سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 26 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 25 May , 2025 می باشد
کل 9924 امروز 0

خبر فوری

ادامه ثبت‌نام طرح و فیلمنامه‌های متقاضی دریافت حمایت از بنیاد سینمایی فارابی اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها

1
کوتاه، خوش رنگ و لعاب و منظم/

۵ نکته از اختتامیه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

  • کد خبر : 37598
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۴۳
۵ نکته از اختتامیه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران کمتر از سه ساعت طول کشید، ضرباهنگی منظم و اجرایی حرفه‌ای داشت. در یادداشت زیر به ۵ نکته مهم در برگزاری این رویداد اشاره می‌کنیم.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران کمتر از سه ساعت طول کشید، ضرباهنگی منظم و اجرایی حرفه‌ای داشت. در یادداشت زیر به ۵ نکته مهم در برگزاری این رویداد اشاره می‌کنیم.

۵. آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» نسبت به دوره قبل، ضرباهنگ و سرو شکلی جذاب تر داشت. هر بخش کوتاه و موجز بود و سخنرانی‌های هیچ یک از شخصیت‌ها زمان طولانی نداشت. اختتامیه با ۳۰ دقیقه تاخیر شروع شد. آن هم به دلیل انتظار برای ورود سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم بود. آقای وزیر که در ایام برگزاری جشنواره به دلیل گرفتاری نتوانسته بود به پردیس چارسو برود، از ابتدا تا انتها در تالار وحدت ماند و تماشاگر اصلی اختتامیه جشنواره بود.

۴. سخنرانی‌های کوتاه که هر یک حدود ۵ دقیقه زمان صرف شنیدن آن شد، از امتیازهای اختتامیه این دوره بود. محمد حمیدی مقدم از معدود دبیرانی است که سخنانش را از روی کاغذ، سلیس و با کمترین خطا می‌خواند. رائد فریدزاده سخنران بعدی مراسم هم سلیس و روان صحبت کرد و آقای وزیر هم، کوتاه و موجز سخن گفت. برندگان به جز سام کلانتری و محمد کارت، وقت زیادی از حضار نگرفتند. سخنان سام کلانتری که با ارجاع به جمله محمد حمیدی مقدم: «مستندساز دیده‌بان است» شروع شد، با تشویق و تائید حضار همراه بود.

۳. در این سال‌ها محمد معتمدی و سالار عقیلی، پای ثابت اغلب جشنواره‌ها و رویدادها بوده‌اند. اما علی قمصری و گروهش، کمتر در فضای جشنواره‌ای دیده شده‌اند، آنها یکشنبه شب، اجرایی خاص و تماشایی داشتند. قمصری چند قطعه اجرا کرد که همگی در سکوت حضار اجرا شد، هماهنگی گروه و جنس قطعات که هم سنتی و هم، شاد بودند، برای تماشاگران حاضر در سالن جذاب بود. تشویق چندباره حاضران در سالن، نشان دهنده اقبال به این گروه بود.

۲. محمد سلوکی، مجری اختتامیه، اگرچه اشتباه‌هایی داشت، اما فضا را در دست گرفت. مثل همیشه موقر بود و اندازه نگه داشت. طولانی صحبت نکرد و با ارائه اطلاعات بیهوده، سر مخاطب را درد نیاورد. یکی دیگر از امتیازهای اختتامیه، صحنه ساده و زیبای آن، استفاده از نمایشگرهای متعدد، هماهنگی تصاویر و وله‌ها و صداها بود. بدیهیاتی که گاهی در جشنواره‌های کشور رعایت نمی‌شود. اختتامیه‌های جشنواره «سینماحقیقت» در پنج سال گذشته، استانداردهایی داشته که در جشنواره فیلم فجر یا حتی جشنواره‌های درجه دو، تکرار و از آن الگوبرداری شده است.

۱. باید به احترام خانواده سینمای مستند ایران ایستاد. سالن تالار وحدت مملو از جمعیت بود. نه جمعیتی که گلچین شده و با برنامه‌ریزی به سالن آمده باشند. خانواده سینمای مستند ایران، مانند ایام برگزاری جشنواره در کنار هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بودند. نامزدها و برندگان جایزه، تا انتهای مراسم در سالن ماندند. آنها که دستشان از دریافت تندیس، خالی بود، برای برگزیدگان دست زدند. برنده و نامزد کنار هم نشستند و برخلاف سینمای داستانی و به طور مثال جشنواره فیلم فجر، نامزدها سالن را ترک نکردند. این یکی از مهمترین تفاوت‌های سینماگران مستند با بقیه خانواده سینمای ایران است و شاید همین موضوع به جشنواره «سینماحقیقت» تشخص و اعتبار می‌بخشد.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37598
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 47 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.