سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

6
کارگاه «ایده تا ارائه» جشنواره منطقه‌ای بوشهر با حضور سیامک سلیمانی:

چگونه می‌توان از یک موقعیت، ایده محرک را بیرون کشید؟/شیوه‌ای متداول اما اشتباه در رسیدن به ایده

  • کد خبر : 16523
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۱۸
چگونه می‌توان از یک موقعیت، ایده محرک را بیرون کشید؟/شیوه‌ای متداول اما اشتباه در رسیدن به ایده
سیامک سلیمانی فیلمساز و مدرس کارگاه «ایده تا ارائه» در دومین روز از شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس عنوان کرد: اگرچه رسیدن از موقعیت به ایده و فیلمنامه شیوه متداولی در سینماست اما اشتباه‌ترین شیوه است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران ، نقل از صبا، سیامک سلیمانی مدرس کارگاه ایده تا ارائه در شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر- خلیج فارس بیان کرد: نقطه شروع در فیلمسازی معمولا بر اساس یک شیوه متداول اما غلط و یک شیوه درست اما کمتر رایج شکل می‌گیرد. هر فیلمی درباره هرچه باشد، نیاز به یک ایده محرک و آغازگر دارد. ایده‌ای که باعث شروع شدن یک داستان می‌شود و این درباره همه گونه‌ها از مستند تا داستانی لازم است.

وی افزود: ایده محرک در درام رخدادی است که زیست متداول و روند روزمره را به هم ریخته یا دچار خلل می‌کند. ایده‌های اولیه یا یک رخداد هستند، یا یک وضعیت یا یک ذهنیت. نام این سه را می‌توان موقعیت گذاشت و معمولا ایده‌ها از یک موقعیت شروع می‌شوند اما رسیدن از یک موقعیت به فیلمنامه شیوه اشتباهی در نگارش یک فیلمنامه است.

وی ادامه داد: همچنین قاعده ۹۰ درصد نه تنها در ایران که در هر جای دنیا رایج است به این معنا که در هر رقابتی ۹۰ درصد افراد یا موارد رقابت کنار گذاشته می‌شوند. بنابراین اهمیت موضوع یک فیلم هرگز مساوی با مواجه بودن یک فیلم استاندارد و خوب نیست.

وی تصریح کرد: در فیلمنامه‌نویسی دو ایده محرک و ناظر داریم. ایده محرک ایده معمولا یک جمله‌ای است که باعث شروع یک قصه می‌شود اما ایده ناظر به برآیند معنایی کلی از اثر گفته می‌شود، مثل ایده‌ فیلم‌های مسعود کیمیایی عمدتا بر رفاقت یا در آثار فرهادی قضاوت و… است.

سلیمانی خاطر نشان کرد: از جمله پیامدهای مخرب شروع با موقعیت یا ایده ناظر شروع شعاری یک اثر است. زیرا به طور مستقیم با کانسپت صحبت می‌کند. همچنین فیلمساز را به دام کلیشه‌گرایی می‌اندازد و عناصری را به ذهن متبادر می‌کند که احتمالا به ذهن بقیه نیز می‌رسد. برای مثال درباره تنهایی یک پیرمرد یا پیرزن عمدتا عناصری شبیه به هم به ذهن می‌آید. سومین عامل آفت‌زا، فقدان فردیت است که شروع از موقعیت برای رسیدن به فیلمنامه باعث می‌شود تا از فردیت ما دیگر چیزی باقی نماند. فیلم ما حتی اگر درباره یک رخداد مشابه باشد، باید با بقیه فرق کند.

وی افزود: ضعف در فرم آفت دیگری است که به واسطه رسیدن از ایده ناظر به فیلمنامه ممکن است گریبان یک اثر هنری را بگیرد.

سلیمانی در ادامه عنوان کرد: اما چطور می‌توان از دل یک موقعیت، ایده محرک بیرون کشید؟ از ایده محرک می‌توان کلیدواژه ها و ایماژها و در مراحل بعد به محرک‌ها و ایده‌های پراکنده و بعد بسط دادنشان رسید.

وی با نمایش عکس‌هایی از قیام مردم چین به نام تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک مثال جزییاتی را درباره نحوه رسیدن از یک موقعیت به فیلمنامه مطرح کرده و ادامه داد: ایده‌های اولیه را با جمله ساده «چی میشه اگه…؟» می‌توان آغاز کرد و از دل آن با ایده‌های محرک رسید.

وی با اشاره به مراحل درست و اصولی شکل‌گیری یک ایده تا رسیدن به فیلمنامه عنوان کرد: در گام اول ایده خود را ارزیابی و در گام دوم ایده را با بسط سوالاتی درباره آن طرح می‌کنیم. مرحله سوم به نگارش لاگ لاین یا خلاصه دو سه خطی از ایده اختصاص دارد. مرحله چهارم به طراحی منطق‌های درونی و پیش داستان مربوط است. گام پنجم بسط پلات تا یک صفحه و در نهایت ششمین مرحله آغاز نگارش فیلمنامه است.

این فیلمساز تصریح کرد: نویسنده همچنین می‌تواند به بداعت، کشش و تناسب قالبی، امکان سنجی، فرم و ساختار ایده و اثر خود که آیا پیشنهاد تازه‌ای به سینما می‌دهد یا نه و‌ ارزیابی اینکه چقدر جدید است، نمره بدهد ‌و اگر نمره قابل قبولی گرفت، شروع به ساخت‌اثر کند.

لاگ لاین باید فاکتورهای اصلی درام از جمله شخصیت، هدف و‌مسیر، مانع یا نیروهای مقابل، رویکرد، کشمکش و… را در بر بگیرد. رویکرد مرحله مهمی قبل از کشمکش است که گاهی نادیده گرفته می شود و پاسخی به این سوال است که آیا قهرمان در مسیر مواجهه با موانع از آن‌ها رد می‌شود یا مقابله می‌کند؟ و با چه رویکردی به سراغ آن‌ها می‌رود؟

وی در ادامه با ارائه مثالی از یک ایده محرک از هنرجویان کارگاه خواست تا آن را با طرح سوالاتی ارزیابی کنند.

وی در پایان با اشاره به دو نوع ایده محرک متنی و فرمال عنوان کرد: ایده فرمال زمانی است که قصه از نقطه A شروع می شود و به نقطه B می‌رسد، اما در روایت این فرآیند برعکس است و از نقطه B به نقطه A می‌رسیم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=16523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.