سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

3
بخشی‌ها حافظان حقیقی عشق و اخلاق/

یادمان بخشی عیسی قلی‌پور برگزار شد

  • کد خبر : 36466
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۲۳
یادمان بخشی عیسی قلی‌پور برگزار شد
یادمان بخشی عیسی قلی‌پور با نام «شب بخشی» به همت انجمن موسیقی ایران چهارشنبه ۲۳ آبان در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای برنامه محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) گفت: همان‌طور که مجری برنامه حسام رضایی گفتند، در شب مهمی برای یادمان یکی از ستاره‌های موسیقی ایران و یکی از افق‌های درخشان و جاودان موسیقی نواحی ایران گرد هم آمده‌ایم. باید عرض کنم این برنامه به همت و همراهی خانه موسیقی و مدیرعامل ارجمند آن حمیدرضا نوربخش و نیز جناب عسگرپور مدیرعامل محترم خانه هنرمندان برگزار شده است.

وی سپس در ادامه گفت: حدود ۳۸ سال به‌عنوان محقق کوچک در زمینه موسیقی‌شناسی اقوام مشغول به فعالیتم و دوست دارم نکته‌ای از موسیقی بخشی‌ها را با شما عزیزان مطرح کنم. موضوعی در بافت موسیقی داریم و هویتی که ایران دارد، شامل موسیقی‌های مختلفی شده که یکی از موسیقی‌های برجسته، موسیقی دستگاهی است که به یک ثبات و استخوان‌بندی محکمی رسیده و دیگر در آن اثری از خاصیت‌های قومی مشهود نیست. به عنوان مثال، بنده که یک کُردزبان هستم، بیات کرد را دیگر کُردی نمی‌شنوم و این موضوع ممکن است برای ما روشن شود که فاصله‌ای بین موسیقی اقوام و موسیقی دستگاهی وجود دارد. ایران جزو مناطقی است که رابطه ژنتیکی بین آن‌هاست و آن چیزی که بنده می‌خواهم سعی کنم از آن پرده بردارم. بین این دو موسیقی چیزی داریم؛ موسیقی دستگاهی که استانداردی از منظر روایت در آموزش و اجرا دارد، و تنوع موجود در موسیقی اقوام، رابطه و لایه‌ای مابین آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: در طول ۸ سال اخیر، نام آن را موسیقی «فراقومیتی» گذاشته‌ام و نقطه طلوع آن را در بخشی‌ها می‌بینم که به قرن‌ها می‌رسد. جالب است که در شمال خراسان، چندین قوم کنار هم زندگی می‌کنند و بدون اینکه شخصی به آن‌ها فرمانی داده باشد، در کنار هم یک موسیقی مشترکِ هوشمندانه‌ای شکل داده‌اند. نام آن لایه وسط را موسیقی فراقومیتی می‌نامم و این موضوع حس بسیار عجیبی دارد؛ اینکه قوم‌های کرد، ترک، تات و… در آن منطقه حضور دارند و آن حدودا ۱۹ قوم به چه صورت تصمیم گرفته‌اند بدون اینکه هویت‌های کردی، ترکی، تاتی و… خدشه‌دار نشود، با هم یک کار انجام دهند. استاد بزرگی از قوم کُرد در شمال خراسان به بنده گفتند با افتخار ۲۵۰۰ بیت اشعار ترکی را حفظ کرده‌ام. با خودم گفتم چه ماجرایی در موسیقی است، چرا که در جای‌جای کشورمان موسیقی اقوام را به صورت مستقل داریم، اما این مسئله ویژگی‌ای است که به هزاره‌های ایران برمی‌گردد.

مرآتی ادامه داد: موسیقی شمال خراسان و بخشی‌ها، موسیقی فراقومیتی است و جالب است که کردها از جعفرقلی استفاده می‌کنند و ترک‌ها نیز از جعفرقلیِ کرد نیز استفاده می‌کنند و این لایه‌ها در موسیقی ترکمن نیز رفته و موضوع بسیار حیرت‌انگیزی است. واژه کلاسیک به معنی استفاده از زبان رسمی است که قومیت‌ها را در درون آن نهفته دارد اما دیگر ظهوری از هیچ قومی در آن نمی‌بینیم و این مسئله، یک اشاعه تمدن حیرت‌انگیز است. همچنین در این منطقه نیز استادان کنار هم زبان‌هایشان را زندگی می‌کنند و حتی زبان‌های یکدیگر را حفظ می‌کردند که بتوانند موسیقی مشترک را حفظ کنند. موضوعی که در مورد بخشی‌ها باید گفت بخشندگی آن‌هاست؛ بدون اینکه قومی نگران باشد که زبانش تغییر می‌کند از زبان قوم دیگری بخواند. این تنوع زمانی که به وحدت می‌رسد را «پیشاایرانی» نامگذاری کرده‌ام و ایران در طول هزارها سال بدین صورت شکل گرفته است و مدیون آن‌ها هستیم.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران خاطرنشان کرد: امشب شب مهمی است به جهت اینکه وحدت ایران را در این نوع موسیقی و این هنرمند برجسته مشاهده می‌کنیم. متأسفانه این موسیقی‌ها زیاد در سطح رسمی پخش نمی‌شود و فکر می‌کنم می‌تواند مخاطب زیادی داشته باشد.

