به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، نخستین جلسه از سلسله کلاسهای آموزشی موسیقی که به همت «خانه موسیقی ایران» برپا شده است، با موضوع «مبانی آهنگسازی موسیقی ایرانی» با حضور بیش از پنجاه نفر از هنرجویان و هنردوستان موسیقی از سراسر کشور به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
هنرآموزان از ردههای سنی گوناگون در عرصههای سازی(کلاسیک، دستگاهی و پاپ) و آوازی و نیز دانشجویان آهنگسازی درکلاس حضور بهم رسانده و ضمن معرفی خود شرح کوتاهی از نحوه فعالیتشان را بیان کردند.
فریدون شهبازیان در ابتدای این کارگاه تخصصی پیرامون تجارب شصت ساله خود در حیطه موسیقی ارکسترال ایرانی و سبک شناسی آهنگسازی ایرانی صحبت کرد و سپس به اهمیت دوچندان کیفیت عواطف هنرمند در بیان موسیقایی و در قالب نت ها اشاره کردند.
شهبازیان عامل رشد کیفیت آثار موسیقی را جز به یاری صرف موسیقی ندانسته و به اندیشه ورزی در این حیطه و آزادی ذهن آهنگساز از هر گونه قیود دست و پاگیر تاکید داشتند.
توصیه هایی پیرامون تمرینهای ضروری برای آمادگی و ورزیدگی ذهن آهنگساز و ممارست و نظم در شنیدن آثار درجه یک ایرانی و جهانی برای بالا بردن سطح سلیقه آهنگساز از دیگر موضوعات بیان شده در این جلسه بود.
مباحث کلاس با مجموعه توضیحاتی پیرامون مبانی اصولی آهنگسازی ایرانی، چند صدایی در موسیقی ایران و اهمیت پرورش ملودی و پدیده ریتم ادامه پیدا کرد.
فریدون شهبازیان در مبحث نوشتن موسیقی ارکسترال ایرانی به مضامین رنگ آمیزی و سازشناسی تاکید ویژه داشتند و مثالهایی پیرامون این موضوع بیان کردند که برای ذهن حاضران راهگشا بود. شناخت بالای هنرجویان آهنگسازی از اصول پایهای نوازندگی در ارکستر و آنسامبل ایرانی از دیگر ویژگیهای مورد تاکید ایشان برای یک آهنگساز بود.
بخش پایانی این مستر کلاس به پرسش و پاسخ اختصاص پیدا کرد. پرسشهایی پیرامون سبک و تئوری شخصی فریدون شهبازیان در خلق آثار و نیز جهان بینی هنری او در ساخت تعدادی از قطعات موسیقی..
جلسه دوم مستر کلاس مبانی آهنگسازی در تاریخ ۲۵ مرداد ماه برگزار خواهد شد که به شرح و آنالیز دو اثر شاخص جام تهی و گریز می پردازد.