سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 18 شوال 1446
  • و : Friday, 18 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

7

سینمای ژاپن یکی از کارگردان مطرح خود را از دست داد

  • کد خبر : 10153
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
سینمای ژاپن یکی از کارگردان مطرح خود را از دست داد
یوشیدا کیجو کارگردان موج نوی سینمای ژاپن بر اثر بیماری ذات‌الریه درگذشت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما رسانه‌ های ژاپنی  از درگذشت  یوشیدا کیجو خبر دادند. یوشیدا کیجو که پیشتر با نام یوشیدا یوشیشیگه شناخته می‌شود و از کارگردان‌های مطرح ژاپن بود بر اثر ذات‌الریه در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
یوشیدا همراه با اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیو از چهره‌های مطرح موج نوی ژاپن بودند که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ تاثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن دهه و دهه‌های بعدی داشتند.

یوشیدا در دانشگاه توکیو در رشته ادبیات فرانسه فارغ التحصیل شده بود و از سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار اوزو یاسوجیرو کارگردان نامدار و کینوشیتا کیسوکه کار کرد.

وی اولین کارگردانی خود را با درامی با عنوان «به هیچ وجه خوب نیست» در سال ۱۹۶۰ انجام داد و با این فیلم و فیلم‌های بعدی‌اش «خون خشک است» در سال ۱۹۶۰ و «پایان تلخ یک شب شیرین»، با تصاویر کردن بیماری‌های اجتماعی معاصر، در کنار دیگر چهره‌هایی، چون شوچیکو اوشیما و شینودا به عنوان موج نوی شوچیکو شناخته شدند که اشاره‌ای به موج نو فرانسه و تاثیرپذیری از آن بود.

در سال ۱۹۶۲ یوشیدا با کارگردانی بازیگر جوان اوکادا ماریکو در درام عاشقانه «آکیتسو اسپرینگز» به کارش ادامه داد و سال ۱۹۶۶ استودیو شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با اوکادا به عنوان همسر و بازیگر شاخصش ایجاد کرد.

«اروس+قتل عام» او در سال ۱۹۶۹، پرتره رسمی جاه‌طلبانه و از لحاظ بصری مجللی از یک آنارشیست دهه ۱۹۲۰، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ژاپن شد. این فیلم اولین فیلم از سه‌گانه‌ای با تمرکز بر شخصیت‌های انقلابی بود که با فیلم‌های «برزخ قهرمان» در سال ۱۹۷۰ و «کودتا» در سال ۱۹۷۳ ادامه یافت.

پس از آن، یوشیدا سینما را ترک کرد تا به ساخت مجموعه‌های مستند برای تلویزیون بپردازد. وی سال ۱۹۸۶ با فیلم «یک قول» به سینما بازگشت که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور یافت و سال ۱۹۸۸ «بلندی‌های بادگیر» را ساخت که اولین بار در بخش رقابتی کن به نمایش درآمد. آخرین فیلم او در کن، درام «زنان در آینه» درباره بمباران اتمی هیروشیما بود که سال ۲۰۰۲ در کن دیده شد.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=10153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.