سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
کل 8361 امروز 0

خبر فوری

“حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان

6
یک فیلم یک تجربه /5

متروپلیس، هوش مصنوعی و آینده انسان

  • کد خبر : 22725
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
متروپلیس، هوش مصنوعی و آینده انسان
شاید حدود صد سال پیش یعنی در سال ۱۹۲۷ زمانی که فریتس لانگ آلمانی فیلم حیرت انگیز متروپلیس را ساخت...
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، شاید حدود صد سال پیش یعنی در سال ۱۹۲۷ زمانی که فریتس لانگ آلمانی فیلم حیرت انگیز متروپلیس را ساخت عموم مردم ‌‌حتی پژوهشگران و دانشمندان، این فیلم را پروژه‌ای جاه‌طلبانه می‌دیدند که از بلندپروازی‌های یک ذهن خیال‌پرداز بیرون آمده است، درست مانند اکنون ما که در عصر انقلابی بزرگ به سر می‌بریم که هوش مصنوعی با طبعات غیرقابل پیش‌بینی‌اش برایمان در حال رقم زدن است و شاید ساخت فیلم‌هایی از جنس بلندپروازی‌های فریتس لانگ با محوریت آینده‌ی بشر و زمین در مواجهه با انواع هوش مصنوعی، حیرت‌انگیز و چه بسا هولناک به نظر بیاید.

فیلم متروپلیس ساخته‌ی فریتس لانگ در سال ۱۹۲۷ با تصاویر پیشگامانه و مقیاس‌های عظیمش، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی با نگاه به آینده که تا کنون ساخته شده و امتحان زمان را پس داده، معرفی می‌شود. فیلمی که تقریباً در هر فیلم علمی تخیلی مدرن دیگر می‌توانید پژواک ایده‌ها و صحنه‌های معماری آن را ببینید. اما چرا تصاویر ارائه‌شده در سال ۱۹۲۷ توسط این فیلم هنوز هم شبیه به امروز ما و بسیار مرتبط با ما است و چه چیز متروپلیس را از دیگر فیلم‌های علمی تخیلی ماقبل خود مانندِ “سفر به ماه” ژرژ مه‌لیس جدا می‌کند؟ شاید به جرات در پاسخ به این سئوالات بتوان گفت: برای آنکه متروپلیس اولین حماسه‌ی علمی تخیلی جدی را در تاریخ سینما ایجاد کرد که نگاهی اجمالی به ما داشت.  در آینده‌ای که متروپلیس ترسیم می‌کند یک تفسیر اجتماعی گزنده از زمان حال ما وجود دارد که تمام این‌ها پاسخ کاملی برای چرایی شاخص بودن متروپلیس است. بنابراین بیایید نگاهی به برخی از راه‌هایی بیندازیم که کلان‌شهر داستان علمی تخیلی متروپلیس را شکل داده است.

در تضاد با کارگاه‌های زیرزمینی تاریک کارگران، معماری فیلم به‌اندازه‌ی روتوانگ یا ماریا یک شخصیت است، اگر تمام حرکت‌ها و دیالوگ شخصیت‌ها را حذف می‌کردید، با نگاه کردن به ساختمان‌ها و بزرگراه‌های شلوغ، هر آنچه را که در مورد این جهان لازم بود بدانید، می‌‌فهمیدید.

نوار نقاله‌ی خطوط دوچرخه با محوریت اضطرارِ در سرعت و به هم پیوستگی و استمرار آن، ساختاری را نمایش می‌دهد که برای زنده ماندنش به کارگران ماشین‌های مراقبت در شهر زیرزمینی نیازمند است تا تاکید کند ما در دنیایی هستیم که صنعتی شدن به نتیجه‌ی منطقی خود رسیده است، که در آن انسان‌ها قابل مصرف هستند.  تا زمانی که چرخ‌ها ساختمان‌ها را می‌چرخانند المان‌های معماری به ما می‌گویند که این دنیایی است که برای برخی زندگی پر از سعادت و برای برخی دیگر دشواری زیستن را بهمراه دارد و این نمادها و کدهای بصری در دی. ان‌. ای متروپلیس و بشکل گسترده‌تر در سینما نوشته می‌شوند، که تقریباً می‌توانید آن را در اینجا و آنجا ببینید.  بطور مثال در فاصله‌ای سه چهار ساله بعد از متروپلیس در فیلم‌هایی مانند “تصور کنید” ساخته‌ی دیوید باتلر در سال ۱۹۳۰ که داستان زندگی در نیویورک دهه‌ی هشتاد را روایت می‌کند، آسمان‌خراش‌ها و شهرهای به هم پیوسته با پل‌ها و بزرگراه‌ها، نماد کلان شهرهایی از آینده‌ای صنعتی می‌شوند که در آن کارگران به عنوان چرخ‌دنده در ماشین عمل می‌کنند. یا در عصر جدید چارلی چاپلین.

