سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 8048 امروز 0

خبر فوری

برگزاری جلسه مشورتی کمیته تجزیه تحلیل حرفه‌ها و مشاغل رشته موسیقی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۵۹۲ میلیارد تومان فروخت مرسولات آسیب دیده مشمول غرامت می‌شوند جمع‌آوری مرسولات نمایشگاه کتاب تا سوم خرداد ادامه دارد تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری مطلوب سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجلیل از برترین غرفه‌های بخش ناشران دانشگاهی فراخوان جشنواره منطقه‌ای تئاتر زیویه منتشر شد مجموع فروش به 3 میلیارد و 600 میلیون رسید بازدید رئیس سازمان سینمایی کشور از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر رئیس سازمان سینمایی از دبیر دو دوره گذشته فجر/ خزاعی: انتشارات سینمایی پاسخگوی نیاز سینمای ملی باشند “عبدالحسین فخاری”: آن جا که تبلیغ اعتقادی ناتوان می شود همان تبليغ را با زبان هنر ایجاد می کنند هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند

9
انیمیشن «آدم برفی»، اثر دایان جکسون؛ از مجموعه فیلم های کریسمس/

دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»

  • کد خبر : 2105
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲:۳۴
دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»
آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد. 

سینمایی نیوز- آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد.

این فیلم توسط دایان جکسون بریتانیایی برای شبکه‌ی ۴ تلویزیون کارگردانی شد و اولین بار در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۲ نمایش داده شد و خیلی زود با موفقیت روبرو شد. این فیلم توانست نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه و برنده‌ی جایزه‌ی تلویزیونی بفتا بشود.

تیم بزرگ و متخصصی برای این کار زحمت کشیده‌اند و این درارتباط با خلق هر انیمیشن خوب و ماندگاری بسیار بدیهی است. آنچه آدم برفی اثر دایان جکسون را متمایز می کند، هنری بودن آن است با تکنیک دوبعدی که هنوز تک‌فریم‌هایش برای بسیاری از مخاطبان به شکل یک کارت پستال باقی مانده است و هر سال با ورود به روزهای کریسمس این فیلم بیشتر مطرح می‌شود. چرا که یکی از آثار خوب به‌یاد ماندنی با موضوع کریسمس است.

در UK FILM REVIEW مطلبی درتاریخ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ درباره‌ی این انیمیشن  وجود دارد:

نمادین و اثیری صفات مناسبی برای توصیف انیمیشن کوتاه و صامت آدم برفی هستند که براساس کتاب محبوب ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شده است. آدم برفی، از شور و هیجان نوستالژیکش گرفته تا درون‌مایه‌ی قابل‌شناسایی آهنگ «راه رفتن در هوا»، یکی از وجوه فرهنگ کریسمس را به تصویر می‌کشد که بسیار بر سرزبان است. پس چه چیزی در این کارتون بدون سناریو و نسبتا عجیب و غریب وجود دارد که به سرعت بر شمار مخاطبانش افزوده می‌شود؟

از آغاز، چیزی خواب و خیال مانند درباره‌ی انیمیشن کوتاه دایان جکسون وجود دارد. مراحل کار ساده است: پسربچه‌ای که در ایام کریسمس برف بازی می‌کند، او یک آدم برفی درست می‌کند و آن را با بعضی از لباس‌های خودش می‌آراید. کمی بعد، آدم برفی جان می‌گیرد و زنده می‌شود، سپس پسربچه و آدم برفی از شبی ماجراجویانه و سرشار از شادی‌های بی حد و حصر لذت می‌برند: از شرکت در جشن‌ و پایکوبی‌های بی‌شمار و نیز رفتن به اسکی شبانه با زمزمه‌ی آهنگ یاد شده که پیتراوتی (خواننده‌ی اوپرای مطرح انگلیسی ( تنور)) آن را به زیبایی اجرا کرده است. در حالی که یک پیش فرض خطی در روایت فیلم وجود دارد، برآیند احساسی آن بسیار عجیب و شوک آور ولی در عین حال به روشی خوب و مطلوب است.

پسربچه‌ی بی‌نام با  انبوهی از لذت‌ها و خطرات در فضایی بسیار کوچک مواجه می‌شود که فقط یک بچه این توانایی را دارد که با تاثیرات روانشناختی گیج‌کننده‌اش سازگار شود.

داستان بریگز از نظر موضوعی بسیاری چیزها را زیر برف مدفون کرده است. ارائه‌ی تفسیری صمیمانه درباره‌ی معصومیت، انزوا، آزادی و بی‌پروایی بی‌نظیر زندگی که به زودی رام و اهلی می‌شود. این واقعیت که پسربچه چیزی از خودش را به آدم برفی‌ای می‌دهد که بعد زنده می‌شود، مفهوم دلپذیری را اثبات می‌کند که رفاقت و همراهی برای همه‌ی افراد بخشنده موجود و ممکن است و این‌که دوستی حقیقتا رضایت‌بخش برای کسانی پیش می‌آید که مایل به از خودگذشتگی برای دوستی‌شان باشند.

به علاوه، ویژگی‌های خیالی طرح داستانی و احساس گریزگرایانه‌ی برخورد و رفتار جکسون، جهان شمول بودن جاذبه‌ی آدم برفی را مورد تاکید قرار می‌دهد که برای هر بیننده‌ای در هر جایی تماشایی است.

موسیقی همواره در سینمای صامت و نیز در فیلم‌های کوتاه اساسی بوده که در آن‌ها نیاز به تغییر سرعت، الزامی بدیهی محسوب می‌شود. تجربه و امتیاز سرشار از روح و احساسات بودن هاوارد بلیک (آهنگساز فیلم) باید یکی از برترین امتیازهای فیلم‌های همه‌ی زمان‌ها در نظر گرفته بشود. از لحظات دینگ دینگ آرام شادی تا سکانس‌های نسبتا پرخطر  سوار بر موتورسیکلت در جنگل، بلیک با ملودی‌هایش عمق بسیار زیادی به کاراضافه می‌کند. بلیک خود را نه تنها با سرعت وریتم زیاد تغییرات سازگار و همسو می‌کند، بلکه در ارائه‌ای چیره‌دستانه با مهارت موسیقی خود، آن سرعت را تا حدودی کنترل هم می‌کند.

گاهی اوقات چیزهایی درباره‌ی کریسمس وجود دارند که هیچ وقت نمی‌توانیم آن‌ها را دور بیاندازیم. آدم برفی مثالی از هنری است که فرم و شکل را تعریف می‌کند نه زمان را و همواره به عنوان قطعه‌ای عمیقا تاثیرگذار زنده خواهد ماند.

ترجمه و گردآوری: ماریا تابع بردبار

www.imdb.com/title/tt0084701/characters

www.feelinganimatedblog.wordpress.com/2017/12/25/short-review-the-snowman-1982/amp

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2105

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.