سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۲۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 12 شوال 1446
  • و : Saturday, 12 April , 2025 می باشد
کل 9642 امروز 0

خبر فوری

فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد

4
در سومین جلسه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان مطرح شد:

پیشرفت و همه‌گیری سینمای فانتزی در سراسر دنیا

  • کد خبر : 20228
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
پیشرفت و همه‌گیری سینمای فانتزی در سراسر دنیا
سومین جلسه از فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه اصفهان پیرامون سینمای فانتزی و نقد و بررسی سه فیلم به نام‌های «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد، «خرگوشت» به کارگردانی حسام رحمانی و «پریستو» به کارگردانی کیوان احمدی برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نودویکمین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اصفهان، یکشنبه 18 تیرماه 1402 با حضور محراب توکلی، منتقد، شایان فتحی، مجری و کیوان احمدی، کارگردان فیلم پریستو برگزار شد؛ سه فیلم به نام‌های «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد، «خرگوشت» به کارگردانی حسام رحمانی و «پریستو» به کارگردانی کیوان احمدی به نمایش درآمد.

ترکیب دنیای فانتزی با فیلم کوتاه

در ابتدا، محراب توکلی، منتقد جلسه اظهار کرد: در هر سه فیلم، رگه‌هایی از سینمای فانتزی دیده می‌شد. سینمای فانتزی، در حال پیشرفت و همه گیری در دنیاست. در چند سال اخیر نمونه‌های زیادی از این گونه فیلم‌ها خارج از ایران ساخته شده‌اند که هر کدام شاید قصه و روایت منسجمی نداشته‌اند اما با المان‌های مختلف مانند رنگ و نور، انتخاب لنز دوربین متفاوت و دیالوگ‌های غیر منسجم، دست به نو آوری زده‌اند. در این فیلم‌ها، منطق‌های بصری و روایت معمول سینمایی از بین می‌رود؛ به همین دلیل حوزه نقد فیلم‌های فانتزی بسیار مهم است.

وی درباره فیلم زرد خالدار تصریح کرد: در این فیلم می‌توان ویژگی‌های سینمای فانتزی را دید. کارگردان سعی داشته تا با ایجاد فضاهای جدید و صحنه سازی‌های ساده و در عین حال جالب مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. شخصیت اصلی فیلم یک دختر است که به نظر می‌رسد به نوعی مالیخولیا دچار شده است. صحنه سازی‌های فیلم با شخصیت اصلی مطابقت دارد و از درون ذهن شخصیت جان می‌گیرد.

«پریستو»؛ داستان تقابل دو شخصیت در دو خانواده

این منتقد سینما درباره فیلم پریستو تصریح کرد: فیلم پریستو، داستان تقابل بین دو شخصیت از یک خانواده است که یکی دچار ضعف روحی و جسمی است و دیگری دچار هیچ بیماری نیست اما بسیار درگیر مادیات زندگی است. داستان از دو کاراکتر اصلی پسر و پدر تشکیل شده است. پسر، یک توزیع کننده مواد است و پدر آلزایمر دارد. شرایط طوری رقم می‌خورد که پسر مجبور می‌شود یک شب را با پدر به کار توزیع مواد بپردازد و این، باعث شروع ماجرایی جدید بین دوشخصیت اصلی، می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت فیلم «پریستو» در قالب فیلم کوتاه کار بسیار سختی بوده است چرا که فیلمنامه کاراکترها و دیالوگ‌های زیادی نسبت به یک فیلم کوتاه دارد. بسیاری از شخصیت‌های فیلم جای پردازش و داشتن دیالوگ‌های بیشتر را دارند. با اینکه زمان این فیلم تقریباً به عنوان یک فیلم کوتاه زیاد است اما انگار برای داستان پردازی، کافی نیست.

توکلی با اشاره به صحبت یکی از حاضرین در جلسه گفت: در فیلم، قسمتی وجود داشت که شخصیت پسر همراه با پدر خود به سراغ یک دلقک در شهربازی می‌رود تا مواد را به دست او برساند اما در این بین پلیس سر می‌رسد. در نهایت، پدر کاری می‌کند که پلیس، متوجه جرم پسرش نشود. در این صحنه مخاطب نیاز به حس تعلیق دارد. باید در این لحظه مخاطب نگران این باشد که سرنوشت این پسر و پدر چیست؟ اما این حس به مخاطب القا نمی‌شود.

