به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از گروه خبر سایت خانه تئاتر، نقل از روابط عمومی انجمن مدرسان خانه تئاتر، چهارمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی اکوسیستم تئاتر به دبیری آرمان طیران ؛ نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه و هادی سالارورزی ؛ مترجم و نویسنده، با حضور علاقمندان، مدرسان و دانشجویان و دیگر کارشناسان و محققان هنرهای نمایشی عصر روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن اسکویی خانه تئاتر برگزار شد.
این نشست در چهارمین دوره پنل تخصصی خود، به بررسی تاثیر فرایند اقتصادی انتشار نمایشنامه های تالیفی و ترجمه در چرخه اکوسیستم تئاتر پرداخت.
” اصغر نوری” ؛ مترجم، نمایشنامه نویس، کارگردان و دبیر ترجمه انتشارات کتاب دیدآور، ابتدا با اشاره به تجربه سالها فعالیت خود در سِمَت دبیری انتشارات مختلف در بیان دیدگاه های خود ، چاپ نمایشنامه را فقط پس از آنکه به صحنه رفته باشد درست و منطقی دانست و محک اجرا برای نمایشنامه را ضروری خواند . در ادامه ، سازوکار کسب فرهنگی نشر با شرایط چاپ ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه نمایشنامه را در شرایط امروز یک خیر معنوی نامید و به لحاظ اقتصادی، آن را به صرفه ندانست. او در ادامه صحبتهای خود اشاره کرد که بهترین حمایتی که مثلا انجمن نمایشنامه نویسان از اعضا خودش میتواند انجام دهد، ثبت نمایشنامه ها ی نوشته شده و حفاظت از آنهاست که در حال حاضر و در نبود چنین امکانی ، پلتفرم فامون فعلا این جایگاه را دارد و از این جهت هم قابل توجه است و افزود بایستی قدردان ناشرینی بود که نمایشنامه و کتابهای تئوری تئاتر چاپ میکنند و در آخر نیز کمک مراکز دولتی و متولی بخش فرهنگ در خرید کتابهای تئاتری و نمایشنامه ها و ارسال آنها به انجمن های نمایش و پخش در کتابخانه های سراسر کشور را الزامی دانست.
همچنین ” شکوفه آروین” ؛ دکترای پژوهش هنر، نمایشنامهنویس، مدرّس تئاتر ، موسس وبسایت فامون – پلتفرم ارتباطی نویسندگان و کارگردانان – در صحبتهای خود ابتدا مسیر طی شده از ایده تا رسیدن به مرحله عملیاتی شدن آن را شرح داد و سپس پلتفرم فامون را معرفی و از توجه و اقبالی که نویسندگان در این مدت به این سایت داشته اند صحبت نمود و در پایان صحبتهای خود به این مطلب اشاره کرد که خواندن نمایشنامه تالیفی ایرانی در اولویت قرار ندارد .
مهمان دیگر این نشست ، ” محمد نباتی ” ؛نمایشنامهنویس و مدیر انتشارات عنوان با ارائه کاتالوگ آثار چاپ شده نشر عنوان و معرفی آن ، چاپ نمایشنامه را به شرایط مختلفی نسبت داد ولی دست آورد اقتصادی چاپ نمایشنامه را نسبی دانست و سود و بازگشت سرمایه را در چاپ آثار دیگری مثل رمان و عمومی یا روانشناسی دانست.
در ادامه ، پرسش رحیم رشیدی تبار از همراهان و حاضرین در این نشست که چطور امکان دارد با حضور ۶ هزار دانشجوی تئاتر در تهران و تعدادی دیگر در سراسر کشور ، ۲۰۰ نسخه نمایشنامه و یا کتاب تئاتری فروش نمیرود و مشکل کجاست و باید آن را آسیب شناسی کرد ، نشست را به سمت پرسش و پاسخ و گپ و گفت بین مهمانان و حاضرین در این جلسه هدایت کرد و پایان بخش این نشست علمی بود.