سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 14 شوال 1446
  • و : Monday, 14 April , 2025 می باشد
کل 9677 امروز 0

خبر فوری

از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد درگذشتگان هنر و سنت اهدای کتاب در یادبودشان دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد

1

کریون شکارچی

  • کد خبر : 39395
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۸:۵۶
کریون شکارچی
دست‌و‌پا زدن‌های دنیای ابرقهرمانی به‌نوعی دیگر در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود است و حتی مارول و دی‌سی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با این دنیاها نمی‌توان مخاطب کنونی سینما را مانند دو دهه‌ی گذشته دچار نشئگی کرد.

محمدرضا دلیر- «جی.سی. شندور» فیلمساز خوشنامی‌ست و این را به‌وضوح می‌توان در آثار یک دهه‌ی اخیر او مشاهده کرد؛ از اثر «مارجین کال» در سال ۲۰۱۱ تا «همه‌چیز از دست رفته است»، «سالی بسیار خشن» و در نهایت فیلم «مرز سه‌گانه». او در هر کدام از این آثار مخاطب را با ترکیب هیجان و قصه مواجه می‌کرد و اجازه می‌داد مخاطب در میان دنیایی که مقابل‌اش خلق شده دست به ماجراجویی میان ذهن کاراکترها و تصمیم‌های آن‌ها بزند. اما نام این کارگردان روی اثری از فرنچایز دنیای مرد عنکبوتی سونی که از همان ابتدا جز شکست از آن بویی به مشام نمی‌رسید باعث تعجب است. شاید همه‌چیز به فاکتور تبلیغات و اقتصاد باز نمی‌گردد و این ضعف را باید در جایی میان ذهن این دست فیلمسازان جست‌و‌جو کرد؛ شهوت بلاک‌باستری! در هر حال آقای شندور در جدیدترین اثر از این فرنچایز قرار است مخاطب را با یکی دیگر از دشمنان مرد عنکبوتی با نام «کریون» مواجه کند و به‌نوعی بیوگرافی این کاراکتر را در برابر چشم مخاطب قرار دهد.

دست‌و‌پا زدن‌های دنیای ابرقهرمانی به‌نوعی دیگر در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود است و حتی مارول و دی‌سی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با این دنیاها نمی‌توان مخاطب کنونی سینما را مانند دو دهه‌ی گذشته دچار نشئگی کرد. آقای شندور در این اثر همه‌ی تلاش خود را کرده تا از موقعیت‌هایی که پیش روی کاراکتر کریون قرار می‌گیرد در راستای همان ذات خشن شرورهای دنیای مرد عنکبوتی بهره ببرد. اگر به آثاری که در راستای این دنیا ساخته شده‌اند نگاهی بیندازیم با انبوهی از هدررفت سرمایه در آثاری چون «مادام وب» و «موربیوس» مواجه می‌شویم که موفقیت‌های نسبی «ونوم» هم نتوانست باعث شود مارول پای خود را از این دنیا بیرون بکشد. آقای شندور در این اثر همه‌ی تلاش خود را می‌کند بلکه مخاطب با یک قصه مواجه شود، اما گستردگی دنیای کاراکتر کریون و نحوه‌ی تکامل در برابر زمانی که به این اثر اختصاص داده شده دچار خلاصه‌گویی‌های مملو از نشانه و بی‌حاصل می‌شود. کارگردان در این اثر قادر نیست این کاراکتر را متولد کند. کریون گویی در دنیای طراحی‌های کمیک‌بوکی شکل گرفته و در دنیای سینمایی با همان پشتوانه قرار است مخاطب علاقه‌مند به این دنیا را در برابر جمله‌ی «ای کاش داستان کریون سینمایی می‌شد» قرار دهد؛ همین و بس. این اثر برای مخاطبی که هیچ اصطکاکی با دنیای کمیک‌بوک‌ها ندارد همچون اکشنی دست‌و‌پا شکسته و ناقص می‌ماند و شاید حتی برخی مخاطبان حس کنند در برابر دنیای فرنچایزی قرار گرفته‌اند که آثار قبلی آن را از دست داده‌اند و در نهایت بدون تماشای آن‌ها این فیلم ناقص است. اما اثر آقای شندور در کلیت خود این نقص روایی را دارد.

فیلم «کریون شکارچی» حتی در جلوه‌های ویژه‌اش نیز خساست به خرج می‌دهد و مخاطب را به‌راحتی در برابر اکشنی قرار می‌دهد که حتی یک خط استوری‌بورد ندارد. حداقل پس از دنیای فیلم «مرز سه‌گانه» انتظار اثر قدرتمندتری از این کارگردان داشتیم. باید دید آقای شندور آیا پس از این ماجراجویی کوتاه و مضحک در دنیای کمیک‌بوک‌ها باز هم به دنیای قبلی خود بازمی‌گردد یا او همچنان از خلأ بلاک‌باستری خود رنج می‌برد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39395

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.