سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 7954 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

14
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با “محمد کاظم تبار” نویسنده و کارگردان نمایش "آلاء" منتخب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

“آلاء” تئاتر متفاوت و جذاب در سبک و موضوع با تکنیکِ اِریال یوگا در ژانر دفاع مقدس

  • کد خبر : 14619
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
“آلاء” تئاتر متفاوت و جذاب در سبک و موضوع با تکنیکِ اِریال یوگا در ژانر دفاع مقدس
رنج "آلاء"، مخاطب را در اندیشه ایی تجربه نشده، غرق می کند. پایان بندیِ بشدت تأثیر گذارِ این نمایش، احساساتِ مخاطب را بشدت برمی انگیزد. نمایش "آلاء" که تا به حال شبیه آن را ندیدید، تا به انتها، تماشاگر را همراه خود می کند.

سینمایی نیوز- نمایش “آلاء” بسیار متفاوت و جذاب و دلچسب در ژانر دفاع مقدس، نخستین نمایش با بکارگیری تکنیکِ اِریال یوگا (یوگا با پارچه)Aerial yoga) ) در تئاتر ایران، سبک تا به حال کار نشده ای در تئاتر است که به تئاتری‌ها پیشنهاد می شود. “آلاء” با پرهیز از شعار زدگی، مُنودرامی عاشقانه‌، داستان عجیب و دراماتیکی را از احساسات انسانی در مقوله جنگ و دفاع مقدس که تا به حال به آن پرداخته نشده بود (دختری عراقی که پدرش از روئسا و سرهنگ ارتش حزب بعث عراق است و خودش پرستار سربازان ایرانی و عاشق همسرِ جوانِ ایرانی اش به نام آرش)، تک پِرسُوناژ، با مهارتِ بازیگری پرُ قدرتِ “مرجان آقا نوری”، روایت می کند. بازیگر با وجودِ آن شرایطِ بدنیِ سخت، بی‌قرار و معلق در هوا همچون شخصیتِ “آلاء”، بر بدن و حرکات، مسلط بود و اتفاقا، حس را نیز خوب از عالم برزخ انتقال می داد و خود، یک کلاسِ بازیگری برای هنرجویان است. کارگردانی، با آن میزان تنوع و نوآوری، و همینطور متن، نورپردازیِ درخشان، موسیقی و نریشن ها، همه گی در خدمتِ کار بود. “آلاء” ظرفیت های اجرایی مدرنی در قالبِ فرم، به تئاتر دفاع مقدس و تئاتر ایران می بخشد. رنج “آلاء”، مخاطب را در اندیشه ایی تجربه نشده، غرق می کند. پایان بندیِ بشدت تأثیر گذارِ این نمایش، احساساتِ مخاطب را بشدت برمی انگیزد. نمایش “آلاء” که تا به حال شبیه آن را ندیدید، تا به انتها، تماشاگر را همراه خود می کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “محمد کاظم تبار” کارگردان نمایش “آلاء”، با آن نگاهِ زیبا و قابل تحسین و ارزشمند، ایده نو جذاب، و کارِ سخت با تک بازیگر و حفظ ضرباهنگ که به خوبی از پس کارگردانی بر می آید، درباره چگونگی شکل گیری ایده، خاطرنشان ساخت: روز عاشورا در قمصر کاشان، حضور داشتم و هیئت های عزاداری، دسته روی و نخل گردانی داشتند. ناگهان فکر کردم، ما، به سوژه های دفاع مقدس، تنها از این سمت به آن سو پرداختیم، حال چه اتفاقی می افتد که یک دختر عراقی به ایران بیاید. این ایده را همان روز قوام دادم و تمامی متن، حاصل تخیل بود.

این نویسنده و کارگردان درباره علت پرداختن به سوژه اظهار داشت: بنده سال هاست که در تئاتر دفاع مقدس کار می کنم. موضوعی که باعث شد من به “آلاء” بپردازم و آن را، شکل دهم، به این دلیل بود که ما سال های سال، خیلِ قصه هایی عادی و به طور معمول، داشتیم.

