سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

11
اسماعیل بنی‌اردلان:

سینما بدون مخاطب معنا ندارد | لزوم اهمیت‌دادن به داستان در سینمای ایران

  • کد خبر : 1287
  • ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
سینما بدون مخاطب معنا ندارد | لزوم اهمیت‌دادن به داستان در سینمای ایران
عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با تأکید بر لزوم اهمیت دادن به داستان‌پردازی در فیلم‌های ایرانی، گفت: «نمی‌توانیم برای دل خودمان فیلم بسازیم و باید بدانیم که ذائقه مخاطب اهمیت دارد.»

سینمایی نیوز- دکتر اسماعیل بنی‌اردلان در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، با اشاره به لزوم تقویت داستان‌پردازی در ایران گفت: «سنت داستان‌سرایی و قصه‌گویی در تاریخ و تمدن ما بی‌نظیر است؛ این نکته از پیش از اسلام رواج داشته و بعد از اسلام این سنت و توانایی قدرتمندتر شد که این خود این موضوع از حیث ساختار و محتوا قابل بررسی است.»
او ادامه داد: «در تمام ادوار تاریخ ما نویسنده‌های مشهور ایرانی در داستان‌سرایی سرآمد بودند و می‌دانستند چگونه داستان را ملموس و عینی تعریف و به اصطلاح زبان امروزه، سینمایی بیان کنند. این نویسندگان در قرن سوم و چهارم بلد بودند چگونه قصه بگویند؛ ساختار قصه را خوب بلد بودند و آن را ملموس، محسوس، مادی و عینی تعریف می‌کردند. یعنی حقایق معنوی یا مشاهداتشان را به واسطه هنر به امری عینی تبدیل می‌کردند. امروزه در این مبحث ضعیف عمل می‌کنیم. مهم‌ترین مشکل ادبیات داستانی و سینمای ما در همین ناتوانایی در داستان‌سرایی است. باید ساختار قصه را بلد باشیم؛ اینکه ساختارشکنی کرده‌ایم و قصه‌های مدرن را روایت کرده‌ایم، متوجه نمی‌شوم؛ قصه مدرن هم از محتوای خاصی پیروی می‌کند که مناسب همان نوع قصه است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سینما انعکاس‌دهنده مسائل اجتماعی است، توضیح داد: «این موضوع بخشی از وظایف سینماست و تمام سینما را دربر نمی‌گیرد؛ اینکه چرا در فیلم‌هایمان مسائل و مشکلاتی که در جامعه است، شدیدتر و تلخ‌تر بیان می‌کنیم خودش جای بحث دارد. این نوع روایت باعث می‌شود تا مخاطب را به سمت یأس و ناامیدی بکشانیم و این در سینما جایی ندارد. تلخ‌ترین فیلم‌های قرن هم در انتها روزنه‌ای به‌سوی روشنایی و امید دارند؛ این دومین نکته‌ای است که باید در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بررسی شود. درحالی که رکن اصلی سنت دینی ما امید است و همه اندیشمندان مردم را به امیدبخشی هدایت می‌کنند؛ هیچ مکتبی را نمی‌بینید که جامعه را به سمت ناامیدی رواج دهد. چطور می‌شود فیلم‌هایی پر از سیاهی و تلخی ببینیم که حتی در انتهای کار خود فیلمساز هم نمی‌داند به سمت ناامیدی می‌رود؛ نسل جوانی که فیلم‌ها را ببینند دعوت به چه چیزی می‌شوند؟»
عضو هیات انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در پایان با اشاره به اینکه اصولا هنر (به خصوص سینما و تئاتر) برای مخاطب است، عنوان کرد: «نمی‌توانیم صرفا برای دل خودمان فیلم بسازیم و باید بدانیم که ذائقه مخاطب اهمیت دارد. چطور فیلمی می‌سازیم که مخاطب فیلم را تا انتها نمی‌بییند؟ اگر در ابتدای فیلم نتوان مخاطب را پای اثر نشناند، درست عمل نکرده‌ایم. مگر سینما بدون مخاطب می‌شود؟ حتی اگر بگوییم مخاطب این نوع سینما خاص است، باز هم عده‌ای را مورد خطاب قرار داده‌ایم. باید در این دوره از جشنواره، به این مسائل عمیق‌تر نگاه کنیم.»

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از 12 تا 22 بهمن 1400 برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1287

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.