سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 13 November - 2024
کل 8520 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مراسم دومین جایزه ملی استاد روح الله خالقی در برج آزادی پایان یافت فیلم سینمایی «چارلز دیکنز، مردی که سرود سال نو را نوشت» در قاب نمایش شبکه نمایش «مخزن» دار می‌شود سمینار تخصصی «سِمَت‌ها، نقش‌ها و وظایف در تیم فیلمبرداری» در شب «آدم‌های با معرفت سینما» چه گذشت؟ بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد گفت‌وگو با با کارگردانان نسل جدید سینمای ایران در «تجربه‌نگاری فیلم اول» خدمتگزار حضور دوباره‌ استاد هستیم رونق مستندهای اجتماعی در سینماحقیقت جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری می‌شود همنوازان وَداد با «ننشیند خموش» به صحنه می‌آید تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها در پایان هفته «خانواده خلج» به گروه «هنر و تجربه» می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معارفه شد انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در هفته کتاب اثری ناچیز! توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درباره لغو یک کنسرت در شهر قم شب بزرگداشت بازیگران بدلکار سینمای ایران برگزار می شود ساماندهی و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای وزارت فرهنگ/ مجوز زدایی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد فروش مجازی و حضوری کتابفروشی‌های عضو سامانه بازار کتاب/یارانه خرید کتاب برای هر ایرانی «برج تاریک» در شبکه نمایش جزییات فراخوان موسیقی و رسانه از زبان دبیر جشنواره شبکه نمایش «مجازات» می کند پیش‌بینی «همشهری» از سینماحقیقت18 آمار تماشاگران دو نمایش تالار هنر اعلام شد بخش فضای باز جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک سرنوشت مستندهای پرمخاطب «سینماحقیقت ۱۷» چه شد؟ سینما امید کوهدشت رسماً افتتاح شد «کهنه سرباز» به دانشگاه هنر و سوره می‌رود روزی روزگاری سینما/ غبار روبی از خاطرات تاریخ شفاهی سینمای ایران/ سینه سوخته قدیمی سینما هستم! «اشکِ باران» منتشر شد تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رشد نمایشی با هنرنمایی بازیگران نابینا «گودزیلای منفی یک» در شبکه سه رضایت مخاطبان از «مارش ایرانی»؛ اجرای ارکستر سمفونیک تهران ۸ فیلم فارابی آماده حضور در جشنواره فیلم فجر «ماه سرکش» در قاب نمایش ۱۶ نمایش در پردیس شهرزاد اجرا می‌شود یادمان بخشی عیسی قلی‌پور برگزار می‌شود 5 دلیل برای اینکه «سینماحقیقت 18» را باید جدی گرفت آغاز تولید ۲ پروژه موسیقایی«امام حسین (ع)» و «امام رضا (ع)» لوح افتخار سومین جشنواره میراث‌فرهنگی به «برنو» رسید معرفی هیات انتخاب آثار بخش خیابانی تئاتر «سودای عشق» نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران داوران دو بخش خود را شناخت آمار مخاطبان تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد نمایش‌های سراسر کشور ۲ شب به صحنه نمی‌روند فراخوان نخستین جشنواره ی تئاتر استان همدان (سرزمین من) عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳

1
نقد فیلم «باغ کیانوش»؛

پیوند ادبیات و سینما!

  • کد خبر : 36153
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۴۵
پیوند ادبیات و سینما!
در فیلم «باغ کیانوش» شما با بهترین فیلم نوجوانانه چندین سال اخیر و شاید بهترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های پس از اوج، روبرو می شوید.

محمدرضا دلیر*- در فیلم «باغ کیانوش» شما با بهترین فیلم نوجوانانه چندین سال اخیر و شاید بهترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های پس از اوج، روبرو می شوید. یک فیلم همه چیز تمام (اکشن، معمایی، داستانی، انیمیشن و حتی جنگی) در این ژانر که هم داستان درگیر کننده ای دارد، هم بازی های خوب و هم محتوایی به اندازه و دقیق!

این فیلم که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته “علی اصغر عزتی پاک” است، درسال ۱۴۰۲ تولید شده و در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش در آمد. این اثر که محصول مشترک کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان و باشگاه فیلم سوره است، نگاه تازه ای به موضوعات جنگ و تاثیرات آن بر نوجوانان دارد.

