به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، در بخشی از این کتاب آمده است:
دولت عثمانی که در غرب ایران در سرزمین آناتولی به قدرت رسید و اندک اندک در بلارد عرب و آفریقا نیز گسترش یافت ، همیشه با دولت وقت ایران به ویژه صفویان در رقابت سیاسی، مذهبی و نظامی بود.اما در عین حال، عثمانیان بیشترین تأثیر در هنر نگارگری را از ایران گرفته اند. بسیاری از استادان نگارگر عثمانی، یا در اصل ایرانی بوده اند و یا از شاگردان آنان بوده و در مکتب آنان تربیت یافته اند. با وجود این که نگارگری ایران از طرق مختلف به عثمانی منتقل شد، اما بی هیچ مبالغه و تعصبی باید گفت که نگارگری عثمانی در برابر نگارگری ایران، بسیار ابتدایی و ضعیف بوده و هرگز نتوانسته به اوج شکوه و زیبایی عمیق و هنرمندانه ی آن برسد. یک مقایسه ی ساده میان نمونه های فاخر هر دو جریان ایران و عثمانی می رواند این ادعا را تأیید کند. شاید نزدیکی عثمانی به اروپا و تأثیری که هنر غربی و فرنگی بر هنر عثمانی نهاد، یکی از علل و اسباب این امر بوده باشد.