دنبال تحول در روند داستانی فیلم نبودیم

در این جلسه، کیوان احمدی، کارگردان فیلم پریستو، تصریح کرد: دنبال تحول خاصی در روند داستانی فیلم نبودیم. برای مثال، شخصیت پدر که یک شعبده باز است؛ در سه موقعیت، فقط چند حقه ساده را تکرار می‌کند. شخصیت پسر در طول فیلم تلاش می‌کند به نحوی برای پدر خود دردسر درست کند اما خیلی موفق نمی‌شود. در فیلم، شاهد تحول عاطفی عظیمی نیستیم فقط شاهد بهبود نسبی رابطه بین پدر و پسر هستیم که این در نمای پایایانی فیلم بیشتر مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: پریستو یک فیلم فانتزی است. ابتدا، سعی کردم فانتزی بودن آن در دیالوگ‌ها نمایان باشد و سپس در رنگ، نور و نحوه تصویر برداری تفاوت ایجاد کنم.

کارگردان فیلم پریستو به سوال یکی از تماشاگران مبنی بر اینکه چرا تمام نماهای فیلم به صورت کلوز آپ است، پاسخ داد: زیرا می‌خواستم تنش شخصیت پسر در فیلم و حالت‌های چهره به خوبی نمایان باشد؛ به غیر از پلان آخر، تمام نماها با لنز پنجاه فیلم برداری شده است. سکانس آخر فیلم شروع رابطه‌ای دوباره بین دو شخصیت اصلی و نمایانگر یک نوع حس رهایی است به همین دلیل از فاصله دورتری نسبت به سوژه گرفته شده است.

تمام فیلم را طی پنج روز فیلمبرداری کردیم

احمدی با اشاره روند ساخت فیلم افزود: سال ۱۴۰۰ فیلمنامه فیلم را به فراخوان فیلم سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان ارسال کردیم. فیلمنامه برگزیده شد و بودجه‌ای برای ساخت آن در اختیار ما قرار گرفت. تقریباً دو برابر آن بودجه را به هزینه‌های فیلم اضافه کردیم و شروع به ساختن کردیم. قبل از رفتن سر فیلمبرداری ابتدا ازتمام جزئیات فیلم ماکت ساختیم و حدود شش ماه با تمام عوامل فیلم تمرین می‌کردیم. ضبط برنامه، به علت شیوع کرونا دو بار لغو شد اما توانستیم کل فیلم را طی پنج روز فیلمبرداری کنیم.

محمد علی میاندار، یکی از دو شخصیت اصلی فیلم پریستو بود. وی، بازیگری پر سابقه است و تجربه کار کردن با سینماگران مطرحی چون داریوش مهرجویی، علی حاتمی و کیومرث پور احمد را دارد؛ وی در این جلسه، گفت: آگاهی و اطلاعات نسل امروز از فضای سینما قابل ستایش است. در گذشته شناخت ما از سینما محدود به چند کتاب و مقاله اندک بود که به سختی آن‌ها را می‌توانستیم در کتاب خانه‌های تخصصی پیدا کنیم.

در فیلم کوتاه، نگاه بازیگر فقط یک نگاه ساده نیست

میاندار در رابطه با چگونگی بازیگری در فیلم کوتاه تصریح کرد: در فیلم کوتاه، بر خلاف فیلم بلند، زمان زیادی برای پرداخت داستان وجود ندارد به همین دلیل حالت چهره، لحن و کوچک‌ترین دیالوگی از بازیگر، می‌تواند روایتگر باشد. هنر بازیگری یک بازیگر دقیقاً اینجا مطرح می‌شود. در فیلم کوتاه، حتی نگاه بازیگر، یک نگاه ساده نیست بلکه پشت آن مضمون اصلی فیلم نهفته است.

بازیگر فیلم پریستو با اشاره به تجربه خود در همکاری با زنده یاد علی حاتمی گفت: فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان، به یاد علی حاتمی است. او گنجینه‌ای درخشان در سینمای ما بود. فیلم‌های او، یادآور فرهنگ و روحیه ملی ما است. یادم می‌آید در فیلم‌های آخری که با ایشان کار می‌کردم؛ توانایی جسمی زیادی نداشت و خیلی زودتر خسته می‌شد اما با روحیه‌ای مصمم به کار خود ادامه می‌داد و ما را هم به انجام وظایف خود تشویق می‌کرد.

پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان با حمایت دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان، مجموعه سیتی‌سنتر، اطلس فیلم ایرانیان و اسنپ، به مدت سه ماه در سالن شماره شش پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه مجازی پاتوق در اینستاگرام به نشانی esfahanshortfilmclub مراجعه کنند.

همچنین مخاطبان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف PATOQ40 از چهل درصد تخفیف اسنپ برای شش بار رفت و آمد به پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=20228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.