سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 3 January - 2025
کل 9037 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ صالحی: منابع انسانی تئاتر و سینما استعداد داخلی قابل توجهی پیدا کرده است/ بیمه بیکاری هنرمندان بخشی از دغدغه امنیت شغلی آن‌ها را کاهش می‌دهد نمایش «روایت پنجم» در خانه هنرمندان ایران شماره بیست و پنجم «نمایش‌شناخت» منتشر شد رنگ و بویی از ایثار و شهادت در فیلم‌های این هفته فیلم «زنده باد ناراسیما ردی» در قاب نمایش فواد توحیدی دبیر جشنواره موسیقی نواحی شد احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد نمایش‌های سراسر کشور، یک شب به صحنه نمی‌روند سینمایی «۱۹۹۲» را از شبکه چهار سیما ببینید شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینمای ایران کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» به چاپ دوم رسید سیاوش چراغی‌پور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد عزم جدی برای اجرایی شدن مستندنگاری پروژه‌های دولتی ثبت‌نام برای حضور ناشران در پنجمین نمایشگاه کتاب کیش آغاز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ شب کیمیایی/ بزرگداشت کانون کارگردانان برای سینماگر همیشه آخرین وضعیت از شرایط جسمی و درمانی رضا آشفته نخستین مرحله داوری ۲۵ دی ماه برگزار می‌شود اصلاح «سند موسیقی» در دستور کار شورای هنر قرار گرفت نزدیک به ۲۰ نمایش در مشهد روی صحنه است کتاب «صولت مرگ» منتشر شد توسعه فرهنگی جزیی از باورهای ماست “سرزمین‌های سپید” اجرای زمستانی ارکستر سمفونیک تهران استقبال 10 هزار نفری از نمایش مستندهای منتخب «سینماحقیقت» بیش از دو هزار منتقد و اهالی رسانه منتقدانی که منتخبان را برگزیدند خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر! «کاروان زرد» یکی از بنیان‌گذاران سینمای اکتشافی است «عطرآلود» اکران آنلاین می‌شود کارگاه‌هایی برای مستنددوستان ایران اعلام آثار نهایی بخش مرور تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر معرفی هیات انتخاب و اعلام اسامی آثار نهایی بخش مسابقه تئاتر خیابانی فجر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ صالحی: بازی و‌ موسیقی ورودیِ تغییراتِ فرهنگی و اجتماعی است فهرست کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان آذر ماه ۱۴۰۳ فیلم های سینمایی «مرد خانواده» و «زندگی شگفت انگیز» از شبکه نمایش هیأت داوران فیلم‌های مستند معرفی شدند همه آنچه از هیات انتخاب ۴۳ دوره فیلم فجر باید بدانید رائد فریدزاده درگذشت جهانگیر رجبی‌خواه را تسلیت گفت بیش از 300 هنرمند پیشکسوت به پویش 2 درجه کمتر پیوستند یک «مامور شناسایی» به شبکه تهران می آید نشست رسانه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود معرفی هیات انتخاب و اعلام آثار منتخب جشنواره‌های تئاتر استانی اعضای شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی انتخاب شدند سینمایی «مایل های سخت» را از شبکه یک سیما ببینید ضرورت تأسیس سازمان نظام صنفی سینما “تعهد رئیس‌جمهور ‌به سینماگران” نشان ملی گریم ایران ثبت می شود دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک افتتاح می‌شود معرفی هیات انتخاب آثار بخش مرور تئاتر ایران جشنواره فجر

0
محمد تهامی نژاد در موزه سینما مطرح کرد:

