «آرگون» ساخته شورش وکیلی و «حیاط» به کارگردانی مصطفی سلیمانی در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال نمایش است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.