به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، کارگاه ساخت ساز سه تار که با حضور “رفیع محمودی” از سازندگان به نام ساخت ساز و تعدادی از هنرجویان برگزار شد حول محور مباحثی پیرامون نظرات اساتید مطرح درباره ساخت ساز شروع شد.
رفیع محمودی از گفته های زنده یاد محمدرضا لطفی پیرامون مباحث استاندارد سازی ساخت ساز یاد کرد و به اهمیت این موضوع در حال حاضر اشاره و به طور خلاصه فاکتورهای ساخت استاندارد ساز را تشریح کرد. او همچنین گفت: زنده یاد محمدرضا لطفی همیشه تاکید داشت ساز را به سفارش ساز دهنده بسازید زیرا شعور سازنده ساز و احوال نوازنده در هم ادغام می شود و نتیجه سازی است خوش صدا و با کیفت. بعد از این توصیه من همیشه سعی کردم برای سفارش دهنده ها ساز بسازم و صرفا سازنده ای نباشم که تعداد زیادی ساز در کارگاهش داشته باشد.
مدرس این کارگاه تخصصی موارد فنی مربوط به صنعت ساز و افت صدا را آموزش داده و سپس به توصیف تکنیک های سنتی در ساخت کاسه ساز پرداخت. او در این مرحله ادغام روش های سنتی با علم روز سازسازی در ایران را بسیار لازم دانست و به این نکته اشاره کرد که صدای پخته ساز در زمان های گذشته با صنعت جدید سازسازی ایده آل این روزهای سازندگان ساز است.
محمودی به شباهتها و تفاوتهای سبک قدما در ساخت ساز پرداخت و تعدادی از نقاط ضعف و قوت این سبک ها را برشمرد.
ارائه مطالب مفصل راجع به مقیاس ها و اندازهها و جزئیات مربوط به آن و سپس مزیتها و معایب انواع قالب ها بخش عمده کلاس را به صورت تعاملی در بر گرفت. محمودی درباره انواع چوب و عمر آن ها و نیز شیره گیری چوب و صدمه های آن به کار نکاتی را عنوان کرد.
محمودی به هنرجویان تاکید کرد که همواره مهارت نوزاندگی خود را به روز نگه دارند چرا که این ویژگی به همراه تقویت همیشگی گوش موسیقیایی یکی از مهم ترین اصول این حرفه است.
روش های انواع تراش صفحه، ایجاد قوس، کاربردهای دیاپازون، تعمیر و بازسازی ساز، کوک هوای داخل کاسه و اولویت بندی هر کدام از مراحل، دیگر بخش های این کارگاه را در برگرفت.
کارگاه با پرسش و پاسخ هایی پیرامون چگونگی به کارگیری تکنیک ها، چسب کاری، نگهداری اولیه چوب، شیوه های گرم کردن چوب، درجات و زوایای دسته، ظرافت ها و اندازه های مربوط به خرک و … پایان پذیرفت.