سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۷ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday, 26 January , 2025
کل 9357 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ میزبانی دانشگاه‌ها از آثار استانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نماینده مردم اصفهان به تماشای نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نشست تقدیر از هنرمندان ارمنستانی با حضور احمد مسجد جامعی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد ایران کشور تلفیق فرهنگ‌ها است هیات داوران بخش به‌علاوه فجر۲ (هنرمندان دارای معلولیت) معرفی شدند اسکار ۲۰۲۵ و غافلگیری‌ها و شگفتی‌هایش در نشست دبیر جشنواره با صاحبان آثار جشنواره چهل و سوم مطرح شد:در کنار رقابت، رفاقت را حفظ کنیم برگزاری سومین روز جشنواره تئاتر فجر با یاد اکبر رادی مهمانی بزرگان؛ از وزیر تا شوالیه ادب‌ و هنر ایران حضور جدی بانوان موسیقی نواحی ایران در یک رویداد بین المللی/ پرداختن به جوان ها بسیارمهم است انیمیشن کوتاه برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد انیمیشن ایرانی هم در فهرست است تئاتر می‌تواند به وفاق ملی کمک کند برگزاری مراسم سومین روز درگذشت شهرام میراب اقدم ۴۳ فجر با ۱۸ دبیر جشنواره آغاز بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از صبح روز ۱۰ بهمن ماه فراخوان بخش تئاتر و موسیقی تندیس حافظ دبیر جشنواره فیلم فجر از سه لابراتوار سینمایی دیگر بازدید کرد آغاز اجراهای بخش تئاتر ملل جشنواره تئاتر فجر مدیران و هنرمندان مهمان نخستین روز از جشنواره بودند دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یاد زنده‌یاد پرویز پورحسینی سپری می‌شود ۹۵ درصدِ نمایشنامه‌های جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر، ایرانی است امیدوارم جشنواره موجب تقویت روحیه امید شود ادبیات ملی مانع هضم یک ملت در هاضمه جهانیِ مدرن می‌شود/جایزه جلال و مسئله پاسداشت ادبیات ملی بیانیه شورای علمی و داوران هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزیدگان خود را شناخت یارانه جدیدی برای خرید کتاب به همه ایرانیان اختصاص پیدا می‌کند/ طرح ویژه فروش حضوری و مجازی کتابفروشی‌ها مراسم تقدیر از پیشکسوتان پخش فیلم های سینمایی برگزار شد نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شنبه افتتاح می‌شود حضور قابل توجه کارگردانان زن در جشنواره تئاتر فجر فیلم‌های سینمایی آخر هفته شبکه‌های سیما/ روزهای ابتدایی بهمن ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بازیگر نقش فرعون «موسی کلیم الله (ع)» مشخص شد تعداد مخاطبان سینمای ایران از 30 میلیون نفر عبور کرد آثار ارسال شده به بخش پایان‌نامه کم نقص بود/ بخش آهنگسازی نقطه قوت آثار مکتوب نخستین روز چهل‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر به یاد آتیلا پسیانی خبرهای تازه از مدرسه مستند حقیقت برگزاری افتتاحیه‌ای همراه با تجلیل و جشن تولد بزرگداشت ۴ هنرمند پیشکسوت/ معرفی برگزیدگان ۳ بخش آیین یادبود آهنگساز و استاد موسیقی مدیر تازه روابط عمومی معاونت امور هنری معرفی شد اعلام نامزدهای بخش عکس، پوستر و نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر فراخوان اجرا در تماشاخانه سنگلج منتشر شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه آثار «نمایش ویژه» فیلم فجر نشست خبری ندارد ۲۲۶ اثر و گروه موسیقی به بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر راه یافتند بلیت جشنواره فیلم فجر ۴۳ افزایش قیمت نخواهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر فجر پیام داد پردیس سینمایی خلیج فارس اهواز افتتاح می‌شود

0

پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد

  • کد خبر : 39701
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد
پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

در متن پیام آمده است:

