سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 ذی‌القعده 1446
  • و : Thursday, 22 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
پنجمین نشست هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در تالار هنر برگزار شد

از تولید هنری تا بیزینس هنر در تئاتر کودک

  • کد خبر : 23231
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
از تولید هنری تا بیزینس هنر در تئاتر کودک
روز گذشته تالار هنر میزبان پنجمین نشست با هنرمندان بود که موضوع «رابطه کیفیت آثار نمایشی و بیزینس هنر» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی تالار هنر، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تالار هنر روز جمعه سوم شهریور با حضور سه هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان احسان مجیدی، آرش صادقیان و محمد عبدی و محسن امیری (مدیر تالار هنر) برگزار شد.

تربیت مدیران و هنرمندان آینده در سالن‌های نمایش

احسان مجیدی کارگردان تئاتر در این جلسه گفت: «نگرش و سلیقه مدیر در اتفاقات یک سالن نمایش تأثیر زیادی دارد و از این دریچه می‌توان به شاخص‌هایی برای انتخاب آثار رسید

او به دوره‌های مدیریتی پیشین اشاره‌ کرد و گفت: «در آن دوره افرادی در شورای هنری حضور داشتند که به جوان‌ها خیلی بها دادند و کارگردان‌های جدیدی به حوزه تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

این هنرمند خودش را یکی از کارگردانان همان دوران معرفی کرده و ادامه داد: «این بها دادن و انتخاب‌های درست، در جشنواره بین‌المللی همدان خودش را نشان داد به طوری که بیشتر کارهایی که انتخاب و یا برگزیده شدند از تالار هنر بودند

مدیران باید متوجه این باشند که آینده مملکت در دست بچه‌هاست و بچه‌ها در این سالن تربیت می‌شوند

 

مجیدی حمایت خوب از نمایش را زمینه‌ای برای انتخاب بازیگران و عوامل باکیفیت عنوان کرد و گفت: «مدیران باید متوجه این باشند که آینده مملکت در دست بچه‌هاست و بچه‌ها در این سالن تربیت می‌شوند و برای تربیت مدیر و تربیت تماشاگر نیاز است که توجه ویژه‌ای به این مسئله بشود

او ادامه داد: «اگر یک کار خوب و پر از تماشاگر می‌شود، دلیلش این است که آن کارگردان اساسا پول دارد که می‌تواند بازیگر خوب بیاورد، دکور خوب بزند، موسیقی خوب بسازد و این‌طور کارها بازگشت مالی خوبی هم خواهد داشت

مجیدی درباره کارگردانان جوان نیز گفت: «باید به جوان‌ها فرصت داد اما لازم است که به آن‌ها سخت گرفت تا کسانی که توانایی‌اش را دارند بر صحنه تالار بروند. تالار هنر جای کار اولی‌ها نیست مگر اینکه سئانس ویژه برای‌شان در نظر گرفته شود تا کم‌کم خودشان را با محیط حرفه‌ای تطبیق بدهند

توسعه فرهنگ و کاهش بزه

آرش صادقیان با تأکید بر جنبه‌های اقتصادی نمایش کودک و نوجوان گفت: «مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که در هر منطقه و کشوری که برای فرهنگ هزینه شده در آن منطقه جرم و جنایت خیلی کم شده و این را باید یک مدیر فرهنگی بداند و تمام تلاشش را برای حمایت مادی و معنوی از تولید آثار فرهنگی انجام بدهد

او ادامه داد: «برای ارتقای اقتصاد تئاتر ابتدا باید ببینیم که مشتری چه می‌خواهد و این مسئله خیلی سختی نیست. در وهله دوم باید ببینیم که چه چیزی تالار هنر را متمایز می‌کند؟ آیا از اپلیکیشن یا سایت مشخص استفاده می‌کند که مشتری را مدیریت کند؟ چقدر از فناوری برای مدیریت استفاده می‌کند؟ تالار هنر به‌خودی‌خود یک مکان فیزیکی است و ما با کارهایی که انجام می‌دهیم باید تعریف کنیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد

