سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 8 January - 2025
کل 9115 امروز 0

خبر فوری

اولین نشست هفدهمین دوره هیئت رئیسه خانه سینما مشکلات تهیه‌کنندگان با پلتفرم‌ها مطرح شد فراخوان جشنواره فیلم بسیج منتشر شد موسیقی آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد اعضای هیئت علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران و انجمن بازیگران سینما تفاهم نامه امضا کردند «بچه زرنگ» نوروز ۱۴۰۴ به خانه‌ها می‌آید شرایط تمدید عضویت در خانه موسیقی ایران برنامه‌ اجراهای تازه مجموعه تئاتر لبخند اعلام شد خوزستان، میزبان جشنواره‌های بین المللی فیلم، تئاتر و موسیقی فجر ساز و آوازجنوبی، گروه«هیرون»دوباره در فرهنگسرای نیاوران کتاب «کم یعنی زیاد» به چاپ پنجم رسید آرش رصافی به سمت معاون تولید «انجمن سینمای جوانان» منصوب شد دیدار مدیرعامل موسسه سینماشهر «پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ هنرمندان پیشکسوت متولد دی تجلیل شدند + تصاویر از صحنه فجر تا اکران دومین نشست از مجموعه جلسات “نقد کتاب سینمایی” میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت اعضای هیئت علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند «معیارهای انسانی» در شبکه نمایش آوای خلیج فارس در تالار رودکی نقد و بررسی کتاب “بدن بازیگر ایرانی” در خانه سینما دوبله فیلم و سریال‌های نوروزی با صداهای ماندگار کلید خورد «امیلیا پرز» با ۴ جایزه گلدن گلوب به خانه رفت انتشار فراخوان سالن استاد انتظامی برای سال ۱۴۰۴ سالی متفاوت برای معرفی پدیده‌ها «بیست و هشت رنگ برای نی» منتشر شد با خروج از محدوده امن خود، فیلمسازی‌تان را تقویت کنید/ اهمیت ارتباط بدون دیالوگ معرفی راه‌یافتگان به مرحله نخست داوری فستیوال رقابتی پیانو کلارا عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ اخاذی میلیاردی از خواننده معروف در شرق تهران ۴۰ درصد تخفیف برای اعضای خانه تئاتر در کلینیک دندانپزشکی سپیدار «تنها یک هشت میلیمتری» در شبکه امید انجمن ملی منتقدان «پسران نیکل» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ خواندند انتشار نماهنگ رسمی نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پوستر «ماهور» در آستانه اکران منتشر شد «برکه خاموش» در «هنروتجربه» اکران می‌شود پخش فیلم معمایی «توطئه‌ اشلون» از اولین‌های فجر تا ثبات تصمیمات میزبان تولیدات بنیاد سینمایی فارابی تهیه‌کنندگان سینمای ایران دغدغه‌هایشان را مطرح کردند بانک ملی حامی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد “شُعله دارم بر زبان” اجرای جدید ارکستر موسیقی ملی ایران یک «دیدار» پس از سال ها در شبکه چهار اکران و بررسی «پیانو» و «جیرفت» در مرکز گسترش عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ واکنشی به حذف «علت مرگ: نامعلوم»؛ پیام «پروین» مهم‌تر از بیوگرافی شاعر بود اعلام فیلم‌های بخش مسابقه کوتاه داستانی فجر ۴۳

0
نمایش و نقد و بررسی 2 انیمیشن/

«پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست

  • کد خبر : 38666
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۸:۰۳
«پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست
جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» و «جیرفت» (تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دوشنبه ۱۷ دی ماه جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی و «جیرفت» به کارگردانی مرجان کشانی که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند، در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

این اکران با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان سینمای انیمیشن برگزار شد. بابک نکویی که یکی از کارشناسان این جلسه بود، به دلیل کسالت در این برنامه حضور نداشت.

مرجان کشانی در ابتدای مراسم و پس از نمایش «پیانو» و «جیرفت» گفت: سال‌های زیادی است که استاپ‌موشن کار می‌کنم و «جیرفت» اولین کار دو بعدی است که انجام داده ام. «پیانو» داستان قوی داشت و به همراه دوستان حرفه ای که در این پروژه حضور داشتند، تمام توان خود را گذاشتیم و خروجی خوبی به دست آمد. دوستان بسیار توانمندی مانند حمید محمدی در کنار من بودند و نقش پررنگی در این پروژه داشتند.

وی ادامه داد: «پیانو» و «جیرفت» به جشنواره های متعددی راه پیدا کرده و جوایزی هم کسب کرده‌اند که برای من باعث افتخار است.

کشانی درباره نمادشناسی و موضوع «جیرفت» توضیح داد: در این انیمیشن از نمادهای جیرفت استفاده کرده‌ام. خانمی که در اثر دیده می‌شود، ایزدبانوست که مشغول خلق کردن است. مار نشان دهنده آب های زمینی و عقاب نشان دهنده آب های آسمانی است و زمانی که همدیگر را روی ظرف می بینند، احساس می‌کنند که جای هم را اشغال کرده اند و به جنگ با هم می پردازند، در انتها می‌بینیم که عقاب و مار متوجه می شوند که جنس هر دو یکی‌ست و لزومی به جنگ وجود ندارد و کره زمین متعلق به همه است.

