سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

0
یک جهان پیام/

گذری بر اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک منظومه سیمرغ

  • کد خبر : 38019
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
گذری بر اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک منظومه سیمرغ
کنسرت منظومه سیمرغ (قاف) از همه نظر یک الگوی زیبا برای همه‌ی فعالان فرهنگ و هنر ملی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران، حمیدرضا عاطفی پس از تماشای کنسرت ارکستر سمفونیک منظومه سیمرغ یادداشتی منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:
«مجمعی کردند مرغان جهان
آنچه بودند آشکارا و نهان

فخر موسیقی و هنر ایران، استاد فرهاد فخرالدینی در آخرین اثر خود کنسرتی را بر مبنای منظومه سیمرغ عطار ساخته و پرداخته کرد و به همراهی ارکستر سمفونیک تهران روی سن تالار وحدت برد.

ده اجرای پرصلابت که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد. بویژه مخاطبانی که در بین آن‌ها نخبگان و فرهیختگان و موسیقی‌دانان بسیاری حضور داشتند.

فخرالدینی در این کار جسورانه یک بار دیگر نشان داد که از تفکری والا برخوردار است؛ اندیشه‌ای پخته و ژرف که از وجوه و ابعاد متعددی نضج یافته است؛ درواقع او با چشم بصیرت، فن و هنر، سیاست و ادبیات و دغدغه‌مندی اجتماعی و تعهد اخلاقی را در هم آمیخته و با اسباب جمعی که نزدیک به نه دهه در کسب آن کوشیده، به اکسیر دانایی و توانایی دست یافته تا با ساخت چنین آثاری مجموعه‌ای از عناصر مختلف تاثیرگذار را در قالب اثری هنری و زیبا و چون عصاره‌ای گوارا به کام مردم و مخاطبانش بریزد.

طیف وسیعی از مخاطبان از این کنسرت با دست پر برگشتند، نخست، موسیقیدانان و علاقه‌مندان به موسیقی در هر دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی به اصطلاح کلاسیک و غربی بودند که از شنیدن و دیدن این ارکستر محظوظ شدند. لازم به ذکر است که فخرالدینی با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و فنون موسیقی غربی از جمله ارکستراسیون، کنتر پوان، سازبندی… و همچنین با بهره‌گیری از دانش وسیع خود در زمینه موسیقی دستگاهی و ایرانی و تلفیقی از این دو ژانر اثری را ساخته که فعالان و علاقه‌مندان هر دو بخش از شنیدن آن لذت می‌برند.

همین یک ویژگی برای موفقیت و فخامت یک اثر موسیقیایی کافیست تا به عنوان اثری متفاوت و جذاب ماندگار شود. حال آنکه فخرالدینی با توجه به شرایط و اوضاع و احوال درونی انسان امروز در ایران و حتی فراتر از آن برای انسان و انسانیت در جهان امروز، منظومه‌ی سیمرغ را برگزیده و با غور در فرازهای مهم آن از جمله هفت وادی در طلب عشق و معرفت و معنویت و سلوک انسانی و مبارزه با تمامی پلیدی‌ها و رسیدن به جاودانگی انسانیت بال به بال سیمرغ اسطوره‌ای داده است.

منظومه‌ی بلندی که به زیبایی تمام و با تلفیقی استادانه و اجرایی زیبا بر ذهن و ضمیر‌شنوندگان به‌خوبی می‌نشیند؛ در این اثر، تقریبا تمامی مخاطبان از مضامین ادبی عطار بهره می‌برند اما بیش از همه این ادبا و شعرا هستند که از درآمیختگی بسیار استادانه و دقیق این همه شعر و نغمه با شگفتی به وجد می‌آیند و با ذهن و ضمیری مشحون از زیبایی‌های خیال‌انگیز از ادبیات عرفانی و اساطیری سیراب می‌شوند.

در کنسرت اخیر شکوه نوازندگی و بویژه با تکنوازی (سولیست) ویولن امین غفاری در کنسرتو پیانوی بخش اول که به رهبری آرش امینی اجرا شد از دیگر ویژگی‌های روشنی بخش این برنامه بود که درس‌هایی هم برای همه‌ی هنرمندان و برنامه‌گذاران داشت، حمایت یک پیشکسوت و استاد از جوانان هنرمند در دو حوزه‌ی نوازندگی و رهبری ارکستر و نکات و ظرایف دیگری که بماند.

بهره‌گیری از دو خواننده‌ی توانا که همچون دو کفه‌ی ترازو در تلاش برای غایت تعادل، مدام در کنار یکدیگر بالا و پائین می‌رفتند اما در نهایت تعاول را نشانه گرفته بودند.

صداگیری و صدادهی مناسب و دقیق ارکستر و حس و حال زیبایی که ناشی از انرژی بالا و شانیت رهبر ارکستر جناب فخرالدینی بود و اینجا دقیقا همان جایی بود که نقش رهبری و جایگاه آن در ارتقا کیفی ارکستر نقشی بلامنازع و بی‌بدیل را ایفا می‌کرد.

نوشتن این قطعه‌ی سنگین برای ارکستر با این همه ظرایف و ملودی‌های گوش‌نواز و بدیع کار ساده و آسانی نیست و آنها که با رپرتوارهای با کلام و ارکسترال آشنا هستند می‌دانند که برای چنین آثاری یک عمر باید گذاشته شود آن هم آیا به دل بنشیند یا نه و آیا اساسا قابلیت اجرا دارد یا نه و مهم‌تر از همه اینکه ساخت چنین آثار بزرگ (فقط بزرک و نه فاخر!) متاسفانه معمولا از سوی نهادهای دولتی و حکومتی سفارش داده می‌شود و کمتر هنرمند عاشقی پیدا می‌شود که بر اساس دغدغه‌های ملی و فرهنگی و بدون کمترین حمایتی عمر گران مایه را برای ساخت چنین آثار ملی و میهنی صرف کند.

حال آنکه فخرالدینی با اتفاقات تلخ و ناگواری‌ که منجر به کناره‌گیری‌اش از رهبری ارکستر ملی بود این کناره‌گیری و اتفاقات تلخ را به فرصتی ارزشمند مبدل ساخت و بیش از یک دهه از عمر خویش را برای ساخت چنین اثر زیبا و ماندگاری صرف کرد.

فخرالدینی بزرگ نشان داد که در نهمین دهه عمر خود همچنان با انگیزه و پرتلاش برای مردمش و سرزمینش حرمت و احترام وصف‌نشدنی قائل است و برای موسیقی ایران سرمایه‌ای بزرگ به‌شمار می‌رود.

کنسرت منظومه سیمرغ (قاف) از همه نظر یک الگوی زیبا برای همه‌ی فعالان فرهنگ و هنر ملی ایران محسوب می‌شود. برای هنرمندان، نوازندگان، برنامه‌گذاران، مدیران و مسئولان فرهنگی و همه و همه… که با بینش و عشق و ایثار می‌توان در هر‌ زمان و مکان و در دل هر یاس و نومیدی، سیمرغی دیگر آفرید و یک جهان پیام خلق کرد.

برای فرهاد فخرالدینی، این مرد بزرگ آرزوی سلامتی و بهروزی دارم و امیدوارم همچنان برای‌مان بماند.»

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.