سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 24 ذی‌القعده 1446
  • و : Friday, 23 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

13
راز و رمزهای یک شخصیت چند وجهی/

«کنترپوان» و جستجو برای کشف واقعیت

  • کد خبر : 7244
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
«کنترپوان» و جستجو برای کشف واقعیت
کارگردان مستند «کنترپوان» می‌گوید تحلیل و قضاوت درباره شخصیت پیچیده و چند وجهی رکن‌الدین مختاری، را بر عهده مخاطب گذاشته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جلسه نمایش و گفتگو درباه مستند «کنترپوان» ساخته محمد فرزین‌نیا، بعد از ظهر سه‌شنبه 8 شهریورماه با حضور روبرت صافاریان منتقد و نویسنده در مرکز گسترش برگزار شد.

فرزین نیا در آغاز جلسه گفت: من در حال پژوهش روی موضوعی بودم، که ارتباطی به رکن الدین مختاری نداشت. در میان روزنامه‌ها، تیتر روزنامه اطلاعات سال 1363 توجهم را جلب کرد. در خبر روزنامه نوشته شده بود که برنامه ای در تالار وحدت برگزار می شده که روز سوم به مشکل برخورده. نام هنرمندان را که نگاه کردم، همه اساتید موسیقی ردیفی بودند که معمولا برای پخش قطعات آنها مشکلی نبوده، اما دقت که کردم دیدم روز سوم برنامه درباره آثار رکن الدین مختاری بوده، این حساسیت برای من نقطه ورود به موضوع شد و شروع به تحقیق کردم. مثل بسیاری از شما، من هم شنیده بودم که او رئیس شهربانی و آدمی خشن بوده است. بعضی اهالی موسیقی هم او را به عنوان یک آهنگساز می‌شناختند و شناختشان درباره زندگی او کامل و کافی نبود.

این کارگردان ادامه داد: این طرح را یک بار در مرکز و یک بار در پیچینگ مطرح کردم، که در پیچینگ پذیرفته شد.سال 98 فیلم تمام شد اما با کرونا مصادف شد و بلاخره از این هفته به اکران آنلاین رسید.

روبرت صافاریان به شروع خوب فیلم اشاره کرد و گفت: فیلم شروعی جذاب دارد و ما را تشویق به تماشا می‌کند. این شروع، به نوعی نمادین شخصیت دو وجهی رکن الدین را نشان می‌دهد اما در ادامه به همه وجوه شخصیت او پرداخته نمی‌شود.

فرزین‌نیا گفت: من برای این فیلم دو فیلمنامه نوشتم، اولین فیلمنامه را وقتی نوشتم که پژوهش کامل نشده بود. آن نسخه، تحلیلگرانه تر و با مواضع روانشناسانه‌تر بود. آن فیلمنامه بر اساس مصاحبه نوشته شده بود. وقتی پژوهش تمام شد احساس کردم نسبت به این شخصیت هم کمبود آگاهی و شناخت وجود دارد، هم افسانه پردازی‌هایی دیده می‌شود. در ما ایرانی‌ها زیاد هم هست، سیاه و سفید دیدن شخصیت‌ها و ستایش یا نکوهش اغراق‌آمیز. من فکر کردم آنقدر این کم بودن شناخت، گسترده بود، که فکر کردم اگر بتوانم به او نزدیک شده و وجوهی از شخصیت او را ارائه بدهم، دست کم در این فضای پرسوتفاهم و اطلاعات ناقص، کاری اساسی در فیلم انجام داده‌ام. به نظرم اگر شما اطلاعات درست و اساسی را به مخاطب بدهید، او قضاوت درستی درباره آن شخصیت و جهان اطرافش خواهد داشت.

صافاریان درباره منابع و تحلیل‌های موجود درباره مختاری پرسید، فرزین‌نیا گفت: تعداد کتاب ها و مقالاتی که درباره مختاری خواندم، کم نبود. اما من با تحلیلی جدی آن طور که مد نظر شماست و شخصیت چند وجهی او را نشان بدهد، مواجه نشدم. یکی دو تحلیل درباره موسیقی و نوازندگی و آهنگسازی او را در فیلم آورده‌ام. اغلب آنچه درباره او وجود دارد، شایعات است. من سعی کردم، به این شخصیت چند وجهی نزدیک شوم. هیچ کتابی درباره زندگی او نوشته نشده است. در سریال هزاردستان (علی حاتمی)، رئیس شهربانی که نقش او را جعفر والی بازی می‌کند منتظر خان مظفر است و تا او بیاید، ویولون می نوازد که اشاره‌ای غیرمستقیم به مختاری است. در سریالی از حسن هدایت که من ندیده‌ام هم گویا به شکلی مختصر درباره مختاری صحبت شده است. مختاری در مقطعی حساس فعالیت کرده، در کتاب‌هایی به او پرداخته شده. بیش از 140 کتاب فصلی یا بخشی را به او اختصاص داده‌اند که البته در حد گزارش بوده‌اند.

