سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 ذی‌الحجه 1446
  • و : Sunday, 1 June , 2025 می باشد
کل 10042 امروز 1

خبر فوری

ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

0

کنکل؛ روایتی از فساد پنهان!

  • کد خبر : 42621
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۰
کنکل؛ روایتی از فساد پنهان!
آن‌چه در ادامه می‌بینیم، نه‌تنها درباره جرم و جنایت، بلکه درباره روابط انسانی، قدرت، فریب، و ترس از افشا شدن است.

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر: سریال «کنکل»، تازه‌ترین محصول شبکه نمایش خانگی است که در اردیبهشت ۱۴۰۴ از پلتفرم استارنت پخش خود را آغاز کرده. این سریال با درامی معمایی و پلیسی، مخاطب را قدم‌به‌قدم وارد جهانی می‌کند که چیزی از آنچه در ظاهر می‌بینیم، ساده و معمولی نیست. داستان از یک کارخانه آغاز می‌شود؛ جایی که دزدی‌های مکرر مواد اولیه، سکوت و پنهان‌کاری مدیریت، و در نهایت ورود پلیس، گره‌ای محکم در دل روایت می‌سازد. اما این فقط آغاز ماجراست. آن‌چه در ادامه می‌بینیم، نه‌تنها درباره جرم و جنایت، بلکه درباره روابط انسانی، قدرت، فریب، و ترس از افشا شدن است.

داستان سریال کنکل حول محور دزدی چند باره از یک کارخانه می چرخد که پای پلیس را به آنجا باز کرده تا سارق یا سارقین را از میان کارگران پیدا کنند. خط داستانی سریال کنکل درام و معمایی است اما همگی در بستری از کمدی اجرا می شود.
می توان گفت دیالوگ ها و بازی هنرپیشه ها همگی حساب شده، به اندازه، هماهنگ و ریتم مخصوص به خود را دارد، که مخاطب را راضی نگه می دارد.
به طور کلی سریال بر یک شوخ طبعی ظریف و دائمی و شیطنت کلامی سوار است، این نکته را حتی از تیتراژ نیز می توان دریافت. مرز باریک بین یک اتفاق مهم و جدی مانند دزدی و کمدی به گونه ای که هیچ کدام غالب تر از دیگری خود نمایی نمی کند، مهمترین ویژگی سریال کنکل و البته هنر دست کارگردان و نویسنده ی کار است.
در سال‌های اخیر، شبکه نمایش خانگی به یکی از مهم‌ترین بسترهای تولید و پخش آثار نمایشی در ایران بدل شده است. سریال‌هایی که با آزادی بیشتر در روایت، فرم و ساختار توانسته‌اند مخاطبانی گسترده و وفادار برای خود دست و پا کنند. سریال «کنکل» اولین تجربه سریال‌سازی لوافی‌پور و همین‌طور اولین برنامه پلتفرم استارنت، درامی پلیسی با حضور جمعی از بازیگران شاخص سینما و تلویزیون است که جزو بازیگران تقریباً پرکار شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شوند.
رامتین لوافی‌پور (متولد، آبادان) کارگردان و نویسنده ایرانی و فارغ التحصیل رشته فیلمسازی است. در سال‌های دانشجویی فیلم‌های کوتاه و ‌مستند او از جمله «هدرسه»، «پشت آن تپه برفی» و «یک دو سه»، جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و جهانی دریافت کردند. او کارش در سینما را از سال 1385 آغاز کرد و سه فیلم بلند سینمایی در کارنامه هنری خود دارد. نخستین فیلم بلند او با نام «آرام باش و تا هفت بشمار» موفقیت چشمگیری در جشنواره‌های جهانی به دست آورد و جایزه تایگرآواردز از جشنواره رتردام را از آن خود کرد. دومین ساخته او، فیلم «برلین ۷-» در جشنواره ملی فجر کاندیدای دریافت نه سیمرغ شد که از این میان برنده سه سیمرغ شد و در بخش بین‌الملل جشنواره فجر جایزه حقوق بشر را دریافت کرد. لوافی‌پور سال 1395 سومین فیلم سینمایی بلند خود با نام «هت‌تریک» را ساخت که مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جوایزی را دریافت کرد.
رامتین لوافی، کارگردانی است که به‌رغم آثار معدودی که در سینما به سرانجام رسانده، تا همینجا مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است. او با «آرام‌باش و تا هفت بشمار» در میانه دهه 80 و با سرمایه بخش خصوصی ورود به میدان کارگردانی را تجربه کرد و در گام دوم پروژه «برلین منفی هفت»‌ را به‌عنوان یکی از پروژه‌های به‌اصطلاح فاخر دولتی در ابتدای دهه 90 کارگردانی کرد. بازخوردهای منفی نسبت به همین تجربه او را به سوی بخش خصوصی بازگرداند تا یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش یعنی «هت‌تریک» در سال 95 بسازد. فیلمی که در میان فیلم‌بازها و منتقدان، مورد توجه و تحسین قرار گرفت. لوافی حالا بعد از قریب به یک دهه، تجربه تازه‌اش را در عرصه سریال‌سازی به سرانجام رسانده است. «کنکل» در قسمت اول، کارگردانی قابل‌قبولی دارد و تلاش کارگردان برای فضاسازی و رسیدن به لحنی متناسب با داستان معمایی‌اش، مشهود است. البته استفاده اغراق‌شده از نمای هلی‌شات در آغاز همین قسمت و بعدتر بهره‌گیری متعدد از تمهید اسلوموشن برای فضاسازی کمی توی ذوق می‌زد اما در مجموع لوافی تسلط کاملی بر کارگردانی و به‌خصوص هدایت بازیگران داشته و می‌توان به تجربه تازه او نمره قبولی داد. البته نمی‌توان از تأثیر آهنگساز جوان و بااستعدادی مانند بامداد افشار در فضاسازی قسمت ابتدایی «کنکل» چشم‌پوشی کرد.
مهمترین ویژگی سریال «کنکل» در قسمت ابتدایی، حضور تمام ستاره‌های اصلی‌اش در مقابل دوربین بود. اگر برپایه یک سنت نانوشته برخی از سریال‌های خانگی از تأخیر در حضور برخی بازیگران شاخص خود به‌عنوان یک آپشن تعلیقی استفاده می‌کنند، لوافی اما همه ستاره‌هایش را همین ابتدا به‌خط کرد تا تکلیف مخاطب با سهم هر یک در ماجرا، تا حدودی مشخص شود، البته فقط تاحدودی!‌ صابر ابر در نقش «ابی جندقی»، هانیه توسلی در نقش «سارا صابری»، پدرام شریفی در نقش «امیر نامداری»، مهدی پاکدل در نقش «گوهری» و ستاره پسیانی در نقش «مارال یوسفلی» در قسمت ابتدایی معرفی شدند.
معدل مجموع بازی‌ها معدل قابل‌قبولی بود اما اجرای شیرین ستاره پسیانی و پدرام شریفی بیشتر به چشم آمد. صابر ابر هم که بعد از درخشش در «بازنده» این روزها نقش‌‌آفرینی‌اش در سریال «تاسیان» موردتوجه قرار گرفته، حالا در شمایلی آشنا در «کنکل» ظاهر شده است. علاوه‌بر گریم ابی با سرتراشیده و کلاه آشنایی که به سر دارد، ضرباهنگ بیان کلمات و چاشنی تلاش او برای خودساده‌نمایی در موقعیت‌های پیچیده، یک صابر ابر آشنا را مقابل دوربین قرار داده و باید دید این شمایل در ادامه داستان قرار است چه غافل‌گیری‌هایی به همراه داشته باشد. یکی از سکانس‌های کلیدی قسمت ابتدایی «کنکل» سکانس پایانی بود و باید اعتراف کنیم از منظر بازی‌ها، تلاش پدرام شریفی، هانیه توسلی و مهدی پاکدل برای مرموزنمایی و ارائه لبخند‌های معنادار به یکدیگر، چندان دل‌نشین و شوکه‌کننده از کار درنیامد. حالا ولی اول بازی است.

