به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدیکیا: مخترعان سینما، یک قشوناند. از پیر جانسن منجم که میخواست با «تپانچه عکاسی» حرکت عبور زهره از جلوی خورشید را ضبط کند، بگیرید تا ادوارد مایبریج عکاس که حرکات اسبها را برای درک بهتر مربیان سوارکاری ثبت کرد. حتی توماس ادیسون با دستگاه شهرفرهنگش که «کینه توسکوپ» نام داشت، در 1894 تنها یک قدم با ثبت سینما در سیاههی بلندبالای اختراعاتش فاصله داشت، اما ما امروز برادران لومیر، و البته بیشتر لویی را شایسته عنوان «مخترع سینما» میدانیم. «سینماتوگراف»، حاصل یک شبزندهداری اثربخش لویی لومیر بود. دستگاهی که برخلاف کینه توسکوپ سبک، قابل حمل و چندکاربردی بود. سینماتوگراف نهفقط فیلمبرداری، بلکه ظهور نگاتیو و پخش آن را هم انجام میداد. این یک واحد تولید و پخش سیار بود که خیلی زود به خاطر ویژگیهای منحصر به فردش عالمگیر و باعث شهرت مخترعش شد.
اولین تصاویر ضبط شده با سینماتوگراف از «کارگران در حال ترک کارخانهی لومیر» بود و البته همین فیلم چهل و شش ثانیهای که در 1895 تولید شد، همزمان عنوان اولین فیلم تاریخ سینما و اولین فیلم مستند را از آن خود کرد.
سینما با فیلم مستند زاده شد و خیلی زود شبکهی گستردهی لومیرها متشکل از دستگاههای سینماتوگراف و فیلمبرداران آن که به سراسر دنیا فرستاده میشدند، آوازهی معجزهی جدید را به گوش همهی جهان رساندند. احتمالاً معروفترین فیلم آن دوران که «ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته» باشد را دیدهاید، یا اوصاف تماشاگران سالن را شنیدهاید که از ترس قطاری که از دل پردهی بزرگ روبهرو مستقیم به سمتشان میآمد، به هرسو فرار میکردند. همین فیلم هم حاصل هنر لومیرها بود و خیلی زود تعداد زیادی فیلم مثل آن ساخته و در گنجینهی آنها آرشیو شد. «استودیو ماریای سیاه» ادیسون خیلی زود فراموش شد و لومیرها یکهتاز دنیای سینما شدند. مردم برای دیدن فیلم غذا دادن به کودک، پاشیدن آب به باغبان، ماهیگیران، قایقرانان، مأموران آتشنشانی و مثل آن ساعتها یک فرانک در دست در صف منتظر میماندند تا صندلیهای سالنهای نمناک باشگاه فیلم گراند کافه پر و خالی شود و آنها بتوانند دوباره و دوباره معجزهی نور و تصویر را ببینند.
اگر ذکاوت لویی لومیر نبود خیلی زود اسرار ساخت سینماتوگراف لو میرفت اما او با وقتشناسی و زیرکی تا هرچقدر که میشد، به جای فروش سینماتوگراف، شبکه جهانی ضبط و پخش فیلمش را گسترده میکرد. او اپراتورها را به انگلیس، اسپانیا، روسیه، ایالات متحده و بعدتر به چین و هند فرستاد. حتی رسیدن سینماتوگراف به جنوبگان هم چندان به طول نیانجامید. اینطور شد که مردمی از چین توانستند ببینند شاهزادهای در انگلستان چطور تاجگذاری میکند و همه خودشان را در مقام کاشف جهان تصور کنند. این حس اکتشاف اولین مرحله از رشد سینمای مستند بود که خیلی زود در جهان رسوخ کرد و با شتابی فزاینده همهگیر شد. در اواخر 1897 شمار فیلمبردارهای لومیر در سطح جهان به بیش از صد تن و فیلمها به بیش از هفتصد و پنجاه عنوان رسیده بود. هرچند ما از ایشان تنها نام تعدادی انگشت شمار را میدانیم اما سینمای مستند خود را مدیون همین سربازان هنر هفتم میداند.
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش اول
- نویسنده : محمداحسان مفیدیکیا
- ارسال توسط : cinemaga
- منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روزنامه ایران
- 122 بازدید
- بدون دیدگاه