سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

4
در سومین جلسه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان مطرح شد:

پیشرفت و همه‌گیری سینمای فانتزی در سراسر دنیا

  • کد خبر : 20228
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
پیشرفت و همه‌گیری سینمای فانتزی در سراسر دنیا
سومین جلسه از فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه اصفهان پیرامون سینمای فانتزی و نقد و بررسی سه فیلم به نام‌های «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد، «خرگوشت» به کارگردانی حسام رحمانی و «پریستو» به کارگردانی کیوان احمدی برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نودویکمین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اصفهان، یکشنبه 18 تیرماه 1402 با حضور محراب توکلی، منتقد، شایان فتحی، مجری و کیوان احمدی، کارگردان فیلم پریستو برگزار شد؛ سه فیلم به نام‌های «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد، «خرگوشت» به کارگردانی حسام رحمانی و «پریستو» به کارگردانی کیوان احمدی به نمایش درآمد.

ترکیب دنیای فانتزی با فیلم کوتاه

در ابتدا، محراب توکلی، منتقد جلسه اظهار کرد: در هر سه فیلم، رگه‌هایی از سینمای فانتزی دیده می‌شد. سینمای فانتزی، در حال پیشرفت و همه گیری در دنیاست. در چند سال اخیر نمونه‌های زیادی از این گونه فیلم‌ها خارج از ایران ساخته شده‌اند که هر کدام شاید قصه و روایت منسجمی نداشته‌اند اما با المان‌های مختلف مانند رنگ و نور، انتخاب لنز دوربین متفاوت و دیالوگ‌های غیر منسجم، دست به نو آوری زده‌اند. در این فیلم‌ها، منطق‌های بصری و روایت معمول سینمایی از بین می‌رود؛ به همین دلیل حوزه نقد فیلم‌های فانتزی بسیار مهم است.

وی درباره فیلم زرد خالدار تصریح کرد: در این فیلم می‌توان ویژگی‌های سینمای فانتزی را دید. کارگردان سعی داشته تا با ایجاد فضاهای جدید و صحنه سازی‌های ساده و در عین حال جالب مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. شخصیت اصلی فیلم یک دختر است که به نظر می‌رسد به نوعی مالیخولیا دچار شده است. صحنه سازی‌های فیلم با شخصیت اصلی مطابقت دارد و از درون ذهن شخصیت جان می‌گیرد.

«پریستو»؛ داستان تقابل دو شخصیت در دو خانواده

این منتقد سینما درباره فیلم پریستو تصریح کرد: فیلم پریستو، داستان تقابل بین دو شخصیت از یک خانواده است که یکی دچار ضعف روحی و جسمی است و دیگری دچار هیچ بیماری نیست اما بسیار درگیر مادیات زندگی است. داستان از دو کاراکتر اصلی پسر و پدر تشکیل شده است. پسر، یک توزیع کننده مواد است و پدر آلزایمر دارد. شرایط طوری رقم می‌خورد که پسر مجبور می‌شود یک شب را با پدر به کار توزیع مواد بپردازد و این، باعث شروع ماجرایی جدید بین دوشخصیت اصلی، می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت فیلم «پریستو» در قالب فیلم کوتاه کار بسیار سختی بوده است چرا که فیلمنامه کاراکترها و دیالوگ‌های زیادی نسبت به یک فیلم کوتاه دارد. بسیاری از شخصیت‌های فیلم جای پردازش و داشتن دیالوگ‌های بیشتر را دارند. با اینکه زمان این فیلم تقریباً به عنوان یک فیلم کوتاه زیاد است اما انگار برای داستان پردازی، کافی نیست.

توکلی با اشاره به صحبت یکی از حاضرین در جلسه گفت: در فیلم، قسمتی وجود داشت که شخصیت پسر همراه با پدر خود به سراغ یک دلقک در شهربازی می‌رود تا مواد را به دست او برساند اما در این بین پلیس سر می‌رسد. در نهایت، پدر کاری می‌کند که پلیس، متوجه جرم پسرش نشود. در این صحنه مخاطب نیاز به حس تعلیق دارد. باید در این لحظه مخاطب نگران این باشد که سرنوشت این پسر و پدر چیست؟ اما این حس به مخاطب القا نمی‌شود.

