سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 18 شوال 1446
  • و : Friday, 18 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

0

پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد

  • کد خبر : 39701
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد
پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

در متن پیام آمده است:

«آیا تئاتر می‌تواند صدای نجاتی را که زمانه ما ارسال می‌کند بشنود، در جهانی از شهروندان فقیر که در سلول‌های واقعیت مجازی محبوس شده‌اند و در حریم خصوصی خفه‌کننده خود محبوس شده‌اند؟ در جهانی از وجودهای رباتیک در یک سیستم توتالیتر کنترل و سرکوب در سراسر طیف زندگی؟

آیا تئاتر نگران تخریب زیست‌محیطی، گرمایش جهانی، از دست دادن گسترده تنوع زیستی، آلودگی اقیانوس‌ها، ذوب شدن یخچال‌های قطبی، افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی و رویدادهای آب و هوایی شدید است؟ آیا می‌تواند تئاتر بخشی فعال از اکوسیستم شود؟ تئاتر سال‌هاست که به تأثیر انسان بر سیاره نظاره می‌کند، اما در برخورد با این مشکل دچار دشواری است.

آیا تئاتر نگران وضعیت انسانی است که در قرن بیست و یکم شکل می‌گیرد، جایی که شهروند توسط منافع سیاسی و اقتصادی، شبکه‌های رسانه‌ای و شرکت‌های شکل‌دهنده نظر دستکاری می‌شود؟ جایی که رسانه‌های اجتماعی، به‌اندازه‌ای که آن را تسهیل می‌کنند، بهانه‌ای بزرگ برای ارتباط هستند، زیرا فاصله‌ای امن از دیگری را فراهم می‌کنند؟ حس فراگیر ترس از دیگری، متفاوت و بیگانه، افکار و اعمال ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا تئاتر می‌تواند به‌عنوان کارگاهی برای همزیستی تفاوت‌ها عمل کند بدون اینکه به تروماهای خونین توجه کند؟

تروماهای خونین ما را به بازسازی افسانه دعوت می‌کند. و به گفته هاینر مولر: “افسانه یک مجموعه است، یک ماشین که همیشه ماشین‌های جدید و متفاوتی می‌توانند به آن متصل شوند. این انرژی را منتقل می‌کند تا سرعت در حال رشد، میدان فرهنگی را منفجر کند” و من اضافه می‌کنم که میدان بربریت را نیز شامل می‌شود.

آیا پرتوهای تئاتر می‌توانند بر تروماهای اجتماعی نور بتابانند و به‌طور نادرست بر خود نور نتابانند؟

سوالاتی که اجازه پاسخ‌های قطعی را نمی‌دهند، زیرا تئاتر به لطف سؤالات بی‌پاسخ وجود دارد و ادامه می‌یابد.

سوالاتی که از دیونیسوس برانگیخته‌شده‌اند، از زادگاه او، ارکستر تئاتر باستانی عبور کرده و سفر پناهنده خاموش او را از میان مناظر جنگ ادامه می‌دهند، امروز، در روز جهانی تئاتر.

بیایید به چشمان دیونیسوس، خدای شگفت‌انگیز تئاتر و افسانه که گذشته، حال و آینده را متحد می‌کند، نگاه کنیم، فرزند دو زایش، از زئوس و سمل، بیانگر هویت‌های سیال، زنانه و مردانه، خشمگین و مهربان، الهی و حیوانی، در آستانه دیوانگی و عقل، نظم و هرج‌ومرج، یک آکروبات بر مرز زندگی و مرگ.

دیونیسوس یک سؤال بنیادی هستی‌شناختی را مطرح می‌کند: “همه این‌ها درباره چیست؟” سؤالی که خالق را به سمت تحقیقی عمیق‌تر درباره ریشه افسانه و ابعاد چندگانه معمای انسانی سوق می‌دهد.

ما به راه‌های روایی جدیدی نیاز داریم که به پرورش حافظه و شکل‌دهی به مسئولیت اخلاقی و سیاسی جدیدی بپردازند تا از دیکتاتوری چندوجهی قرون‌وسطی امروزی بیرون بیاییم.

تئودوروس ترزُپولوس

ترجمه از یونانی اصلی: یولا کلیتو / مرکز I.T.I. قبرس»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.