جلوتر که می‌آییم در تاریخ سینمای اخیر هم متروپلیس بر فیلم‌های علمی تخیلی دیگری تأثیر نمادین خودش را گذاشته است، از جمله بسیاری از تصاویر “جنگ‌های ستاره‌ای” از مجموعه‌های شخصیت‌ها و حتی شهرها. و شاید فیلمی که بیشترین تأثیر را از ظاهر متروپلیس گرفته است، “دونده روی تیغ” باشد، با هواپیما و بالون‌های شناورِ ماشین‌های پلیس و ما چیزی کاملاً نزدیک به نگاه هنری در این فیلم می‌بینیم که مستقیماً به دیدگاه ریدلی اسکات از لس‌آنجلس ۲۰۱۹ نزدیک است.

ایده‌های دیگری از متروپلیس نیز در سرتاسر سینما ظاهر می‌شوند. مانند روتوانگ مربی دیوانه به عنوان الهام‌بخش “فرانکنشتاین” جیمز ویل ساخته شده در سال ۱۹۳۱.
یا ربات‌های کاملا انسان‌نما در فیلم‌هایی مانند “هوش مصنوعی” و “نابودگر” دیده می‌شود که نشان از گرامر بصری‌ای هستند که متروپلیس خلق کرد.

اما آینده را در متروپلیس چگونه می‌بینیم؟ ترکیب نماهای شهری آرت دکوی آینده‌نگر که با نمادهای مذهبی گوتیک، از جمله مبارزه که در بالای کلیسا فیلمبرداری شده است؛ لحن تاریک فانتزی را در فیلم‌هایی مانند “بتمن” تیم برتون یا “کلاغ” ساخته‌ی الکس پرویاس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متروپلیس با جهان ماندگاری که می‌سازد بر روی ترس ما از آینده صحه می‌گذارد؛ آینده‌ی صنعتی شدن که در آن کارگرانْ غیرانسانی شده‌اند و این در آنچه در اتاق های بزرگ روی صفحه نمایش ماشین‌های مراقبت می‌بینید منعکس می‌شود، این یک آینده‌ی نابرابر است که در آن طبقه‌ی کارگر در زیرزمینی غول‌آسا زندگی می‌کند، در حالی که طبقه‌ی حاکم در شهری روشن و تمیز با سازه‌هایی زیبا.

صحبت از متروپلیس و مفاهیم ساخته‌شده‌ی جهان آن فراوان است اما تنها به این نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که فریتس لانگ با جاه‌طلبی تمام و نبوغ بی‌مثالش توانست جهانی را در متروپلیس خلق کند که به لطف تماشای حدودا صد ساله‌ی آن، نگاه ما را به آینده تغییر داد.

در آخر دوباره اشاره می‌کنیم که جهان امروز ما بیش از پیش به ذهن‌هایی مانند فریتس لانگ نیازمند است و بنظر می‌آید در حال حاضر ضرورت ساخت آثاری مانند متروپلیس با نگاه به آینده‌ی بشر نه تنها مهم، بلکه واجب است چرا که اگر بپذیریم دانشمندان، زمان دستیابی به ابرهوش مصنوعی را حدودا تا صد سال آینده تخمین زده‌اند و با این که در حال حاضر بشر به نوع پیشرفته‌ی هوش مصنوعی دست نیافته است، اما باید که به خطرات و چالش های مربوط به آن‌ها فکر کنیم، تا در زمان ظهور چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای، توان مقابله با عواقب آن‌ها را داشته باشیم.

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.