قسمت اول سریال با صحنه‌ای آغاز می‌شود که قرار است پرتنش باشد؛ فضای پلیسی، درگیری، دستگیری، تعقیب و فضای نیمه‌جدی؛ اما نخستین چیزی که این صحنه را از ریتم می‌اندازد، موسیقی متن است.

در لحظه‌ای که انتظار می‌رود صدای تنش‌زا، کوبه‌ای یا حتی موسیقی الکترونیک هیجان مخاطب را بالا ببرد، ناگهان صدای آرام یک گیتار کلاسیک به گوش می‌رسد. ترکیبی بی‌ربط که نه در خدمت فضاست، نه در خدمت حس شخصیت‌ها. این انتخاب، به جای بالا بردن ضرباهنگ داستان، حالتی ناهماهنگ و سردرگم ایجاد می‌کند.

به‌علاوه، دیالوگ‌های عاشقانه‌ای که خیلی زود وارد روایت می‌شوند، کاملاً بی‌رمق و کلیشه‌ای هستند. این نوع دیالوگ‌نویسی، بدون هیچ خلاقیت یا پیچیدگی، به شدت مخاطب را از فضای نوآورانه‌ای که انتظار دارد دور می‌کنند.

کمدی سیاه این سریال، از لحاظ ایده، قابل توجه است. ترکیب فضای پلیسی و طنز اگر درست پیاده شود، می‌تواند به خلق لحظاتی خاص منجر شود. اما متأسفانه در این قسمت نخست، هنوز مشخص نیست که لحن سریال دقیقاً چه می‌خواهد باشد.