این کارگردان ادامه داد: من واهمه داشتم که تحلیلی ارائه بدهم که ذهن مخاطب را درگیر چیزی غیرواقعی کند. سعی کردم تحلیل خودم را درباره او داشته باشم. اولین مواجهه من با مختاری مثل همه بود، هر چقدر پیش رفتم، نظرم تغییر کرد. متوجه شدم که فضای اجتماعی و پیرامونی روی او و زندگی اش اثر گذاشته است. مختاری شخصیتی چند وجهی است، از سویی درستکار است و مثل پدرش در کار، وظیفه‌شناس و سلامت است. هر دو روحیه نظامی‌گری دارند. او از سمت‌های پایین شروع می‌کند و در دوره‌ای که رضاخان بدگمانی فراوانی به اطرافیانش دارد، به ریاست شهربانی می‌رسد و خوش رقصی می‌کند. آنچه من و فیلم می‌گوییم توجیه رفتار او نیست، می‌خواهم به تصویر درستی از او و زمان زیستش برسیم. وقتی با تماشاگران صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم که مخاطبان فیلم را درک کرده‌اند و نکات مختلفی درباره آن به من می‌گویند.

او درباره طولانی شدن بعضی فصل‌های فیلم گفت: در بخش آرشیوی که به صحبت‌های هیتلر پرداخته‌ایم به نظرم فیلم می‌توانست کوتاهتر باشد. در میان تصاویر جنگ، گریزهایی هم به مختاری زده‌ایم که می‌شد کوتاهتر باشد. شاید اگر فیلم را دوباره تدوین می کردم این بخش‌ها را کوتاه می کردم. من احساس می‌کردم یک مستند 74 دقیقه‌ای که درباره یک شخصیت توضیح می‌دهد و اطلاعات زیادی از او وجود ندارد، نریشن زیادی دارد و باید فضای تنفس برای مخاطب در آن باقی گذاشت.

روبرت صافاریان به بخش دادگاه اشاره کرد، که از بخش‌های جذاب فیلم است، فرزین‌نیا در این باره گفت: درباره این بخش، اطلاعات و کتاب‌های زیادی وجود دارد، علی اکبر موسوی‌زاده رئیس دادگاه، دو جلد کتاب دارد که به این دادگاه هم در آن پرداخته شده. جلال عبده دادستان هم کتاب «چهل سال در صحنه» را در این باره دارد که بخش مهمی از جلد دوم به این موضوع اشاره دارد. بعضی از گزارش‌های منشی دادگاه را هم پیدا کردیم. مسئله این است که گزارش‌ها و توضیح‌ها جاهایی تناقض داشت. من همه این اطلاعات را در ده دقیقه و به شکل موجز آوردیم.

فرزین‌نیا در بخشی از سخنانش با انتقاد از بازسازی زندان قصر (یکی از لوکیشن‌های فیلم) گفت: این بازسازی طوری اتفاق افتاده که گویی زندان قصر، هتل است. همه چیز خوش رنگ‌ است و نور دارد. در حالی که این زندان، تاریک و مخوف بوده. آنچه درباره مختاری وجود دارد این است که اغلب در زندان انفرادی بوده، نمی‌دانم چقدر این تنهایی خودخواسته بوده یا شرایط، تنهایی را به او تحمیل کرده است. فیلم با زندان شروع می‌شود، با زندان تمام می‌شود و بین فیلم هم به زندان اشاره می‌شود. این دوره در زندگی او، دوره مهمی است. دورانی است که بین آن همه آشوب، به خلوت می‌رسد و شاید فرصت داشته به کارهایش فکر کند.

محمد فرزین‌نیا در بخش دیگری از این جلسه گفت: مختاری اصرار فراوانی به پنهان ماندن زوایای زندگی‌اش داشته. از او تصویر یا مصاحبه‌ای نیست. فرزندی نداشته، اما از همسرش هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. یک جمله از صدای او ضبط شده که همراه نورعلی برومند است، برومند دف و مختاری ویولن می‌نوازد. مختاری به او می‌گوید: ریتم را کند یا تندتر کند. این جمله را استاد طهماسبی دارند، اما من نتوانستم این صدا را بیابم. همسر او، از ازدواج قبلی‌اش پسری داشته، اما از محترم السلطنه (همسر مختاری) تصویری نیست. این فقدان‌ها، به فیلم لطمه زده، اگر اطلاعاتی پیدا می کردم حتما در فیلم وجود داشت.

«کنترپوان» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سایت هاشور برای علاقه‌مندان اکران آنلاین شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7244
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 207 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.