سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

15

چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 4 | سیاسی؛ آرامش در آن‌سوی دهلیز

  • کد خبر : 2464
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 4 | سیاسی؛ آرامش در آن‌سوی دهلیز
در تعریفی آرمانی و اجتماعی سیاست انتخاب بهترین روش برای رسیدن به آرامش و منافع جمعی‌ست. فلسفه این انتخاب در ساحت دراماتیک سینما تاثیر گذاشته و به نوع سبک خود را معرفی می‌کند.

سینمایی نیوز- در تعریفی آرمانی و اجتماعی سیاست انتخاب بهترین روش برای رسیدن به آرامش و منافع جمعی‌ست. فلسفه این انتخاب در ساحت دراماتیک سینما تاثیر گذاشته و به نوع سبک خود را معرفی می‌کند.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.

جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این متن به گونه «سیاسی» و دو فیلم آن در جشنواره فجر خواهیم پرداخت.
در سینمای ایران مقاطع تاریخی از جمله انقلاب همواره دارای باری دراماتیک و قصه‌گو بوده‌اند. با توجه به این رویکرد می‌توان رخ‌دادهای پیش و پس انقلاب را در تعریفی شبه‌ژانر قرارداد.

در تعریفی آرمانی و اجتماعی سیاست انتخاب بهترین روش برای رسیدن به آرامش و منافع جمعی‌ست. فلسفه این انتخاب در ساحت دراماتیک سینما تاثیر گذاشته و به نوع سبک خود را معرفی می‌کند. اکنون ارائه چنین سبکی در سینمای ایران با توجه به پیشینه تاریخی و سیاسی این کشور اجتناب ناپذیر است.

پایان‌نامه؛ فیلم پایان‌نامه قصد دارد با کشمکشی سیستماتیک وجوه تخریب‌گر سال 88 را در قالبی روایی بازگو کند. فیلم با ایدئولوژی داستانی خود از طبقه دغدغه‌مند دانشجو را ناظر بر حوادث رخ‌داده می‌کند و سعی دارد سایه‌ای آرمانی و درون‌متنی را بر فیلم ارزانی می‌دارد.‌
فیلم پرحاشیه حامد کلاهداری در بیست و نهمین جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید و تنها عنصری از آن به مثابه آشنازدایی در قالب سیاست باقی‌می‌ماند، اغتشاش است. البته جنبه‌های اغتشاش‌وار فیلم نیز با توجه به دیدگاه عموم هویتی پوپولیستی ندارد.
در نهایت فیلم آقای کلاهداری از نطفه‌ای تاریخی برمی‌آید، اما از جاذبه‌‌های تاریخ‌نگار تهی‌ست.

قلاده‌های طلا؛ این فیلم نیز در مجاورت با آرمان‌های پایان‌نامه تاویل فکری و بصری خود را تعمیم می‌دهد.
ابوالقاسم طالبی در هم‌نمایی سیاست و رئالیسم تا جای ممکن سعی دارد، از فاز توجیه و برجستگی‌های کلامی فاصله بگیرد و آنچه در نظر دارد را درون متن خود پیاده کند. آرایه‌های سیاسی در پیوند خود با التهابات سال 88، رشته‌های سوسیالیستی، ناسیونالیستی و امپریالیستی را در کلافی چند رنگ قرار می‌دهد. کلاف مذکور با برچسب امنیت در منطق زیبایی‌شناسی و روایی اثر جاری می‌شود. فیلم سعی دارد جریان امنیت را زیر سایه عوام‌زدگی و نکوهش آن رقم زند.
در نهایت آنچه فیلم را در سرشاخه درام مورد بررسی قرار می‌دهد، -به شکلی برون متنی- پیکره مضامینی همچون امنیت است. پیکره‌ای که هجوم اطلاعات به راحتی می‌تواند آن را تهدید کند.
اطلاعاتی که ریشه‌هایش در ساحت‌های برون‌مرزی و دولت‌های امپریالیستی قابل رویت است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.