سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 6 ذی‌الحجه 1446
  • و : Wednesday, 4 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

2

10 فرمان برای مستندسازان/ یادداشت روزنامه ایران

  • کد خبر : 12625
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۴
10 فرمان برای مستندسازان/ یادداشت روزنامه ایران
کوزاکوفسکی یک شعار مشخص و صریح دارد که ممکن است در اولین برخورد عمق آن چندان به نظر نیاید، پس آن را چند بار بخوانید: «به جای مستند خوب، مستند خاص بسازید!»

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: اگر تا به حال به عنوان مستندساز در پی ساختن یک فیلم خوب بوده‌اید، یا حتی به عنوان مخاطب فیلم مستند خواسته‌اید متر و معیاری برای تشخیص اثر خوب از بد داشته‌ باشید، به قدر خواندن این سطور به خودتان فرصت دهید و بعد خوب به دستور العمل و نوع نگاه جناب ویکتور کوزاکوفسکی، مستندساز شهیر روسی فکر کنید، شاید صورت مسئله از بیخ و بن تغییر کرد.

کوزاکوفسکی یک شعار مشخص و صریح دارد که ممکن است در اولین برخورد عمق آن چندان به نظر نیاید، پس آن را چند بار بخوانید: «به جای مستند خوب، مستند خاص بسازید!» و نگاه خاص از دیدگاه او به معنی این است که هیچ چارچوبی را یقینی ندانید و همیشه امکان فراتر رفتن از ساختارهای مرسوم را برای خود قائل باشید. اگر بر این مبنا دو تیپ مستندساز داشته باشیم، می‌توان چنین گفت: «بعضی فیلم‌سازها خوب هستند و می‌شود درکشان کرد، برخی متفاوت و خاص هستند و شاید حرفشان را نفهمیم، من [کوزاکوفسکی] تلاش می‌کنم در دسته‌ی دوم باشم.»

او در آثارش به خوبی این تلاش را به نمایش در می‌آورد: «تیشه(2002)»، «روسیه از پنجره‌ی من(2003)» و «گوندا(2020)» تنها چند نمونه از مستندهای اوست که هر کدام به تنهایی مصداق خوبی برای خاص بودن نوع نگرش و مستندسازی ویکتور کوزاکوفسکی است.

اگر بخواهم شدت این خاص بودن را بیشتر تشریح کنم باید سراغ بدیهی‌ترین مفاهیم در مستندسازی بروم. آنجایی که نوع نگاه و میزان اعتبار کوزاکوفسکی به واژه‌ی «حقیقت» چنین بیان می‌شود: «حقیقت کل زندگی نیست، دروغ هم در زندگی ما حضور دارد، زندگی دایره‌ی بزرگتری از حقیقت است». او در آثارش بر همین سیاق عمیق‌ترین مفاهیم فلسفی را در ساده‌ترین شکل از مشاهده‌گری بیان می‌کند، در واقع این مستندساز سعی دارد تا با ارائه‌ی شیوه‌ی بیانی تازه‌، به ایده‌های نو دست یابد. نمود عملی شیوه‌ی بیانی خاص کوزاکوفسکی در آشنایی‌زدایی از مفاهیم روزمره و سعی بر دیدن آن چیزی است که در شرایط معمول نمی‌توانستیم یا نخواستیم آن را ببینیم.

اگر قرار باشد ده فرمان کوزاکوفسکی را در مستندسازی فهرست کنیم، چنین خواهد بود:

اول؛ اگر می‌شود و می‌توانید بدون مستندسازی زندگی کنید، پس اصلاً مستند نسازید!

دوم؛ فقط برای اینکه چیزی بگویید فیلم نسازید، همان گفتن یا نوشتن کافی است!

سوم؛ اگر پیام خود را قبل از ساختن مستند می‌دانید، اصلاً آن را نسازید،

چهارم؛ از چیزهایی که صرفاً دوستشان دارید یا از آن‌ها متنفرید فیلم نسازید،

پنجم؛ مغز برای قبل و بعد از فیلم‌سازی است، حین تولید مستند از غریزه و شهود استفاده کنید،

ششم؛ مردم را مجبور نکنید که کلمات یا رفتاری را تکرار کنند، زندگی تکرار شدنی نیست،

هفتم؛ نماها اساس فیلم هستند،

هشتم؛ قصه برای مستند مهم است، اما درک و آگاهی از آن هم مهمتر است،

نهم؛ سعی کنید [در فرآیند تولید مستندهای خود] انسان بمانید، به ویژه موقع تدوین

تا اینجا نه فرمان را دانستیم اما طبق آنچه در ابتدای یادداشت آمد، بنا بر خاص بودن و شکستن چارچوب‌ها و قوانین به نفع ایده‌ی شخصی است، از این رو می‌توان فرمان دهم را مهمترین این فهرست دانست و عمیقاً به آن باورد داشت:

دهم؛ از قوانین من پیروی نکنید و قوانین خود را بسازید.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12625
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، روزنامه ایران
  • 154 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.