سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 18 شوال 1446
  • و : Friday, 18 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

2

نقد « ۷0سی»؛ کمدی ناامید کننده و نازل!

  • کد خبر : 32277
  • ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
نقد « ۷0سی»؛ کمدی ناامید کننده و نازل!
این فیلم سعی کرده که بدنه فیلم های کمدی چند سال اخیر سینمای ایران را حفظ کند اما برای خنداندن تماشاگر دست به استفاده از ادبیات و تصویر سازی غیر اخلاقی نزده و تن به لودگی های پوچ نداده است.

محمدرضا دلیر – فیلم سینمایی «۷۰سی» که براساس طرحی از بهرام افشاری و به کارگردانی خود او ساخته شده، روایتگر زندگی سه خانواده از قشر ضعیف و آسیب پذیر است که در آستانه تحول مالی عظیمی قرار دارند. این سه خانواده، سعی می کنند تا از فرصت پیش آمده، کمال بهره را ببرند و هرطور شده، صاحب ۳۰ میلیارد پول نقد بشود.

فیلم، دغدغه قشر کم بضاعت و مشکلات آن ها را دارد، اما بخاطر تجاری بودن فیلمنامه، به خوبی نتوانسته پیام خود را به مخاطب منتقل کند و صرفا فضایی خنده دار، به دور از شوخی های جنسی و ناهنجار را برای خانواده خلق کرده است.۷۰سی فیلمی است که ببیننده صرفا به حال موسیقی های مجلسی در آن شاد می شود.

فیلمنامه ۷۰سی برگرفته از جایزه بزرگ مهران مدیری است که هیچ منطقی در فیلمنامه آن رعایت نشده است. چرا که کدام بانک است که جایزه ۳۰ میلیارد تومانی بدهد؟ و اینکه در فیلم قصه حسینی نیا و الهه حصاری چرا تمام شد؟ به نظرم فیلم ۷۰سی نتیجه نوستالژی های دیداری بهرام افشاری است. قصه آن نخ نما شده و افشاری سعی دارد با استفاده از جنبه های کاریزماتیک خود و دیگر سلبریتی های فیلم مردم را سرگرم کند. تناقضات در فیلم ۷۰سی تمامی ندارد و این پرسش مطرح می شود که چگونه کسی می تواند با فروختن النگو و حلقه همسرش بتواند خرج بیمارستان، مراسم ازدواج و…را بدهد.

فیلمنامه دچار ساختارگریزی مفرط است چرا که در سینمای ایران لودگی و خنداندن مخاطب به هر شیوه و هر قیمتی در اولویت فیلم سازان و فیلمنامه نویسان قرار دارد و ۷۰ سی هم سعی دارد از قافله عقب نماند!

در ۷۰سی کارگردان تلاش کرده تا کمدی خانوادگی را روی پرده ببرد. این فیلم که با تکیه بر کمدی موقعیت که به تئاتر نزدیک تر است، تلاش می کند کمدی متفاوت تر از کمدی های هم سبک و سیاق خود ارایه دهد. این فیلم سعی کرده که بدنه فیلم های کمدی چند سال اخیر سینمای ایران را حفظ کند اما برای خنداندن تماشاگر دست به استفاده از ادبیات و تصویر سازی غیر اخلاقی نزده و تن به لودگی های پوچ نداده است.

از سوی دیگر فیلم تلاش می کند خود را با کمدی روز جامعه که بیشتر در فضای مجازی خلاصه می شوند، معرفی کند و از اتفاقات واقع گرایانه کمدی که شاید در روزمره زیستی آدم ها اتفاق می افتد، فاصله بگیرد. چیزی که سال هاست که نه در ژانر کمدی بلکه در باقی ژانرها هم شاهد آن هستیم.

نکته آخر این که داستان و شیوه پرداخت موقعیت ها، صحنه های کمدی را دچار پستی و بلندی هایی می کند که مخاطب را برای لحظاتی شاد می کند بعد خیلی زود تمام می شود! با پیشروی فیلم، فیلمنامه و شخصیت ها عمق پیدا نمی کند و صرفا کاریکاتوری از وضعیت قشر پایین و متوسط جامعه ارایه می شود. ۷۰سی همچنان در حیطه سینمای کمدی این روزهای ایران سیر می کند با این تفاوت که فقط از شوخی های جنسی اجتناب می کند. ضمن این که استفاده افشاری از لهجه همدانی هم بر عمق فاجعه افزوده است!

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=32277

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.