سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 23 December - 2024
کل 8867 امروز 0

خبر فوری

سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد محمدباقر خرمشاد دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه و منتقدان در جشنواره تئاتر فجر اعلام برنامه‌های هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت نکوداشت اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان باید کار را به استان‌ها بسپاریم برج میلاد مقر اصلی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد اعلام زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره تئاتر فجر «سینماحقیقت» ادامه دارد شب های باغ فردوس با «ارغوان» آغاز می‌شود کنسرت موسیقی گروه «راستان» همراه با حرکات آیینی بانوان «آیلان» درنگی بر موسیقی و نگارگری در دوره‌های تیموری، صفوی و عثمانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه دوم دی ۱۴۰۳ هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد صالحی: آینده هنر ایران در استان‌هاست/ هنرهای نمایشی به احیای سنت‌های فراموش شده کمک می‌کند نقد و بررسی جلسه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار شد آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار «شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران شد آمادگی «صیاد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر نمایش آثار 100ثانیه‌ای جشنواره عروسکی از امروز آغاز می‌شود آغاز اکران‌های استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تماشای «چمدان»، «چوپان»، «سم‌پاش» و «تایلندی» در بیست‌و‌سومین پاتوق دیدار یلدایی سفیر مهربانی با سالومه شاهرخی، همسر مرحوم شهرام عبدلی حضور پررنگ تولیدات «انجمن» در جشنواره رشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه اول دی ۱۴۰۳ آغاز ثبت نام رسانه‌های دیداری و شنیداری از شنبه اول دی از حریم تئاتر شهر تا کیفیت اجراهای جشنواره یک اختتامیه با طعم شب یلدا و روز مادر بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره چهل و سوم نمایش‌های بخش فراگیر جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اعلام شد برگزاری نخستین شب نمایشنامه‌نویس در سالروز تولد بهرام بیضایی فیلم‌های سیما در آخرین روزهای پاییز معرفی هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی ارکستر موسیقی ملی ایران “خونه مادر بزرگه” را به تالار وحدت آورد «در سایه سرو» از ایران به فهرست برگزیده‌های اسکار راه یافت نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند معرفی هیئت داوران دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما نمایش و نقد فیلم تعارض در خانه سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد

6
وقتی معیشت مردم گران است هیچ تهیه‌کننده‌ای برای سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کند/بعضی ازهنرمندان برای رهایی از غم نان به مشاغلی مثل پیک موتوری روی آورده‌اند

گفت‌وگو با علی ملاقلی پور کارگردانی که سریالی توقیفی دارد

  • کد خبر : 12137
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
گفت‌وگو با علی ملاقلی پور کارگردانی که سریالی توقیفی دارد
علی ملاقلی پور فیلمساز جوان و خوش فکری است؛ اما به گفته خودش سه سالی است که بعد از توقیف سریال« کتونی زرنگی» از فعالیت در تلویزیون و نمایش خانگی (ساترا) منع شد و به همین دلیل زمانی که سریال «نجلا» ساخته می شد به عنوان کارگردان دوم در بخش زندان کار کرده اما به دلیل ممنوع الکاری اسمی از حضور او در تیتراژ این سریال نبوده است.

پریسا ساسانی: این فیلمساز که فیلم «قندون جهیزیه» به عنوان آخرین فعالیت سینمایی او به شمار می رود ضمن گله از شرایط موجود در سینمای ایران گفت: «در حال حاضر گاهی فیلم کوتاه، گاهی تیزر تبلیغاتی و نماهنگ و گاهی هم فیلم مستند می سازم و البته پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی از بخش های دولتی داشته ام. ولی حقیقت این است تا زمانی که به کاری اعتقاد نداشته باشم و یا نسبتی با میانگین مردم زمانه ام نداشته باشد، کار نمی کنم.»
علی ملاقلی پور درباره سینما در شرایط فعلی، گرانی تولیدِ فیلم و آینده صنعت سینما و فیلمسازان جوان با ما به گفت‌وگو نشسته است که می خوانید:

با توجه به گرانی که زندگی امروز ما را در ابعاد مختلف در برگرفته است؛ شرایط فعلی تولید را چطور ارزیابی می کنید؟

شرایط فعلی که مشخص است، تا زمانی که وضعیت زندگی و معیشت مردم گران است هیچ تهیه کننده ای در بخش خصوصی برای سینما سرمایه گذاری نمی کند. به همین دلیل ترجیح می دهم درباره آینده صحبت کنم. زیرا آینده را تصمیمات و عقلانیت و حتی اشتباهات گذشته و حال می سازد. در واقع این روندها هستند که برآیندها را می سازند و هنر و هنرمند بیشتر از بافت فیزیکی از نوعی بافت شیمیایی سیال و حساس برخوردار است. البته در نگاه کلی ذات انسان اینگونه است اما این نوع از بشر (هنرمند) فرمولی حساس و خاص تر دارد که اگر چنین نبود انسان اساسا سمت هنر نمی آمد و زمانی که به هنر روی آوردند یعنی هم از شرایط تاثیر می گیرد و هم نسبت به شرایط واکنش نشان می دهد.

درست مانند زمانه ای که اکنون در آن به سر می بریم. چون در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری شاهد واکنش هنرمندان به مسائل روز اجتماع هستیم.