امیر سحرخیز تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه «پیانو» انیمیشن باکیفیت و حرفه ای است، مطرح کرد: موفقیت هر دو فیلم را از اخباری که منتشر می شود، متوجه شدیم، «جیرفت» را بیشتر دوست دارم. واقعیت این است که انیمیشن «پیانو» فیلم حرفه‌ای‌تری است. این انیمیشن بسیار با کیفیت است و ریتم خیلی خوبی هم دارد ولی به نظر من شاید زمان کم آن کفاف قصه ای که می خواهد بیان کند را نمی دهد. از همان نماهای ابتدایی تصور یک فیلم بلند را دارید، ولی شخصیت ها فرصت عمیق شدن پیدا نمی کنند و فیلم خیلی زود به نتیجه و پایان می‌رسد.

مرجان کشانی توضیح داد: آقای دانش در فیلمنامه بیشتر به جزئیات پرداخته اند ولی احساس من این بود که زیاده گویی مردم را خسته می‌کند، سعی کردم در کوتاه ترین زمان حرف را بگویم. اگر دیدگاه من به اثر صدمه زده براساس ناآگاهی بوده است و دوست دارم بیشتر بشنوم تا در کارهای بعد تصحیح کنم.

دانش نویسنده فیلمنامه این انیمیشن بیان کرد: خانم کشانی با ساخت این اثر یکی از آرزوهای من را برآورده کرد. سال ۸۹ در دانشگاه تکلیفی به ما دادند و من پوستر فیلم «پیانو» را ارائه کردم و این یک داستان قدیمی در ذهن من بود و وقتی خانم کشانی به من گفت می خواهند یک فیلم جنگی بسازند، این گزینه اصلی من بود. داستانی که من نوشتم فکر می کردم حدود ۲۰ دقیقه شود. نسل ما فضای جنگ را می شناسد و جنگ چیزی نیست که تکراری شود. چنین چیزی که با همه وجود لمس کرده ایم را دوست داشتم در «پیانو» دیده شود.

امیر سحرخیز با اشاره به این نکته که تم اصلی این انیمیشن جنگ است، مطرح کرد: تم اصلی «پیانو» جنگ است ولی جنگ در آن وزن کمتری نسبت به زندگی دارد. چیزی که درباره علاقه پیانو زدن می‌بینیم بیشتر مطرح شده ولی انگار جنگ داستان ثانویه شده است. ولی اگر مقداری بیشتر به تبعات جنگ پرداخته می شد، شاید بهتر بود.

کارگردان «پیانو» و «جیرفت» توضیح داد: نمی خواستم به جنگ به شکل دقیق بپردازم و می خواستم سطحی آن را نشان دهم و از هیچ المانی به غیر از برخورد به شیشه و هواپیمای شکاری استفاده نکردم. خواستم نشان دهم که انسان ها هستند که به هم آسیب می زنند و اردوگاه را خیلی نشان ندادم چون دوست نداشتم به بدبختی های جنگ اشاره کنم. دوست داشتم به کلیدواژه های کوچک اشاره کنم و مختصر حرف‌هایم را بگویم.

سحرخیز درباره ریتم «پیانو» توضیح داد: عوامل انیمیشن «پیانو» همه حرفه ای هستند و پروداکشن با کیفیتی دارد. شما در همان پلان اول بیننده را امیدوار می‌کنید و ریتم خوب فیلم کمک می کند تا مخاطب تا پایان فیلم را تماشا کند. البته همچنان معتقد هستم که می‌شد بیشتر به جنگ پرداخت.

وی با اشاره به بی مکان بودن این اثر گفت: بی مکان بودن انیمیشن «پیانو» خیلی خوب است که در فیلم درآمده است. وقتی شما به عنوان بیننده اجزای کار را حس نمی‌کنید، یعنی اتفاقات خوب کنار هم قرار گرفته است. شما تیم خیلی درستی کنار هم گذاشته اید. این نکته را هم بگویم که خانم کشانی وجه مدیریتی دارند که در پیش بردن کار بسیار تاثیرگذار بوده است.

مرجان کشانی درباره ساخت مستند «جیرفت» گفت: بعد از نمایش «جیرفت» و حضور در چند جشنواره پیشنهاد ساخت مستند جیرفت را به من دادند و من هم بسیار از آن استقبال کردم و امیدوارم بتوانم به سراغ ساخت آن بروم.

سحرخیز درباره انیمیشن «جیرفت» بیان کرد: به نظر می رسد در انیمیشن «جیرفت» شما جسارت بیشتری داشتید. در «پیانو» لشکری از آدم‌های حرفه ای در کنار شما بودند، ولی در «جیرفت» اینطور نبوده است. «جیرفت» یک کار شخصی‌ست و اتفاقا خیلی آن را دوست داشتم.

امیر سحرخیز در پایان گفت: خامی در «جیرفت» دیده می‌شود و شاید گرافیک نهایی کار می‌توانست بهتر باشد، ولی به عنوان اولین کار دوبعدی که انجام داده‌اید، خیلی خوب است. به عنوان نکته پایانی هم به این جمله معروف اشاره کنم که خلق کردن مساله مهمی است و شما دست به خلق زده اید و این شایسته توجه است.

«جیرفت» (مرجان کشانی) و «پیانو» (مرجان کشانی و شهاب شمسی) تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38666
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 4 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.