سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 7954 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

3
کارگردان فیلم کیمیا عنوان کرد؛

لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا

  • کد خبر : 17935
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۹
لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا
مشهد-کارگردان فیلم کیمیا با اشاره به اینکه لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ، ویژگی شاخص فیلم کیمیاست، افزود: حضور تاثیر خسرو شکیبایی در این اثر، آن را به فیلمی ارزشمند و ماندگار تبدیل کرده است.

خبرگزاری رضوی– زهرا غفوریان، دومین شب جشنواره فیلم رضوی با اکران فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی هارون یاشایی تولید  ۱۳۷۳ در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد. حضور درخشان مرحوم خسرو شکیبایی و سختی فیلم سازی حوزه دفاع مقدس در دهه ۷۰، ویژگی و وجه ممتاز این اثر ماندگار است.

درویش در ابتدا با تشکر از دعوت شدن به این مراسم گفت: دعوت و طلب‌شدن از مشهد و امام رضا(ع) را همیشه با رغبت بالا قبول می کنم و بسیار خرسندم که فیلم کیمیا به نمایش گذاشته شد و در مورد ناگفته های آن صحبت می شود.

وی عنوان کرد: کیمیا چهارمین فیلم من بعد از آذرخش است که در هر دو کار اقای یاشایی تهیه کنندگی آن را بر عهده داشتند. طرح کیمیا با مشاوره های بسیار به تدریج پرورش پیدا کرد و به تصویب رسید و  بعد از آن شروع به ساخت کردیم که تجربه عجیبی بود.

فیلم کیمیا در دوره آنالوگ ساخته شده است
درویش با اشاره به اینکه فیلم سازی در دوره حال حاضر بسیار راحت و آسان شده است، در حالیکه در گذشته با امکانات محدود و شرایط سخت فیلمبرداری انجام می شد، تصریح کرد: این فیلم در دوره آنالوگ ساخته شد و امروز وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفاوت پیدا کرده و ساخت فیلم تسهیل شده است، در حالیکه آن زمان کار به شدت دشوار بود.

وی افزود: در دهه 70 فیلم‌سازی دفاع مقدس تازه در حال شکل گرفتن بود و من نیز جزو فیلم‌سازان جوان بودم. آنچه از پشت صحنه آموختم برای من بسیار بیشتر از جلوی دوربین و به مثابه یک دانشگاه بود.

لوکیشن های واقعی و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا
درویش لوکیشن های واقعی و صحنه‌های فیلم که از آثار باقی مانده جنگ گرفته شده بود را ویژگی شاخص فیلم کیمیا عنوان کرد و گفت: در حقیقت لوکیشن‌ها ساخته نشده بلکه انتخاب شده بود.

کارگردان فیلم کیمیا با خاطر نشان کردن اینکه این فیلم سندی باقی‌مانده از یک اتفاق تاریخی و معاصر است، افزود: ماندگارترین تصویر و هویت اصلی فیلم پلانی است که ساکی از بالای کادر روی زمین می‌افتد؛ گویا بار سنگینی بر زمین گذاشته می شود و حس خسرو شکیبایی در این صحنه آن را ماندگار کرده است.

درویش گفت: روز دوم یا سوم جنگ با مدیران مدارس در ساختمان آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس جلسه می گذارند که آیا مدارس تعطیل شود یا خیر که همان زمان یک راکت به آن ساختمان برخورد می‌کند و همه شهید می‌شوند و ما همین ساختمان را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.

خسرو شکیبایی بازیگری عاشق و متعهد بود
کارگردان فیلم کیمیا به ویژگی اخلاقی و تاثیر مثبت حضور خسرو شکیبایی در ماندگاری این اثر ارزشمند اشاره کرد و گفت: او فردی با اخلاق و متعهد به حرفه خود بود. فقط بازیگری سازنده نیست؛ انسان بودن و سبک زندگی نیز مهم است. هنرمند نمی‌تواند جایگاه بالا و مرتبت هنرمندی داشته باشد اما فرد بااخلاقی نباشد.

