به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن بهلولی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو شورای علمی و هیئت داوری پنجمین جایزه پژوهش سال سینما در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: همواره رابطه بین حوزههای نظری و آکادمیک با حوزه عمل و مهارتهای کاربردی از جمله سینما محل بحث و گفتگو بوده است؛ بی شک هر اندازه که بار پژوهشی فیلم سازی را با حوزه سینما با آثار پژوهشی پیوند مناسب تری برقرار کنیم در غنای آثار جدید به خلاقیت و ابتکار محصولات تولیدی سینمای ایران کمک بیشتری خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه یک فضای انشقاق و شکاف بین فضای دانشگاهی سینما با فضای فیلم سازی در حوزه عملی وجود دارد؛ اما در چند سال اخیر شاهد آثار سینمایی بالندهتر و بهتری در حوزه فیلم سازی هستیم و فیلم سازان جوان از حوزه دانشگاهی به این زمینه ورود کرده اند؛ این موضوع نشان میدهد که پژوهش جایگاه خودش را به مرور در پیوند با سینمای ایران یافته است.
بهلولی افزود: آثاری که بدون پژوهش ساخته و تولید میشوند تا حد بسیاری درگیر تکرار شده و با ضعفهای ساختاری و محتوایی مواجه خواهد شد؛ هراندازه نقش پژوهش پررنگ شود و در اقتباسهای سینمایی به منبع غنی ادبیات خود دست یابیم و فیلم سازان بیشتر با این حوزه آشنا شوند شاهد آن پاشنه آشیل فیلم سازی که نوشتن فیلمنامههای جدید و متناسب با نیاز روز هست خود را نشان خواهد داد.
محسن بهلولی افزود: پژوهشها بطور حتم تحت تاثیر اسناد بالادستی خواهند بود؛ اما پژوهشها خودشان میتوانند در یک ساختار کلی به آن اهداف و مسائل بالادستی شکل دهند و تعریف ضوابط جدید سوق دهند و به این لحاظ میتوانیم بگوییم که با پژوهشهای مستقلی مواجه ایم که به لحاظ بنیادی و آکادمیک به سینما و مقوله فیلم سازی ورود کرده اند.