باغ کیانوش با توجه به فضای تاریخی و جنگی اش، بستری مناسب برای گفتگو میان والدین و نوجوانان درباره زندگی در دوران جنگ فراهم می کند. داستان فیلم به موضوعاتی چون فقدان، شجاعت و پذیرش غم و از دست دادن می پردازد. باغ کیانوش داستان نوجوانان روستایی است که در دل جنگ زندگی روزمره خود را می گذرانند اما با فرود دو خلبان بعثی در روستا همه چیز بهم می ریزد؛ به خصوص که هیچ کس حرف بچه ها را باور نمی کند!

این سینمایی سرشار از لحظات طنز است اما میزان خشونت و ترس اثر سبب می شود تا تماشای آن برای نوجوانان زیر ۱۲ سال ممنوع و برای بالای ۱۳ سال به انتخابی حساس تبدیل شود! اساسی ترین عنصر فیلم «باغ کیانوش» خیال است که می توان آن را اساسی ترین رکن هر اثر هنری در نظر گرفت. این فیلم به معنای واقعی کلمه (سینما) و متوجه اصلی ترین وظیفه اش یعنی سرگرم کردن مخاطب است.

ایده مرکزی فیلم بسیار دوست داشتنی، شریف و ملی است. بچه های یک روستا در زمان جنگ تحمیلی بدنبال شنیده هایشان از مردی به نام کیانوش، از او شخصیتی مرموز ساخته اند که باغ میوه اش به مثابه همان قلعه های سیاه روی قله های نوک تیز در فیلم های ترسناک و فانتزی است. آنها خرده قصه هایی مرموز و ترسناک از کیانوش دارند و باغ او را باغ پر رمز و رازی می دانند که حتی موز دارد! آنها به طمع خوردن موز وارد باغ کیانوش می شوند و همان جا است که رویا پردازی ها و باغ پر رمز و رازشان دود می شود و به هوا می رود!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام تماشای یک سکانس تعقیب و گریز، بدلیل عدم موفقیت فیلمساز در خلق (جغرافیای سینمایی) بدنبال آن عدم فهم و حس جغرافیا توسط شما، امکان مشارکت در آن سکانس برایتان فراهم نشده باشد. این که اساسا چرا شخصیت فرار کننده، یک مسیر خاصی را برای فرار انتخاب می کند و راه های دیگر را رها می کند؟

برگردیم به فیلم «باغ کیانوش» و اینکه چگونه “رضا کشاورز حداد” توانسته باخلق جغرافیای سینمایی، این جنبه را به یکی از نقاط قوت اثر خود تبدیل کند. در همان ابتدای فیلم و بدون اتلاف وقت، حادثه محرک رقم می‌خورد و بچه ها راغب می شوند در یک رقابت که با احوالات آنها تناسب دارد، قدم در باغ کیانوش بگذارند. در این جا بارقه های خلق جغرافیای سینمایی را می توان دید و هرگروه از بچه ها در برنامه ریزی شان برای ورود به باغ و خروج موفق از آن، نسبت خود را با جغرافیای باغ معین می کنند و بر این اساس تصمیم می گیرند چگونه وارد باغ شوند. پرداخت متناسب فیلمنامه به هر کدام از این کاراکترهای نوجوان تشخص می دهد و در نتیجه به نظر نمی رسد که هیچ کدام اضافی باشند! همین کافی است تا جمع آنها به یک کاراکتر منسجم، دوست داشتنی و فعال تبدیل شود.

فیلمساز گرچه وقت مخاطب را تلف نمی کند و دائما در حال پیش بردن داستان است، اما پرداخت ناکافی به زمینه هایی همچون چرایی شگفت انگیزی موز برای شخصیت ها و زمینه های رقابت میان آنها و نسبت بچه ها با دیگر افراد روستا و حتی خانواده هایشان که عنصر مغفول مانده فیلمنامه است و عدم خلق کامل تر فضای روستایی در دهه شصت، به ایجاد فاصله میان اثر و مخاطب اصلی خود، تاحدودی دامن می زند.
به نظرم فیلمساز می توانست از جغرافیای فیلم، کار بیشتری بکشد و فیلم را بومی تر کند! باتوجه به اینکه اکثر فیلم های دفاع مقدس در جنوب اتفاق می افتند، فرصت خوبی بود تا فیلم از تمایز منطقه جغرافیایی اش بهره ببرد و راهی تازه را پیش روی علاقمندان سینمای جنگ باز کند. علاوه بر این، ورود خلبان دوم به داستان فیلم، نقطه اوج را دچار دوگانگی کرده در حالی که فیلمساز می توانست فیلم را با بسته شدن پرونده خلبان اول، به اتمام برساند.
با این وجود، باغ کیانوش نشانه خوبی از پیوند ادبیات و سینما در ایران است و گامی مهم در تولید محتوا برای گروه سنی نوجوان به شمار می آید.
* منتقد سینما
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.