سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 ذی‌الحجه 1446
  • و : Sunday, 1 June , 2025 می باشد
کل 10042 امروز 1

خبر فوری

ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

8

چرا سینمای مستند باید به جشنواره فیلم فجر برود؟

  • کد خبر : 31573
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۳
چرا سینمای مستند باید به جشنواره فیلم فجر برود؟
جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است و حضور بخش مستند در این رویداد توجه دوستداران سینما را به آثار مستند جلب می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حیدری‌پور روزنامه‌نگار در یادداشتی به اهمیت حضور مستندسازان در جشنواره فیلم فجر پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «هر سال و پیش از شروع جشنواره فیلم فجر این بحث بالا می‌گیرد که چرا سینمای مستند که جشنواره تخصصی «سینماحقیقت» را کمی قبل از جشنواره فیلم فجر برگزار کرده و برگزیدگانش خبرساز می شوند، در بخشی از جشنواره فیلم فجر (که ذاتا برای حمایت از سینمای داستانی به وجود آمده) به سینمای مستند می‌پردازد. بعضی می‌گویند این حضور تزیینی است، بعضی می‌گویند نباید در حاشیه یک رویداد سینمایی بزرگ به سینمای مستند پرداخت. اما مسئله این است که مگر سینمای مستند ایران چند محل نمایش و دیده شدن دارد؟ در یک دهه اخیر که نهادها و ارگان‌ها، متمرکز به ساخت مستند شده‌اند هم، و تولید بالا رفته باز هم عرصه نمایش کم رونق و محدود است. چند پلتفرم و چند سانس در روز در سینماهای خاص «هنر و تجربه» نمی‌تواند عاملی برای معرفی و دیده شدن سینمای مستند در سطح گسترده باشد. از این رو به نظر می‌رسد، توجه مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور به مستند، قابل توجه و مغتنم است، حتی اگر همه چیز زیر سایه سینمای داستانی باشد.

نکته اینجاست که توجه برگزارکنندگان جشنواره و داوران به سینمای مستند می‌تواند باعث شود این آثار علاوه بر جشنواره «سینماحقیقت» یک ویترین دیگر هم برای خبرسازی داشته باشند. تجربه نشان داده حجم اخبار و توجهی که به آثار مستند نمایش داده شده در فجر می‌شود، با «سینماحقیقت» قابل قیاس نیست. «سینماحقیقت» با وجود شان و اعتباری که دارد یک رویداد تخصصی است، خانواده سینمای مستند و علاقه‌مندان این حوزه در آن فعالند، اما جشنواره فیلم فجر میلیون‌ها مخاطب عام دارد و نمایش مستند در این فضا به نفع سینمای مستند ایران است. در سال‌های اخیر، مستندهایی که در فجر جایزه گرفته، نامزد شده یا تحسین شده‌اند در اکران آنلاین یا محدودشان پربیننده‌تر بوده و مخاطب بیشتری داشته‌اند.

مخالفت با نمایش آثار مستند در جشنواره فیلم فجر، به نفع ذات سینمای مستند نیست. جایزه گرفتن از فجر، همواره مسیر فیلمسازی کارگردانان را هموارتر و توجه به آثار آن‌ها را بیشتر کرده است. پس چه بهتر که در میان انبوهی فیلم داستانی، گاهی شاهد درخشش فیلمی مستند باشیم. جشنواره فیلم فجر پس از چهل و دو دوره، یک رخداد شناخته شده و محبوب است. طوفان‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به سلامت، برقرار و استوار بوده، از این ظرفیت نباید غافل شد. سینمای مستند که مهجور است، باید بتواند از هر پتانسیلی که در ایران وجود دارد، بهره ببرد و حیف است که در جشن سینمای ایران، سینمای مستند جذاب، پیشرو و فرهنگی حضور نداشته باشد. می‌توان شکل و شیوه این حضور را دستکاری کرد و تغییر داد اما حذف این تریبون به نفع سینماگران مستند نیست و اگر منصف باشیم دستاوردی برای آنان ندارد.»

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31573
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 196 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.