ببینید، هنرمند مدام باید بین عقل و احساس در رفت آمد باشد تا اثری را تولید کند و محصول نهایی یک هنرمند ناگزیر است که جذاب، متفاوت و همخوان با روح جامعه باشد. زیرا همانطور که گفتم هم از جامعه اثر می گیرد هم بر آن اثر می گذارد. حال اینکه مواد اولیه هنرمند، حال مردم، روحیه خود و افکار و آرای او است و تا زمانی که جامعه دچار ایستایی، گرفتاری، تضاد و درگیری باشد تمام سیستم یک هنرمند در تلاطم خواهد بود چون همانطور که گفتم نوعی سیالی در او موج می زند.

وقتی معیشت مردم گران است هیچ تهیه‌کننده‌ای برای سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کند/بعضی ازهنرمندان برای رهایی از غم نان به مشاغلی مثل پیک موتوری روی آورده‌اند

بیشتر بخوانید:

مسافران خورشید با تلفیقی از نقاشی، موسیقی و شعر ساخت شد

نه تلویزیون مخاطب دارد نه حال هنرمندان خوب است برای چه کسی برنامه بسازیم؟

تصویر بخشی از مشکلات خوزستان در یک فیلم/جشنواره فجر تحریم شود؟

چرا هنرمندان در رشته های مختلف جزو اولین اقشار اجتماع هستند که بیش از دیگران نسبت به مسائل واکنش نشان می دهند؟

سئوال شما را با طرح چند سئوال دیگر پاسخ می دهم. چرا یک هنرمند نباید واکنش نشان بدهند؟ مگر می شود یکی از حساس ترین انواع بشر در شرایط حساس بدون واکنش باقی بماند؟ مگر می شود از هنرمندی که مدام قرار است متفاوت و متنوع بنگرد بخواهیم ظرف پذیر باشد؟ متفاوت دیدن ذات هنر و خلاقیت است وگرنه با دستگاه و کلیشه و ماشین کپی روبرو خواهیم بود. گاه شرایط جامعه ( که بخش عمده ای از مواد اولیه فکر هنرمند را تشکیل می دهد) آنقدر در هم می پیچد که هر هنرمندی به این سوال و ندای درونی خود پاسخ می دهد که من اول انسان هستم یا هنرمند؟ یعنی همه وجود من را هنر و حرفه ام تشکیل می دهد؟ در این شرایط می توانم اثر مناسب تولید کنم؟ به هر جوابی برسد عکس العمل او را می سازد. مثلا برخی دست به اعتراض می زنند مثل بسیاری از مردم، معترض به مسیر یا شرایط روزگار می شوند و خواستار تغییر یا بهبود هست. برخی تصمیم می گیرند در این تلاطم کار نکنند و مثل بسیاری از هنرمندان برای رهایی از غم نان به مشاغل دیگر رو می آورند پیک موتور و رانندگی و غیره. که این انتخاب هم خود نوعی واکنش محسوب می شود.

نقش دولت ها و به خصوص مدیران سینمایی منصوب شده در دوره های مختلف در ساماندهی وضعیت چیست؟

نکته اول که باید اشاره کنم این است که هنرمند بند پذیر نیست و خود کمان کِش خود است و اگر قرار است دولت ها ساماندهی و اثر گذاری در فضای هنری را به عهده بگیرند ابتدا باید خود هنرمند باشند و یا حداقل اهل نفس و اهل شناخت از این نوع بشر باشند که ذاتا زیبایی پسند ، خاص و متفاوت نگر و خلاق است. حتی در جنگ و تضاد هم می تواند نور و رنگ را ببیند و به ترسیم در بیاورد اما نمی توان رنگ های مداد را برای او مشخص کرد. زیرا رنگ ها و روشنی و تاریکی را جامعه و افکارش به او می دهند. بنابراین برای همگامی با هنرمند نمی توان دستوری صحبت کرد.

چون تندی و گفتمان تهاجمی با تحکم یا فرمان و یا خواهش و التماس هر دو بی اثر است یا حتی ضد اثر گذاری بر هنرمند است. اگر دولت ها یا بخشی از دولت واقعا باور هنری و فرهنگی داشته باشد باید مدام با اهل هنر در گفتگو باشد و خوب بشنود.

با این اوصاف همراهی هنرمندان با رویدادهای هنری و یا جشنواره ها بستگی به نوع بازتاب هایی است که اهالی هنر دریافت می کنند. اینطور نیست؟

بله دقیقا. دلیل رونق یا عدم رونق سینما و تلویزیون و جشنواره ها به این ادراک بستگی دارد. اینجا دیگر کارخانه نیست که با آمار تولیدی بتوان خیال راحت داشت. اینجا محصولات باید شیمی درستی داشته باشند وگرنه در بازار خریدار پیدا نمی کند و مشتری هم دیگر هر خوراکی را نمی پذیرد. چون خریدار و خواهان کالای فرهنگی انسان است و ذاتا انتخاب گر آفریده شده است. از همین رو تصمیم گیران در این حوزه باید بدانند اگر در کنار دیگر حوزه های اقتصادی ، سیاسی و امنیتی دولت ها می نشینند نباید مثل آنها فکر کنند. اگر اقتصادی فکر کنند در بحران ها ورشکسته می شوند اگر سیاسی نگاه کنند دنبال یارگیری و تفکیک خودی و غیرخودی خواهند بود ، اگر امنیتی نگاه کنند به هر هنرمند نگاه خطرناک ، بی اثر یا همسو خواهند داشت.

در نهایت راهکار چه باید باشد؟

اگر به این نتیجه رسیدیم که اختلاف در هدف پیش آمده باید سر اهداف صحبت کنیم و اگر امروز تصمیم نگیریم که خوب بشنویم و حرف بزنیم کمتر کسی همراه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.