سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9911 امروز 4

خبر فوری

همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزاری نشست مشترک مسئولان فرهنگی و ورزشی وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت

2
نقد فیلم «صبحانه با زرافه ها»

کمدی خاص با وجاهت فلسفی!

  • کد خبر : 36513
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
کمدی خاص با وجاهت فلسفی!
سروش صحت در فیلم صبحانه با زرافه ها به دنبال این است که هستی و چیستی، زندگی و مرگ را در قالب یک (استونر مووی) به عنوان یکی از ساب ژانرهای کمدی به تماشاگر انتقال دهد
محمدرضا دلیر*_ سروش صحت پس از سال‌ها مشق فیلمسازی در فضایی متفاوت و ساخت سریال هایی که جهان را از دریچه خودش می دید حالا در صبحانه با زرافه ها در قله ای ایستاده است که می توان با تک تک سکانس هایش خندید و فکر کرد و حتی گاهی گریست!
صحت حتی مرگ را و پوچی را به سخره می گیرد و حتی ابایی ندارد که در میانه فیلم شخصیت اصلی را به سمت مرگ ببرد و باز دوباره او را به دنیای امروزی خودش بکشاند.
آخرین ساخته سروش صحت اتفاقی عجیب و قابل مطالعه در سینمای ایران محسوب می شود. اگر بسیاری از فیلمسازان درجه دو باساخت کمدی های دم دستی با آمیزه ای از شوخی های جنسی، پیام انتهای آثارشان را همچون سرپوشی برای بکارگیری طنز سخیف و منشوری می دانستند، سروش صحت بدون هیچ رودربایستی تعارف را کنار گذاشته و با انبوهی از ارجاعات و کنایه های جنسی، یک تنه بار کل سینمای ایران را به دوش کشیده و در این بین قید پیام و نصحیت انتهایی را هم زده است!
سروش صحت پرکار و با هوش است. طوری فیلم می سازد و حرفش را می زند که در همین ۹۰ دقیقه اثرش را می گذارد! طوری که بلافاصله پس از تماشای فیلم در سینما جمله‌ معروف فیلم تبدیل به پرتکرارترین کلام بین مخاطبان می شود: (مهندس به نظر شما وقتش نرسیده کمی به خودمون برسیم؟ بله. نظرم مثبته بریم برسیم. اگر من با شما نیام ناراحت نمی شید؟ بله خیلیییییییی).
صحت آنقدر خوانده و نوشته که قلق هم نسلی هایش دستش آمده است. با جنس دیالوگ ها و تفکر خوابیده در مغز جوانان خوب آشناست. خوب بلد است چطور حرف های هم نسلی هایش را در زبان نقش هایش بنشاند تا باور پذیر و ملموس باشد.
صبحانه با زرافه ها آرام شروع می شود و ریتم کندی دارد، هر چند کمی حوصله بر است و شاید از این نظر نکته منفی به شمار بیاید اما روند ایجاد موقعیت ها منطقی است. ما باید بفهمیم که شخصیت ها کجا می روند و وقتی می رسند چرا دلسرد شده و به مواد مخدر روی می اورند! این موضوع به یک روند اصولی برای ارائه نیاز دارد تا ما با جزییات، داستان را همراهی کنیم. شاید ریتم کند هم تکنیک فیلمساز بوده تا بتواند به مسئله اصلی برسد.
سروش صحت اساسا سابقه درخشانی در شخصیت‌پردازی دارد. او در ساختمان پزشکان و سریال پژمان و نیز در فیلم جهان با من برقص این مهارت را به نمایش گذاشته است اما در صبحانه با زرافه ها ایرادی در شخصیت‌پردازی وجود دارد. برای شخصیت مجتبی با بازی بهرام رادان شخصیت‌پردازی خوبی انجام شده است و برای شاهین با بازی بیژن بنفشه خواه قابل قبول است اما دکتر با بازی هادی حجازی فر و رضا و پویان به خوبی برای مخاطب معرفی نمی شوند و لایه ابتدایی و سطحی به آنها پرداخته می شود و در لایه ابتدایی و سطحی به آنها پرداخته می شود!
مواد مخدر نقش پررنگی را در فیلم ایفا می کند. در جمع دوستانه ای که به مخاطب معرفی می شود، همه مواد مصرف می کنند و کار آنها کاری جالب و جذاب به نظر می رسد. این عمل بدون وجود مخالف در این جمع انجام گرفته و حتی محدودیتی از جهت وجود تحصیلات و جایگاه اجتماعی شخص مصرف کننده نیز وجود ندارد! شخصیت دکتر، که یک جراح است و جایگاه اجتماعی بالایی دارد، علاوه بر مصرف مواد مخدر، الکلی نیز هست و با همان حال به مریض خود رسیدگی می کند!
با اینکه پیام اصلی فیلم بخشش و گذشت است اما پرداختن به آن در حد چند گزاره کوتاه محدود شده و مخاطب بیشتر با چند دوست معتاد و دخترباز روبروست که در مواقع بحرانی، به عنوان راه حل به مواد روی آورده و بیشتر به فکر عیاشی و خوشگذرانی و در لحظه زندگی کردن هستند! شخصیت هایی که بخاطر لاابالی گری و انجام کارهای ناهنجار، الگوهایی منفی هستند که یأس و پوچ گرایی را به مخاطب منتقل می کنند.
بپردازیم به داستان فیلم: چند دوست برای اینکه بتوانند ازفضای حوصله سربر عروسی رفیقشان رضا (پژمان جمشیدی ) فاصله بگیرند به دامن مواد مخدر پناه می برند و حتی داماد را هم به یاد ایام مجردی به ضیافت کوچک خود در موتورخانه تالار عروسی دعوت می کنند. رضا بخاطر زیاده روی در مصرف مواد مخدر از هوش می رود و وقتی به هوش می آید دیگر هیچ چیزی شبیه گذشته نیست و همه چیز تغییر کرده است. مخاطب با افرادی روبروست که برای رنگ و بو دادن به زندگی مرفه شان حاضر به انجام هر کاری هستند و حتی اتفاقاتی همچون مرگ هم نمی تواند آنها را از هدف خویش جدا کند!
سروش صحت در فیلم صبحانه با زرافه ها به دنبال این است که هستی و چیستی، زندگی و مرگ را در قالب یک (استونر مووی) به عنوان یکی از ساب ژانرهای کمدی به تماشاگر انتقال دهد و این در حالی‌است که مخاطب برای دیدن فیلمی از سروش صحت با آن سابقه درخشان در امر سريال سازی و کمدی سازی از او انتظار خلق موقعیت و ساخت لحظات خنده دار را دارد.
استفاده پی در پی از نماد و تکیه بر پیشبرد روایت کار دست ایده‌ خوب صبحانه با زرافه ها داده و فیلم را به‌ اثري يک بار مصرف تبدیل کرده است! به گونه ای که ارتباط مخاطب با آن پیش از نقش بستن تیتراژ به پایان می رسد و فکر کردن در مورد جهان انتزاعی فیلمساز را به اهلش واگذار می کند!
ضمن اینکه مجموعه کاراکترهای این فیلم، توجیهی برای انتخابشان وجود ندارد مگر شهرتشان! اساسا شخصیت ها مهم ترین راه برای فهم جهان فیلم هستند. اما آنچه ما در این فیلم می‌بینیم آدم های ماقبل شخصیت اند! در صبحانه با زرافه ها شخصیت های فیلم به دو تیپ تقسیم بندی می شوند؛ یکی زنانی که در حاشیه نفس می کشند و نقشی جلف و جفنگ دارند! و دیگری مردانی که تحت هرشرایطی و از هر طبقه ای از جامعه، در حال مصرف مواد هستند! شخصیت ها تاحدودی قلابی و غیر واقعی اند و نسبتی با زندگی واقعی ندارند و همه چیز در فیلم جعلی بنظر می رسد!
از اینها گذشته سیر روایی فیلم نیز روان نیست و می توان به راحتی، بسیاری از بخش‌های آن را از هم جدا کرد. این غیر واقعی بودن، جهان فیلم و جهان واقعی مخاطب را دچار سردرگمی می کند. سردرگمی بین ارتباط برقرار کردن با شخصیت های خل و چل داستان و توجیه کارهای عجیب و غریب آنها!