درویش خاطرنشان کرد: روز سوم فیلمبرداری دست خسرو شکیبایی شکست و پنج عمل جراحی روی آن انجام شد. هر بازیگر دیگری بود فیلم را تا بهبودی کامل متوقف می کرد اما به پیشنهاد خود این بازیگر متعهد، یک هفته بعد از عمل، فیلمبرداری را در مشهد آغاز کردیم. او درد زیادی داشت و مسکن زیادی مصرف می‌کرد، اما چون عاشق کار و حرفه خود بود سختی را به جان می خرید.

وی در خصوص مشکلات تصویربرداری در حرم بیان کرد: آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن می‌آمدند اما بیان می‌شد که این کار کفر است. مسئولین آستان می گفتند از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید و ما هر تلاشی کردیم، گفتند امکان ندارد اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد.

این کارگردان سینما ادامه داد: خسرو شکیبایی گفت «به زیارت رفته بودم؛ فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رئیس دفتر آقای طبسی بود». او تلفنی به شکیبایی می‌دهد و بیان می‌کند «هر کاری بود، ما در خدمتیم». خسرو شکیبایی هم با وی تماس می‌گیرد و بیان می‌کند که «ما می‌خواهیم حاج‌آقا را ببینیم»؛ آن فرد نیز برای روز بعد قرار ملاقاتی تنظیم می‌کند. فردای آن روز به تالار آیینه رفتیم؛ ۶۰ الی ۷۰ روحانی دور نشسته بودند؛ با خودم می‌اندیشیدم مگر می‌توان در حضور آن‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد.

درویش اضافه کرد: موضوع را توضیح دادم؛ مرحوم آیت‌الله طبسی گفت «نه؛ این بدعت می‌شود؛ خدا قبول می‌کند؛ در مکان دیگری فیلمبرداری کنید». خسرو شکیبایی ایستاد؛ از یکی از معممان نیز خواست بایستد. عبای او را روی دوش خود انداخت؛ صندلی را وسط تالار برد؛ روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاج‌آقا نبود. همه را به بازی گرفت. حاج‌آقا در انتها گفت «بشود» و انجام شد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه در واقع مهم‌ترین کار یک کارگردان مدیریت ارواح جمعی است، عنوان کرد: روش آقای یاشایی، در سینما باعث شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد و در کنار مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی بسیار حائز اهمیت است.

کارگردان فیلم کیمیا ادامه داد: مهم‌ترین عنصر قصه شخصیت است و مهم‌ترین عنصری که می‌خواهد در یک فیلم تولید شود تا یک قصه را شکل دهد، انسان است و باید مدیریت شود که آقای یشایایی این کار را بسیار خوب می‌دانست و به خوبی آن را مدیریت می‌کرد.

درویش با خاطر نشان کردن اینکه به علت سختی کار هزینه برخی صحنه‌های کیمیا به اندازه یک فیلم بود، گفت: آن زمان با سه تا چهار میلیون تومان می‌شد فیلم ساخت اما برای کیمیا ۵۵ میلیون تومان هزینه شد.

 رستاخیز سرنوشت خود را دارد و زنده است
ثابت نیا، معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا در ادامه از فیلم ارزشمند و شاخص رستاخیر سوال کرد گفت: آیا در آینده شاهد اکران فیلم رستاخیز خواهیم بود که درویش در پاسخ گفت من از رستاخیز عبور کردم. این فیلم سرنوشت خود را دارد و زنده است.

درویش در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده فیلمی درباره امام رضا(ع) خواهید ساخت، گفت:  هیچ تصمیمی بی‌ارتباط با هم نیست و همه فلسفه، علت و دلیل دارد. واقعیت این است که در مورد اهل بیت(ع) اینگونه است که «او می‌کشد قلاب را» و اصطلاحا خودش می‌گوید بیا.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.