«آیا تئاتر می‌تواند صدای نجاتی را که زمانه ما ارسال می‌کند بشنود، در جهانی از شهروندان فقیر که در سلول‌های واقعیت مجازی محبوس شده‌اند و در حریم خصوصی خفه‌کننده خود محبوس شده‌اند؟ در جهانی از وجودهای رباتیک در یک سیستم توتالیتر کنترل و سرکوب در سراسر طیف زندگی؟

آیا تئاتر نگران تخریب زیست‌محیطی، گرمایش جهانی، از دست دادن گسترده تنوع زیستی، آلودگی اقیانوس‌ها، ذوب شدن یخچال‌های قطبی، افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی و رویدادهای آب و هوایی شدید است؟ آیا می‌تواند تئاتر بخشی فعال از اکوسیستم شود؟ تئاتر سال‌هاست که به تأثیر انسان بر سیاره نظاره می‌کند، اما در برخورد با این مشکل دچار دشواری است.

آیا تئاتر نگران وضعیت انسانی است که در قرن بیست و یکم شکل می‌گیرد، جایی که شهروند توسط منافع سیاسی و اقتصادی، شبکه‌های رسانه‌ای و شرکت‌های شکل‌دهنده نظر دستکاری می‌شود؟ جایی که رسانه‌های اجتماعی، به‌اندازه‌ای که آن را تسهیل می‌کنند، بهانه‌ای بزرگ برای ارتباط هستند، زیرا فاصله‌ای امن از دیگری را فراهم می‌کنند؟ حس فراگیر ترس از دیگری، متفاوت و بیگانه، افکار و اعمال ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا تئاتر می‌تواند به‌عنوان کارگاهی برای همزیستی تفاوت‌ها عمل کند بدون اینکه به تروماهای خونین توجه کند؟

تروماهای خونین ما را به بازسازی افسانه دعوت می‌کند. و به گفته هاینر مولر: “افسانه یک مجموعه است، یک ماشین که همیشه ماشین‌های جدید و متفاوتی می‌توانند به آن متصل شوند. این انرژی را منتقل می‌کند تا سرعت در حال رشد، میدان فرهنگی را منفجر کند” و من اضافه می‌کنم که میدان بربریت را نیز شامل می‌شود.

آیا پرتوهای تئاتر می‌توانند بر تروماهای اجتماعی نور بتابانند و به‌طور نادرست بر خود نور نتابانند؟

سوالاتی که اجازه پاسخ‌های قطعی را نمی‌دهند، زیرا تئاتر به لطف سؤالات بی‌پاسخ وجود دارد و ادامه می‌یابد.

سوالاتی که از دیونیسوس برانگیخته‌شده‌اند، از زادگاه او، ارکستر تئاتر باستانی عبور کرده و سفر پناهنده خاموش او را از میان مناظر جنگ ادامه می‌دهند، امروز، در روز جهانی تئاتر.

بیایید به چشمان دیونیسوس، خدای شگفت‌انگیز تئاتر و افسانه که گذشته، حال و آینده را متحد می‌کند، نگاه کنیم، فرزند دو زایش، از زئوس و سمل، بیانگر هویت‌های سیال، زنانه و مردانه، خشمگین و مهربان، الهی و حیوانی، در آستانه دیوانگی و عقل، نظم و هرج‌ومرج، یک آکروبات بر مرز زندگی و مرگ.

دیونیسوس یک سؤال بنیادی هستی‌شناختی را مطرح می‌کند: “همه این‌ها درباره چیست؟” سؤالی که خالق را به سمت تحقیقی عمیق‌تر درباره ریشه افسانه و ابعاد چندگانه معمای انسانی سوق می‌دهد.

ما به راه‌های روایی جدیدی نیاز داریم که به پرورش حافظه و شکل‌دهی به مسئولیت اخلاقی و سیاسی جدیدی بپردازند تا از دیکتاتوری چندوجهی قرون‌وسطی امروزی بیرون بیاییم.

تئودوروس ترزُپولوس

ترجمه از یونانی اصلی: یولا کلیتو / مرکز I.T.I. قبرس»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.