دبیر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی یادآور شد: به دنبال سوژه ای بودم که متفاوت از قصه های دیگر باشد. از طرف دیگر، به دنبال فرمِ تازه نیز بودم که در تئاتر دفاع مقدس، شاهد نبودیم. به همین جهت برای نخستین بار در تئاتر ایران از تکنیک اِریال یوگا، با پارچه، استفاده نمودم؛ که البته کارِ بسیار مشکلی نیز بود. این فناوری، یک نوآوری در تئاتر دفاع مقدس بود. از ویژگی های اِریال یوگا، یک نوع ورزشِ میان رشته ای هندی بین پیلاتس و یوگا و ورزش های دیگر از جمله ورزش خیابانی، می توان نام برد که از این حرکات، در نمایش استفاده کردیم. این نمایش، ظرفیتِ اجرا در سطح جهانی را دارد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

او در خوص علت نامگذاری بیان نمود: در پردازش قصه، به یک دختر عراقی رسیدم، و در پی ویژگی های این شخصیت، به نام “آلاء” رسیدم که معنای نیکی ها، خوبی ها و یک معنی دورِ از سُرخی ها می دهد که این سرخی ها خیلی مهم بود.

او در مورد موضوع این نمایش یادآور شد: یک دختر عراقی، فرار می کند و به ایران می آید و درگیر جنگ می شود و توسط نیروهای عراقی، اسیر و کشته می شود. ایرانی ها برای اینکه او را نجات دهند، شهید می دهند. در نهایت بعد از چهل سال، نامزد او به نام “آرش”، پیکر او را پیدا می کند.

او ویژگی های خاص این نمایش را که می تواند مورد توجه داوران واقع شود، این طور تصریح کرد: خودِ خلاقیت و نوآوری ی که در کار وجود دارد، تک پرسوناژ بودن و سنگینیِ اجرای کار، تعددِ میزانسن ها و حرکت ها، تمامی این ها، نکاتی است که داوران می توانند مشاهده نمایند.

 

او فواید تئاتر را این گونه بر شمرد: تئاتر، هنری است که به شیوه مستقیم، می تواند اثرگذاری داشته باشد. شناخت از تئاتر، کم است و این طور نباید فکر شود تئاتر به نمایشِ موزیکال و کمدی، منتهی می شود؛ اینطور نیست. اگر از سنین پایه، از مدارس و از مساجد، تئاتر، آموزش داده شود، مخاطب، بیشتر، و اثرگذاری آن در جامعه، بیشتر خواهد شد.

او در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما از ۱۶ بهمن ماه در تئاتر شهر، اجرای عمومی داریم و خوشحال خواهیم شد که مخاطبان برای دیدن اجرای نمایش نامه “آلاء” تشریف بیاورند.

گفتنی است در نمایش “آلاء”، “مرجان آقانوری” به عنوان بازیگر و “علی برجی” و “محمدرضا آزادفرد” به عنوان بازیگر نَرِیتور حضور دارند. از دیگر عوامل نمایش «آلاء» می‌توان از: مدیرتولید: حامد گودرزی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح حرکت: امیر آقاجان، طراح گریم: منیر سادات صمدانی نیا، طراح پوستر: رامین رستمی، طراح حرکات اریال یوگا: المیرا سبزه زار، آهنگساز و طراح صدا: علی خاتمی، مشاور طراحی صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، مدیر صحنه: فائزه رضایی، مجریان گریم: فریبا جوادی و فاطمه غیاثوند، دستیار کارگردان: محمد علایی، هانیه یوسفی، منشی صحنه: فاطمه عرب، عکاسان: فاطمه عرب، شکوفه درویش اولادی، دستیار تولید: علی کاظم تبار و مدیر روابط عمومی: ناصر ارباب نام برد.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است و اختتامیه آن 11 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری نیا

عکس: الهام سادات روئین تن

 

آ

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=14619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.