گاهی جدی است، گاهی شوخی می‌کند، گاهی فضای پلیسی دارد و گاهی شبیه یک سکانس سوررئال. به همین دلیل، بیننده نمی‌داند باید بخندد یا نگران شود. به زبان دیگر، کمدی سیاه سریال بیشتر شبیه یک تصادف است تا یک انتخاب هدفمند.

به‌علاوه، از لحاظ داستانی، هنوز موضوع اصلی سریال روشن نشده است. شخصیت‌ها به‌درستی معرفی نمی‌شوند، انگیزه‌ها مبهم‌اند و روایت انسجام لازم را ندارد. مخاطب نمی‌داند قرار است با یک سریال پلیسی روبه‌رو شود یا درامی انسانی یا کمدی‌ای طعنه‌آمیز درباره جامعه؟ این سرگردانی در لحن، بزرگ‌ترین مانع برای همراهی مخاطب با سریال است.

بزرگ‌ترین ایراد قسمت اول، در بخش فنی آن است. از صدابرداری گرفته تا فیلمبرداری، همه‌چیز به شکل بی‌برنامه و بی‌هدف صورت گرفته‌اند. صداها در برخی سکانس‌ها به‌وضوح دچار مشکل‌اند؛ دیالوگ‌ها شنیده نمی‌شوند، افکت‌ها ناهمگون‌اند و اصوات محیطی، بدون هیچ طراحی قبلی، وارد قاب می‌شوند.

فیلمبرداری هم چیزی شبیه یک «ثبت اتفاق» است تا خلق فضا. قاب‌بندی‌ها گاهی بی‌منطق‌اند، حرکات دوربین بی‌دلیل‌اند و هیچ نشانه‌ای از زبان بصری منسجم در آن‌ها دیده نمی‌شود.

علاوه بر آن، استفاده مکرر از صحنه‌های اسلوموشن، بیش از آنکه تأثیرگذار باشد، توی ذوق می‌زند. به نظر می‌رسد که کارگردان یا تدوینگر، از اسلوموشن به عنوان جایگزین جذابیت استفاده کرده‌اند، بدون اینکه این تکنیک معنایی در دل روایت داشته باشد.

قسمت اول سریال جدید، مجموعه‌ای از تضادها، انتخاب‌های اشتباه و اجراهای ناقص است. درحالی‌که بازی‌هایی مثل مهرداد صولتی یا ستاره پسیانی نشانه‌هایی از کیفیت دارند و ایده‌هایی مثل کمدی سیاه می‌توانند نویدبخش یک تجربه متفاوت باشند، اما آن‌چه به اجرا درآمده، پر از اشکال و ایرادات اساسی است.

با این حال، این سریال هنوز در ابتدای راه است و شاید در قسمت‌های بعدی، لحن خود را پیدا کرده و شخصیت‌ها و روایت با وضوح بیشتری شکل بگیرند. ولی اگر سازندگان همان مسیر پرآشوب قسمت نخست را ادامه دهند، به‌سختی می‌توان انتظار یک اثر موفق و به‌یادماندنی را داشت.

آنچه سریال کنکل را از بسیاری آثار مشابه متمایز می‌کند، توانایی آن در تعمیم مسئله است. دزدی در کارخانه، تنها استعاره‌ای است برای فساد پنهان در لایه‌های مختلف جامعه. روابط ناپایدار میان شخصیت‌ها، به روابط اجتماعی گسترده‌تر اشاره دارند؛ جایی که حقیقت به‌راحتی قربانی منافع فردی می‌شود و سکوت، به امری پذیرفته‌شده بدل گشته است.

کارخانه در این سریال نه فقط یک موقعیت جغرافیایی، بلکه نمونه‌ای از جامعه‌ای کوچک است که می‌تواند نمایانگر جامعه بزرگ‌تر باشد. روابط میان کارگران و مدیران، یادآور همان نابرابری‌ها و سوءظن‌هایی است که در لایه‌های مختلف زندگی شهری جریان دارد.

سریال کنکل با بهره‌گیری از ژانر پلیسی، موفق شده رگه‌هایی از نقد اجتماعی را به متن خود تزریق کند.

موسیقی متن سریال با تم‌هایی سرد و مینیمال، فضایی اضطراب‌آلود را تشدید می‌کند. آهنگساز با پرهیز از تم‌های احساسی و استفاده از صداهای تیز و ممتد، روحی بی‌قرار را در تمام قسمت‌ها جاری کرده است. فضاسازی بصری نیز با نورپردازی‌های ملایم اما سایه‌دار، محیط کارخانه و خانه‌های کارگران را به محیط‌هایی اسرارآمیز بدل کرده است. این توجه به جزئیات، از سریال کنکل سریالی دیدنی ساخته؛ نه‌فقط به خاطر داستان، که به خاطر اجرا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42621
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 235 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.