به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، این اجرا که به مناسب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تدارک دیده شده بود، ساعت 21:30 با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسرو‏پناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضی زاده هاشمی(نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، سید مجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی)، بهزاد عبدی (دبیرهنری جشنواره)برگزار شد.

 

قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» اثر موریس ژار، آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت که با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای ارکستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یکی از آثار ماندگاری است که به خوبی درحافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است.

 

برهمین اساس، دو تم اصلی در این اثر انتخاب شده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای ارکستر زهی تنظیم شده بود . اجرای ارکستر «پیامبرمهربانی» در دو موومان و در فرم «کانتات» نوشته شده است. فرمی موسیقایی و مذهبی که معمولا با گروه کر و ارکستری کامل یا ارکستر زهی و یا ارکستر بادی اجرا می‌شود و این اثربرای ارکستر زهی و تیمپانی و گروه کر نوشته شده است.

 

موومان اول با عنوان کانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبراکرم(ص) بود.  ادامه این موومان از دو بخش تشکیل که بخش اول وصف و مدح پیامبر(ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد کافرینش هست خاکش هزاران آفرین برجان پاکش…»

 

موومان دوم براساس شعری از شاعر معاصر، میثم آقایی ساخته شده بود. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر(ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل می‌شد. بخش اول بیانگر ورود پیامبر(ص) به غار حرا و مناجات با خداوند بود که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کر اجرا شد.

 

در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم(ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی بر ایشان بود. در نهایت بخش سوم، با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایتگر پیام رسالت پیامبر(ص) یعنی صلح و رحمت برای جهانیان بود. شعر این بخش با این مضمون اجرا شد:«دوباره وقت مناجات وقت وصل رسید؛ دوباره ولوله در آسمان فکند ندایش…»

 

اما آرش امینی رهبر ارکستر «پیامبر مهربانی» در گفت و گو با ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: «این کار در سبک موسیقی آتونال است(سبک موسیقی که به مفهوم هارمونیک سنتی، به یک گام یا مد موسیقی پایبند نیست.) به علاوه در بخش بخش آن بسیار هوشمندانه و به‌جا حضور موسیقی ایرانی کاملاً مشهود است؛ یعنی با آنکه فرم کار،کاملا کلاسیک است مثلاً در بخش‌هایی از اثر «ساقی‌نامه» درمایه بیات اصفهان به گوش می‌رسد. بخش های مهم دیگری نیز در مایه چهارگاه تصنیف شده است. نکته دیگر اینکه، اجرای این کار به دلیل لایه‌لایه بودن و تنوع ریتمیک بسیار سخت است و خوشبختانه ارکستر و گروه کر به خوبی از پس اجرای کار بر آمدند.. .»