 در ادامه مراسم، مرتضی گودرزی (پژوهشگر، خواننده و نوازنده دوتار) دقایقی به اجرای موسیقی از کارگان شمال خراسان پرداخت و سپس مستند «بخشی» اثر علی عابدی برای حاضرین پخش شد.

حمیدرضا اردلان (آهنگساز، مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی) دیگر سخنران این مراسم در این آیین با اشاره به مستند «بخشی» گفت: خیلی فیلم نرم و خالصی بود. آقای عابدی محتوای فیلم را دوست دارد و غیرتی هم داشته و زیاد هم در حال و هوای فیلم و بخشی دخالتی نکرده است. تبریک می‌گویم، فیلم خیلی خوبی بود.

او ادامه داد: صحبت درباره بخشی‌ها، عاشیق‌ها و ماموستاها، این صاحبان لحن، مقداری پیچیده است. شاید مباحث موسیقی‌شناسی و اتنوموزیکولوژی جنبه‌هایی از امور پنهان آن را آشکار کند اما هرگز به کنه موضوع بعید می‌دانم پی ببرد. بخشی مقام معظمی بوده و هست، در میان زبان‌های باستانی، مثلاً پدیده خویسان‌های آفریقا، اینها نمی‌توانند واژگان را در یک جمله پشت سر هم بگویند، مثلاً سه دقیقه صحبت بکنند. اینها یکی دو واژه می‌گویند، بعد صداهای اضافه از لابه‌لای آن ایجاد می‌شود. صداهای اضافه مانند «نَچ» گفتن یا صدای در دهان و زبان که به کام دهان می‌خورد و بازمی‌گردد، یک لحظه صدا می‌دهد. دلیلش این است که وقتی می‌گوییم «عشق»، اگر نسبت حقیقی با این واژه داشته باشیم، دیگر مضمحل می‌شویم و حل می‌شویم و قادر نخواهیم بود بقیه جمله‌ را بگوییم، یا وقتی که واژه «مرگ» را می‌گوییم آنقدر مرگ حیرت‌انگیز و قابل اندیشه است، نمی‌توان واژگان بعد را بلافاصله گفت.

این پژوهشگر اضافه کرد:  آن کلیدهای خویسانِ افریقا در موسیقی ردیف دستگاهی ما می‌شود «تحریر»؛ «آسمان بار امانت نتوانست کشید/قرعه کار به نام من دیوانه زدند». دو تحریر دارد که شما ممکن است به «چَه‌چَه» بشناسید که انواع دارد، مثلاً چه‌چه بلبل، چرا این شعر را صاف نمی‌خوانند، آیا برای لذت بردن است؟ ریشه آن در این نیست که از تحریر و چه‌چه لذت ببریم، ریشه آن این است که وقتی به واژه‌ای می‌رسیم و آن واژه معنی عمیقی دارد، تحریر یک سکته بین آن واژه و ادامه آن ایجاد می‌کند که خواننده و نوازنده بتواند آن را معنی و حتی برای مدت کوتاهی مداوم کند.

او تأکید کرد: گرایش بخشی‌قلی‌پور در آوازهایی که متر معینی دارند، به متر آزاد است، یعنی در واقع میزان‌گریز است. موضوعی است که ممکن است در مدرسه‌های جدید بگویند که چرا میزان‌ها رعایت نمی‌شود، اما اینگونه نیست، اصالتی در وجودش است که به آن تکیه می‌کند. مثلاً کوک بین آواز و ساز. بخشی‌هایی داشتیم که ژُست بودند و به گوش آکادمیسین‌ها میزان‌تر است، اما خود آن یک تربیت عقلی است و خودم این را زیاد نمی‌پسندم.

 

وی اضافه کرد: اقوام و طایفه‌های زیادی در منطقه شمال خراسان زندگی می‌کنند، امتزاجی از فرهنگ شنیداری ترک‌ها، کردها، ترکمن‌ها و اقوام دیگر که این ویژگی درک موسیقی شمال خراسان را آسان نمی‌کند، پس در یک بافت کلی می‌توانیم به این موسیقی نگاه کنیم. ممکن است در آثار بخشی قلی‌پور تحریر ترکمنی بشنوید. آقای گل افروز هم این کار را می‌کرد. برخی این کار را نمی‌کنند، منتهی این امتزاج فرهنگی و تعامل با این فرهنگ‌ها، قدرت را به این هنرمندان داده که آن رقیب را بردارد و احساس دوگانگی به ما دست ندهد.

اردلان در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: بخشی‌ها هنرمندان مهمی هستند، آنها عشق و اخلاق را در جامعه پاسداری می‌کنند، باید همواره از آنها حمایت کرد، همان تعدادی هم که در کشور باقی مانده‌اند سزاوار نیست در رنج و فقر به سر ببرند.

 

پس از سخنرانی دکتر حمیدرضا اردلان نوبت به اجرای دوتار فرهاد قلی‌پور فرزند استاد فقید رسید و به عنوان حسن ختام برنامه به اجرای بخشی از کارگان موسیقی شمال خراسان پرداخت. در خاتمه نیز لوح تقدیری از سوی انجمن موسیقی ایران به فرزند استاد به یادگار اهدا شد.

 

حمیدرضا نوربخش، حمیدرضا عاطفی، ذکریا یوسفی، مهدی شفیعی، شهرام کرمی، سامان صمیمی و جمعی از هنرمندان موسیقی نواحی و علاقمندان به موسیقی فولکلور و همچنین مستند در این برنامه حاضر بودند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.