به نظر می رسد فیلمساز تعمدا شخصیت هایی را انتخاب می کند که مواد مصرف کنند تا راحت تر بتواند حرف های فلسفی خود را بزند! در فیلم صبحانه با زرافه ها بعد از به هوش آمدن پژمان جمشیدی، بقیه رفقایش بدون عبرت گرفتن از تجربه گذشته دوباره در همان وضعیت به مصرف مواد مخدر ادامه می دهند! البته بنظر می رسد فیلمساز سعی می کند نگاهی مبتني بر لذت بردن از خوشی های زندگی را به عنوان هندسه مضمونی خود بیان نماید و در این میان با تیز هوشی تلفیقی از نگاه حکیم خیام نیشابوری و تبیین پوچی زندگانی را به شکل امروزی و ابزوردیسم به مخاطب عرضه می نماید.
فیلم ساز به مسئله مرگ و ناگهانی بودن آن نیز اشاراتی زیرکانه دارد که البته تاحدودی توانسته در این کانپست موفق عمل نماید. از نکات مثبت فیلم می توان به فضای صمیمی فیلم اشاره کرد که فیلمساز آن را به زبانی ساده و روان در قالب دیالوگ ها و روایت داستان مطرح کرده است. در نهایت می توانیم صبحانه با زرافه ها را یک کمدی خاص که دارای وجاهت فلسفی می باشد بدانیم!

* منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36513

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.