«کاروان زرد» یکی از بنیان‌گذاران سینمای اکتشافی است

  • کد خبر : 38365
  • ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۰:۰۴
«کاروان زرد» یکی از بنیان‌گذاران سینمای اکتشافی است
بیست و پنجمین جلسه از برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما به نمایش فیلم «کاروان زرد» به کارگردانی لئون پواریه و آندره سووژ اختصاص داشت. این برنامه عصر روز گذشته با حضور محمد تهامی‌نژاد در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی موزه سینما، محمد تهامی‌نژاد منتقد و پژوهشگر سینما درباره ویژگی‌های  مستند «کاروان زرد» گفت: این فیلم دارای یک تدوین فوق‌العاده است و فیلمبردار آن نیز زحمت زیادی را متحمل شده است. تجربه تماشای این فیلم و زحماتی که عوامل فنی در مسیر ساخت اثر تحمل کرده‌اند، من را یاد فیلم «علف» می‌اندازد که سرشار از لحظات حساس است.
وی ادامه داد: «کاروان زرد» دارای نشانه‌ای از به کارگیری عنصر تعلیق است و این موضوع برای یک فیلم مستند اتفاقی ویژه محسوب می‌شد. همچنین  گفتار متن این مستند یه صورت سوم شخص نوشته شده است.
تهامی‌نژاد با اشاره به موسیقی به کار رفته در این مستند گفت: موسیقی در این اثر حالتی پرشتاب و هیجان انگیز دارد و تلاش شده تا به گونه‌ای روایتی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. همچنین باید اشاره کرد که درباره این فیلم روایت‌هایی مختلفی وجود دارد و از جانب عده‌ای مورد توجه قرار گرفته  در حالی که عده دیگری آن را تقبیح کرده‌اند. برخی در اروپا این اثر را حماسی می‌دانند، اما در مقابل برخی دیگر تولید آن را بیهوده دانستند. در هر صورت نکته مهم در این است که «کاروان زرد» یکی از بنیان گذاران سینمای اکتشافی به شمار می‌رود.
این پژوهشگر سینما بیان داشت: فیلم نوعی مردم‌نگاری با استفاده از تعریف موجود در قرن بیستم ارائه می‌دهد. این اثر یک مستند تماشایی برای مخاطب عام به شمار می‌رود و دارای صورتی پرهیجان است. قرار بر این بوده که «کاروان زرد» در ابتدا توسط یک شاعر و فیلم‌ساز فرانسوی ساخته شود، اما او توانایی انجام این کار را نداشته است و تهیه کننده کار را از او پس گرفته و به کارگردان‌های فعلی واگذار می‌کند.
تهامی‌نژاد یادآور شد: فیلم دارای یک روایت موجز و اثرگذار  بوده و مشخص است که کارگردان برای انجام پذیرفتن این اتفاق تلاش زیادی انجام داده است. همچنین این فیلم علاوه بر تبلیغ سیتروئن، به نوعی تبلیغ خودروی فرانسوی است.
وی با بیان اینکه «کاروان زرد» دارای جلوه‌های برجسته‌ای از بروز روحیه عاطفی است، افزود: اقدام موزه سینما برای نمایش این اثر بسیار قابل تقدیر است. تماشای دوباره این فیلم برای من بسیار آموزنده است و هنوز دارای همان جذابیت اولیه است.
وی خاطرنشان کرد: فیلم دارای سه بخش است  بخش مربوط به ایران و افغانستان، بخش هیمالیا و بخش ورود به چین. بنابراین از لحاظ روایت این اثر به سه دسته تقسیم می‌شود. در فیلم صحنه‌ای وجود دارد که مربوط به سمنان است.  بخش ایران در این فیلم یک یادگار مهم درباره کشور است. البته فیلم‌های دیگری نیز در آن دوران درباره ایران ساخته شده‌اند.
در ادامه ارد عطار پور، مستندساز پیشکسوت گفت: نکات تازه درباره فیلم عنوان شد. برای من سوال است که آیا پنج دقیقه حذف شده این اثر ربطی به مدیریت سیاسی کشور داشته است یا خیر. فیلم «کاروان زرد» از نظر تدوین، فیلمبرداری و حرکت بسیار درخشان است و سند تصویری قدرتمندی به شمار می‌رود، اما با این حال دارای نگاه استعماری و از بالا به پایین بوده و این اتفاق در فیلم «علف» نیز رخ داده است.
در ادامه تهامی‌نژاد درباره موضوع سانسور در این فیلم گفت: نمی‌توان درباره این موضوع به صراحت صحبت کرد اما مهمترین مسئله این است که نسخه دیگری نیز از این فیلم در فرانسه عرضه شده است که به راحتی و از کشور فرانسه در دسترس است. فیلم‌های بسیاری در دوران قاجار در ایران ساخته شده است اما این روند در دوران پهلوی تضعییف می‌شود. شانس دوران قاجار این است که عمده فیلم‌های ساخته شده در آن زمان پنهان شده و بعدها کشف شده بودند در صورتی که از دوران پهلوی فیلم‌های مستند کمی برجای مانده است.
وی ابراز داشت: فیلم دارای روحیه تکاملی است و نشان می‌دهد تمدن از چه مسیری عبور کرده است. «کاروان زرد» به نوعی متکی بر نگاه مردم‌نگاری قالب در آن دوره تاریخی است. در این فیلم شاهد صنایع و کارخانه‌ها هستیم و این اثر به گونه‌ای خاص نشان دهنده مسیر رشد است. همچنین جالب است بدانید که نسخه‌ای از این اثر با ترجمه در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز نمایش داده شده بود.
گفتنی است فخرالدین سیدی، مستندساز پیشکسوت مجری و گرداننده این نشست بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.