دنبال تحول در روند داستانی فیلم نبودیم

در این جلسه، کیوان احمدی، کارگردان فیلم پریستو، تصریح کرد: دنبال تحول خاصی در روند داستانی فیلم نبودیم. برای مثال، شخصیت پدر که یک شعبده باز است؛ در سه موقعیت، فقط چند حقه ساده را تکرار می‌کند. شخصیت پسر در طول فیلم تلاش می‌کند به نحوی برای پدر خود دردسر درست کند اما خیلی موفق نمی‌شود. در فیلم، شاهد تحول عاطفی عظیمی نیستیم فقط شاهد بهبود نسبی رابطه بین پدر و پسر هستیم که این در نمای پایایانی فیلم بیشتر مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: پریستو یک فیلم فانتزی است. ابتدا، سعی کردم فانتزی بودن آن در دیالوگ‌ها نمایان باشد و سپس در رنگ، نور و نحوه تصویر برداری تفاوت ایجاد کنم.

کارگردان فیلم پریستو به سوال یکی از تماشاگران مبنی بر اینکه چرا تمام نماهای فیلم به صورت کلوز آپ است، پاسخ داد: زیرا می‌خواستم تنش شخصیت پسر در فیلم و حالت‌های چهره به خوبی نمایان باشد؛ به غیر از پلان آخر، تمام نماها با لنز پنجاه فیلم برداری شده است. سکانس آخر فیلم شروع رابطه‌ای دوباره بین دو شخصیت اصلی و نمایانگر یک نوع حس رهایی است به همین دلیل از فاصله دورتری نسبت به سوژه گرفته شده است.

تمام فیلم را طی پنج روز فیلمبرداری کردیم

احمدی با اشاره روند ساخت فیلم افزود: سال ۱۴۰۰ فیلمنامه فیلم را به فراخوان فیلم سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان ارسال کردیم. فیلمنامه برگزیده شد و بودجه‌ای برای ساخت آن در اختیار ما قرار گرفت. تقریباً دو برابر آن بودجه را به هزینه‌های فیلم اضافه کردیم و شروع به ساختن کردیم. قبل از رفتن سر فیلمبرداری ابتدا ازتمام جزئیات فیلم ماکت ساختیم و حدود شش ماه با تمام عوامل فیلم تمرین می‌کردیم. ضبط برنامه، به علت شیوع کرونا دو بار لغو شد اما توانستیم کل فیلم را طی پنج روز فیلمبرداری کنیم.

محمد علی میاندار، یکی از دو شخصیت اصلی فیلم پریستو بود. وی، بازیگری پر سابقه است و تجربه کار کردن با سینماگران مطرحی چون داریوش مهرجویی، علی حاتمی و کیومرث پور احمد را دارد؛ وی در این جلسه، گفت: آگاهی و اطلاعات نسل امروز از فضای سینما قابل ستایش است. در گذشته شناخت ما از سینما محدود به چند کتاب و مقاله اندک بود که به سختی آن‌ها را می‌توانستیم در کتاب خانه‌های تخصصی پیدا کنیم.

در فیلم کوتاه، نگاه بازیگر فقط یک نگاه ساده نیست

میاندار در رابطه با چگونگی بازیگری در فیلم کوتاه تصریح کرد: در فیلم کوتاه، بر خلاف فیلم بلند، زمان زیادی برای پرداخت داستان وجود ندارد به همین دلیل حالت چهره، لحن و کوچک‌ترین دیالوگی از بازیگر، می‌تواند روایتگر باشد. هنر بازیگری یک بازیگر دقیقاً اینجا مطرح می‌شود. در فیلم کوتاه، حتی نگاه بازیگر، یک نگاه ساده نیست بلکه پشت آن مضمون اصلی فیلم نهفته است.

بازیگر فیلم پریستو با اشاره به تجربه خود در همکاری با زنده یاد علی حاتمی گفت: فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان، به یاد علی حاتمی است. او گنجینه‌ای درخشان در سینمای ما بود. فیلم‌های او، یادآور فرهنگ و روحیه ملی ما است. یادم می‌آید در فیلم‌های آخری که با ایشان کار می‌کردم؛ توانایی جسمی زیادی نداشت و خیلی زودتر خسته می‌شد اما با روحیه‌ای مصمم به کار خود ادامه می‌داد و ما را هم به انجام وظایف خود تشویق می‌کرد.

پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان با حمایت دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان، مجموعه سیتی‌سنتر، اطلس فیلم ایرانیان و اسنپ، به مدت سه ماه در سالن شماره شش پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه مجازی پاتوق در اینستاگرام به نشانی esfahanshortfilmclub مراجعه کنند.

همچنین مخاطبان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف PATOQ40 از چهل درصد تخفیف اسنپ برای شش بار رفت و آمد به پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=20228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.