سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

6

«پیش درآمد دشتی» آماده انتشار شد

  • کد خبر : 22962
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
«پیش درآمد دشتی» آماده انتشار شد
یکی از فعالان موسیقی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد حسین علیزاده  ضمن انتشار یادداشتی از تولید قطعه «پیش درآمد دشتی» به افتخار این هنرمند خبر داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، شهرام صارمی نوازنده کمانچه و از فعالان عرصه موسیقی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد حسین علیزاده مدرس، آهنگساز و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی ضمن انتشار یادداشتی از تولید قطعه «پیش درآمد دشتی» به افتخار این هنرمند خبر داد.

در یادداشت شهرام صارمی آمده است:

«یکم شهریور مبارک و خجسته باد. شهریوری که با عشق آغاز شد و ستاره‌ای پر فروغ بر پهنه موسیقی ایران درخشیدن گرفت. شهریوری که خود نمی‌دانست متولد اولین روزش، روزی، آنچنان موسیقی ایران را مورد تاثیر و تحول قرار می‌دهد، که گویی از این باغ پر گل و نغمه صدها پنجره نا گشوده باز می‌شود.

یکم شهریور ۱۳۳۰ فرخنده زادروز حسین علیزاده موسیقیدان جریان‌ساز، نوازنده صاحب سبک تار و سه‌تار و آهنگساز معاصر، هدیه خلقت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایران است.

از علیزاده گفتن، لب گشودن از موسیقیدانی چند وجهی، تأثیرگذار و جریان‌ساز سخن به میان آوردن و بسیار مشکل است. سخن گفتن از هنرمندی است که موسیقی ایران با نگاه متفاوت، خلاق و هنرمندانه‌اش رنگ و بویی دیگر یافت. هنرمندی که آثارش دستمایه اجراها و تنظیم‌های متعددی بوده است که هر یک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است.

حضور ارزشمند، پرثمر و دلگرم کننده او را در شرایطی که هر روز با تعرض و هجمه‌ای بر هنر و هنرمندان واقعی این مرز بوم رقم زده می‌شود، قدردان بوده و سلامتی و طول عمرش را آرزومندیم.

می‌توان آثار علیزاده را در چهار بخش بداهه‌ نوازی، گروه نوازی، آثار ارکسترال و موسیقی فیلم دسته بندی کرد. آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ترکیبات مختلف سازی و ارکستری اجرا شده است. آثاری که در مقطعی تنها، برای یک ساز تصنیف شده و همان اثر، بعدها با سازبندی و تنظیمی متفاوت بیان جدید و متفاوتی داشته است.

تمامی این آثار در تقسیم بندی‌های متفاوت، اشتراکی غیر قابل انکار دارند. این اشتراک شامل نگاه ویژه به موسیقی، درک هنرمندانه و ارائه خلاقانه این آثار با تکیه بر پشتوانه غنی و عمیق از شناخت موسیقی هنری ایران است. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیک‌های آهنگسازی، ساز بندی، جمله بندی‌های موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.

از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهره برداری خلاقانه از الگوهای ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.

در آستانه زادروز استاد حسین علیزاده، قطعه پیش در آمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم)، توسط هنرمند جوان محمد جواد محمد شاهی که برای هم نوازی تار و قانون برای رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از امکانات صوتی هر ۲ ساز در نقش‌های ملودی و آکومپانیمان تنظیم شده و تا پایان شهریور تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

بافت قطعه صرفا به صورت ملودی و همراهی ملودی نیست. در بعضی از فرازها، هر ۲ ساز خط ملودی مستقلی را اجرا می‌کنند که به بافت «کنتر پوانتیک» نزدیک‌تر است.

در اجرای این قطعه نوازندگی تار به عهده محمد جواد محمد شاهی و نوازندگی قانون به عهده پریا فرهادی بوده است. این قطعه در استودیو سیا ضبط شده و سیاوش کامکار، میکس و مسترینگ اثر را به عهده داشته است.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.