سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

9
حسین زندباف:

برای انتقال تجربه به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود | قصه؛ مشکل ادامه‌دار سینمای ایران

  • کد خبر : 1995
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۶
برای انتقال تجربه به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود | قصه؛ مشکل ادامه‌دار سینمای ایران
یک عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: «باید برای انتقال و آموزش تجربه بزرگان سینما به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی را کنار آنها تربیت کرد.»

سینمایی نیوز- یک عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: «باید برای انتقال و آموزش تجربه بزرگان سینما به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی را کنار آنها تربیت کرد.»
حسین زندباف در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، گفت: «بزرگان سینمای ما و آنهایی که در مسیر فیلمسازی و سینما زحمات بسیاری کشیده‌اند، وقتی عمرشان تمام می‌شود دانششان را هم با خود می‌برند. باید گونه‌ای عمل کرد که دانش این افراد باعث رشد سینما شود و از کنار این آدم‌ها، کسانی پدیدار شوند که بزرگ‌تر و با دانش بیشتری باشند؛ باید برای انتقال و آموزش تجربه به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی را کنار بزرگان سینما تربیت کرد.»
او ادامه داد: «در زمینه تدوین هنوز هم وقتی فیلم‌هایی که زنده‌یاد روح‌الله امامی تدوین آنها را انجام داده می‌بینیم، همچنان جذاب و تکان‌دهنده است. اما چه کسی شاگردش بود؟ چه کسی دست‌پرورده او یا موسی افشار و آدم‌های بزرگ در این زمینه است؟ متاسفانه در موضوعات دیگر هم همین مشکل وجود دارد.»
این کارگردان و تهیه‌کننده افزود: «باید برای انتقال و آموزش تجربه به نسل‌های بعدی برنامه‌ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی کنار بزرگان سینما تربیت شود. مثلا از کنار ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی یا مسعود کیمیایی چه کسی را می‌شناسید که نام ببرید؟ حتی کسانی مانند عباس کیارستمی را داشتیم که در سطح بین‌المللی مطرح بود. به‌خاطر دارم برای فیلم «سفر» که عباس کیارستمی نویسنده آن بود، به جشنواره سن‌سباستین رفته بودیم و در آنجا وقتی اسم عباس کیارستمی ‌آمد، کسی نمی‌نشست و همه او را تشویق می‌کردند. آن لحظه نمی‌دانید چه احساس عجیبی به ما دست داده بود که عباس کیارستمی را داریم.»
زندباف با تأکید بر انتقال تجربه‌ها و دانش‌ها گفت: «همانند شهدای ما که از کنار آنها انسان‌های فرهیخته و بزرگی پدیدار شدند، متأسفانه در انتقال دانش این‌گونه نیستیم و از ابتدا هم نبوده‌ایم. مثلا در تاریخ به فاصله سال‌های زیادی شاعرانی مثل حافظ، سعدی، فردوسی داریم که نظیر آنها نیست. آن زمان ابزارهای ارتباطی نبوده است اما اکنون ما ابزار ارتباطی زیادی داریم که می‌تواند کمک‌کننده باشد. متاسفانه کسی هم برای این موضوع برنامه‌ریزی نمی‌کند و مسئولان هم سلیقه‌ای برخورد می‌کنند. مثلا احمد بخشی را کنار علی حاتمی داشتیم که اکنون از او خبری نداریم. لازمه سینما این است، سینما باید مسیر خود را طی کند و شرایط به گونه‌ای باشد که آدم‌ها زیردست سینماگران بزرگ رشد کنند.»
این تدوین‌گر با مقایسه سینمای جهان و ایران در بحث انتقال تجربه نسل‌های قدیم سینما به نسل جدید گفت: «در سینمای جهان بسیاری از سینماگران، دستیار سینماگران پیش از خود بوده‌اند که رشد کرده‌اند. متأسفانه در کشور ما برنامه‌ریزی برای این موضوع وجود ندارد. مثلا همین خانه سینما که متشکل از صنوف مختلف است، باید افراد را معرفی و از آنها حمایت کند. به‌خاطر دارم در فرانسه به دنبال یک صدابردار ایرانی بودیم که کار ما را انجام دهد، او گفت من نمی‌توانم به شما کمک کنم چرا که فرد بهتری پیش از من وجود دارد که شما باید به او مراجعه کنید. این نشان‌دهنده پیوند و حمایت آنها از یکدیگر است. همچنین مسئولیت کار آنها با صنف‌شان است. اگر کاری ایرادی پیدا کند، شما دست به دامن صنفی خواهید شد که او را معرفی کرده و به او کارت و مجوز فعالیت داده است. در این مورد نیز باید از بزرگان سینما استفاده شود.»
زندباف در ادامه با اشاره به مشکل فیلمنامه در اکثر فیلم‌های ایرانی گفت: «مشکل اصلی ما قصه است. ما استادی در عرصه تلویزیون داشتیم که می‌گفت یک فیلمنامه خوب می‌تواند تبدیل به یک «فیلم خوب» یا «فیلم بد» شود. پس اهمیت فیلمنامه بسیار بالاست. اکثر فیلم‌هایی که امروز در سینمای کشورمان می‌بینیم، مشکل فیلمنامه دارند که از کمبود مطالعه است. در قصه‌گویی، ادبیاتی غنی داریم که علاقمندان عرصه سینما می‌توانند آنها را مطالعه کنند. باید درباره فیلمی که قرار است تولید شود بحث کنید. همچنین معتقدم که فیلم، در پیش‌تولید، تولید می‌شود و زمانی که سر فیلمبرداری می‌آییم، باید تکلیف همه چیز روشن باشد. زمان خود ما در ابتدای کار، تمام گروه را جمع می‌کردیم و همه حرف‌ها و نظرات خودشان را می‌گفتند. درواقع، همه کارگران صحنه بودند، برای همین کارمان طی شش یا هفت هفته‌ فیلمبرداری تمام می‌شد.»
او ادامه داد: «نظم نیز از اهمیت زیادی در سینما برخوردار است. مرحوم نادر ابراهیمی تنها کسی بود که آیین‌نامه مشخص برای تولید فیلم داشت. من «سفرهای دور و دراز» را تدوین می‌کردم و او طی یک آیین‌نامه، تمام افرادی را که در آن پروژه بودند، مشخص کرده بود که چه مسئولیتی دارند. این نظم ضرورت فیلم و سینمای ما است که تاثیرش را در طول کار حس می‌کنیم.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.