سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 19 January - 2025
کل 9268 امروز 0

خبر فوری

پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد “چلگان ، جمکرد ، روزگار مرد سالخورده” در خانه سینما تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر»

0

کریون شکارچی

  • کد خبر : 39395
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۸:۵۶
کریون شکارچی
دست‌و‌پا زدن‌های دنیای ابرقهرمانی به‌نوعی دیگر در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود است و حتی مارول و دی‌سی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با این دنیاها نمی‌توان مخاطب کنونی سینما را مانند دو دهه‌ی گذشته دچار نشئگی کرد.

محمدرضا دلیر- «جی.سی. شندور» فیلمساز خوشنامی‌ست و این را به‌وضوح می‌توان در آثار یک دهه‌ی اخیر او مشاهده کرد؛ از اثر «مارجین کال» در سال ۲۰۱۱ تا «همه‌چیز از دست رفته است»، «سالی بسیار خشن» و در نهایت فیلم «مرز سه‌گانه». او در هر کدام از این آثار مخاطب را با ترکیب هیجان و قصه مواجه می‌کرد و اجازه می‌داد مخاطب در میان دنیایی که مقابل‌اش خلق شده دست به ماجراجویی میان ذهن کاراکترها و تصمیم‌های آن‌ها بزند. اما نام این کارگردان روی اثری از فرنچایز دنیای مرد عنکبوتی سونی که از همان ابتدا جز شکست از آن بویی به مشام نمی‌رسید باعث تعجب است. شاید همه‌چیز به فاکتور تبلیغات و اقتصاد باز نمی‌گردد و این ضعف را باید در جایی میان ذهن این دست فیلمسازان جست‌و‌جو کرد؛ شهوت بلاک‌باستری! در هر حال آقای شندور در جدیدترین اثر از این فرنچایز قرار است مخاطب را با یکی دیگر از دشمنان مرد عنکبوتی با نام «کریون» مواجه کند و به‌نوعی بیوگرافی این کاراکتر را در برابر چشم مخاطب قرار دهد.

دست‌و‌پا زدن‌های دنیای ابرقهرمانی به‌نوعی دیگر در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود است و حتی مارول و دی‌سی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با این دنیاها نمی‌توان مخاطب کنونی سینما را مانند دو دهه‌ی گذشته دچار نشئگی کرد. آقای شندور در این اثر همه‌ی تلاش خود را کرده تا از موقعیت‌هایی که پیش روی کاراکتر کریون قرار می‌گیرد در راستای همان ذات خشن شرورهای دنیای مرد عنکبوتی بهره ببرد. اگر به آثاری که در راستای این دنیا ساخته شده‌اند نگاهی بیندازیم با انبوهی از هدررفت سرمایه در آثاری چون «مادام وب» و «موربیوس» مواجه می‌شویم که موفقیت‌های نسبی «ونوم» هم نتوانست باعث شود مارول پای خود را از این دنیا بیرون بکشد. آقای شندور در این اثر همه‌ی تلاش خود را می‌کند بلکه مخاطب با یک قصه مواجه شود، اما گستردگی دنیای کاراکتر کریون و نحوه‌ی تکامل در برابر زمانی که به این اثر اختصاص داده شده دچار خلاصه‌گویی‌های مملو از نشانه و بی‌حاصل می‌شود. کارگردان در این اثر قادر نیست این کاراکتر را متولد کند. کریون گویی در دنیای طراحی‌های کمیک‌بوکی شکل گرفته و در دنیای سینمایی با همان پشتوانه قرار است مخاطب علاقه‌مند به این دنیا را در برابر جمله‌ی «ای کاش داستان کریون سینمایی می‌شد» قرار دهد؛ همین و بس. این اثر برای مخاطبی که هیچ اصطکاکی با دنیای کمیک‌بوک‌ها ندارد همچون اکشنی دست‌و‌پا شکسته و ناقص می‌ماند و شاید حتی برخی مخاطبان حس کنند در برابر دنیای فرنچایزی قرار گرفته‌اند که آثار قبلی آن را از دست داده‌اند و در نهایت بدون تماشای آن‌ها این فیلم ناقص است. اما اثر آقای شندور در کلیت خود این نقص روایی را دارد.

فیلم «کریون شکارچی» حتی در جلوه‌های ویژه‌اش نیز خساست به خرج می‌دهد و مخاطب را به‌راحتی در برابر اکشنی قرار می‌دهد که حتی یک خط استوری‌بورد ندارد. حداقل پس از دنیای فیلم «مرز سه‌گانه» انتظار اثر قدرتمندتری از این کارگردان داشتیم. باید دید آقای شندور آیا پس از این ماجراجویی کوتاه و مضحک در دنیای کمیک‌بوک‌ها باز هم به دنیای قبلی خود بازمی‌گردد یا او همچنان از خلأ بلاک‌باستری خود رنج می‌برد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39395

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.