سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

5
درباره نمایش «در انتظار گودو»; کار «امیر حسین جوانی» 

هیچِ بزرگِ پرومته وارِ انسانِ معاصرِ تکرار زده

  • کد خبر : 33622
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۷:۳۵
هیچِ بزرگِ پرومته وارِ انسانِ معاصرِ تکرار زده
ژانر نمایشنامه، "تئاتر ابزورد" و بلک کمدی و فوق العاده پیچیده و رمزآلود هست.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- در انتظار گودویی دیگر. بکت مانند برگمن یا برسون، نوعی انسان مدرن یاس آلودی را به ما نشان می دهند که شبیه همه ی ماست و این، ارتباط با این اساتید را پر هیجان و جذاب می کند.
دو زوج متفاوت داستان، دی دی و گوگو از یک طرف و پوزو و لاکی از طرف دیگر، انسان های تنهای مستاصل و وابسته به هم که دنیا هایی کوچک با آرزو ها و امید هایی که با تکرار به مرز هیچ می رسند. مهمل گویی لاکی، شوخی های گوگو، بازی بدنِ دی دی، ژست ها و گُنده گویی های پوزو، با عادت ها شان دژِ محکمی ساختند که از درونِ تُهی آن ها حفاظت کند و عشق و دوست داشتن ها شان هم نوعی فرار از ترس و تنهایی یا صرفا جهت نیازیست که به هم دارند.
نه بدونِ هم می توانند دوام بیاورند حتی اگر به قیمت استثمار و تحمیقِ هم باشد نه با یکدیگر به تعالی می رسند، فقط هستند که کسی این عادت ها را از آن ها نگیرد یا این که کسی باشد تا آن ها را تایید کند. عادت و عادی شدن، آنقدر شخصیت ایشان را ساخته است که بدون عادت ها، دچار بحران هویت حتی مرگ می شوند. اساسا مرگ نقطه ی پایان این لذت حقارت بارِ عادت هاست. زندگی تک تک این ۴ کاراکتر، تکراری و ملال آور است و فاجعه آن جاست که از نظرشان، زندگی ی درست تر است که تک بعدی و قابل پیش بینی باشد؛ اگر نه، آن ها را در یک هراسِ وجودی، خواهد انداخت.
اساسا خود این تئاتر دقیقا ضد عادت زدگی بود که با نشان دادن ابتذال زیستن به چیزی فراتر از آن می رفت و تماشاگر را با خودش می برد. اگر چه در سرنوشت تراژیک اثر، تماشاگر کاملا درگیر بود و مدام باید با پرسش های اساسی فلسفی و وجودی روبرو می شد و به آن ها پاسخ می داد یا به فکر فرو می رفت.
ژانر نمایشنامه، “تئاتر ابزورد” و بلک کمدی و فوق العاده پیچیده و رمزآلود هست.
کار، خوب و روان و به اندازه به اجرا در آمده بود، البته میزانسن می توانست خیلی بهتر باشد. حفظ حال و هوای انگلیسی متن اصلی در فضای کار، گریم های منطبقِ بسیار خوب و بازی های روان این گروه جوان و خوش آتیه، عنصر جذاب و حساب شده تکرار روز قبل که با سرعت چند برابر با ریتم و دور تند در پرده دوم اجرا و به متن اصلی اضافه شد، خیره شدن خیلی خوب چند باره ی کاراکتر ها به تماشاچی، موسیقی دلچسب، استفاده صحیح و کافی از نور در صحنه و دیالوگ هایی که زیر نور گفته می شد، تاثیر گذار بودند و حالتِ خواب و بیدار بودن ماجرا ها، این که آیا ماجرا در ذهن دی دی بوده یا واقعا روی داده، در پرده ی دوم جالب بود. اجرای بازیگران، پر قدرت و کار شده بود و فضای متناسب با اهمیت نمایشنامه بکت خوب ایجاد شده بود. سعی شده بود طنزِ کار قوی تر باشد که به نظرم به نتیجه ی درست رسیده بود.
ساموئل بکت گفته است: من خودم نمی دانم گودو کی یا چی هست. نمایشنامه نویس، پایان نمایش را باز می گذارد تا ادامه ی نمایش را مخاطب بسازد تا هر کسی از ظن خود یار شود. همان گونه که از نام نمایشنامه پیداست آیا گودو می آید؟ اصلا گودو وجود دارد؟
تئاتر چه بسا شخصیت انسان را تغییر می دهد. شاید بخشی از فضایی که در اطراف ما ایجاد می شود به خاطر طرز تفکر ماست و این از مهم ترین نکات این نمایش بود. دیدن این نمایش شاید باعث تغییر آینده خیلی از دوستان شود.
امیدوارم کارگردانِ کار و بازیگران و تمام عوامل، این جوانان آینده دار را روزی در صحنه های بزرگتر ببینم.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33622
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 186 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.