این هنرمند با پرداختن به شیوه انتخاب آثار نمایشی گفت: «چرا در کنار داورها و مدیریت، از باشگاه مشتریان و تعدادی از تماشاگران دعوت نمی‌کنیم تا قبل از انتخاب اثر برای اجرای عموم یک بازخورد ببینیم؟ «پرویو شو» روشی برای انتخاب آثار می‌تواند باشد که در آن تعدادی آدم باسلیقه‌های مختلف می‌آیند و نمایش را می‌بینند و اعلام می‌کنند که این نمایش مناسب بچه‌ها هست یا نه

برای بچه‌های این مراکز برگه‌های تخفیف برای یک سال اجرا در نظر بگیریم. باید با این روش تالار هنر را برای مخاطبینش تعریف کنیم

 

صادقیان استفاده از مدارس و مکان‌هایی را که مخصوص بچه‌هاست، یکی از راه‌های افزایش مخاطب عنوان کرد و گفت: «برای بچه‌های این مراکز برگه‌های تخفیف برای یک سال اجرا در نظر بگیریم. باید با این روش تالار هنر را برای مخاطبینش تعریف کنیم

او در ادامه تأمین مالی که بخشی از آن را دولت و بخش دیگر را بیزینس‌ها بر عهده داشته باشد را شیوه درست‌تری دانسته و ارتباط خوب و مستمر با بیزینس‌ها را یکی از نکات پراهمیت دانست.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد که باید از پتانسیل تابستان استفاده بهینه کنیم و برای بچه‌ها برنامه‌های تفریحی ایجاد کنیم.

او ادامه داد: «سیستم‌سازی برای تالار هنر بسیار مهم است تا بعد از رفتن مدیر همه‌چیز به‌هم نریزد

این هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان درباره شیوه انتخاب آثار نیز گفت: «برای انتخاب آثار به‌جای متن پروپوزال بگیریم. خروجی نمایش را طبق طراحی که کارگردان دارد بسنجیم

او درباره اجرای نمایش‌های ایرانی یا خارجی گفت: «با توجه به اینکه بچه‌های امروز از دنیای مجازی بهره می‌برند، مرزها دیگر وجود ندارد و نمی‌شود گفت که کار ایرانی اولویت داشته باشد یا خارجی. این تفکیک دیگر معنا ندارد. هر کاری که بتواند تأثیر بگذارد می‌تواند کار خوبی باشد

باید در درامی که برای کودکان استفاده می‌شود از ابزارها و نشانه‌های مدرنیته استفاده کرد

 

کارگردان دغدغه تماشاگر دارد

محمد عبدی، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان این جمله که «تئاتر کودک و نوجوان نیاز به حمایت دارد و حمایت به سبک گذشته پوسیده است» گفت: «کارگردان در بخش اول دغدغه تماشاگر دارد و این باید به‌نوعی سازمان‌دهی شود که هر تماشاگری که به سالن می‌آید، مشخصاتش ثبت شود که در آینده بتوان از آن استفاده کرد

او ادامه داد: «همه تغییرات در همه دنیا از کودکان شروع می‌شود؛ بنابراین سالن کودک و نوجوان جای مهمی است و باید از کارمندان متخصص استفاده شود. حتی در بازاریابی و جذب اسپانسر باید نیروی متخصص این حوزه را داشته باشد. باید چکمه‌های آهنی به پا کنیم و تغییرات اساسی ایجاد کنیم. نمایش کودک و نوجوان را در کنار کار هنری به بیزینس تبدیل کنیم

این هنرمند تعامل با صداوسیما و بهره‌مندی از تبلیغات نمایش در تلویزیون را یکی از راه‌هایی بیان کرد که می‌تواند تأثیر بلندمدت و به‌سزا در این زمینه بر جای بگذارد.

عبدی نیز انتخاب اثر به‌جای متن از خروجی تولیدشده را مسیری کامل‌تر دانست که با آن می‌توان ارزیابی درست‌تری از این‌که سلیقه کودک امروز را برآورده می‌کند یا نه به دست آورد.

همه تغییرات در همه دنیا از کودکان شروع می‌شود بنابراین سالن کودک و نوجوان جای مهمی است و باید از کارمندان متخصص استفاده شود

 

او افزود: «باید در درامی که برای کودکان استفاده می‌شود از ابزارها و نشانه‌های مدرنیته استفاده کرد؛ چراکه بچه‌ها بیشتر اوقات با تبلت کار می‌کنند بنابراین نمایش‌های قدیمی باید به‌روز شوند که بچه‌های امروزی ببینند و بپسندند

در پایان عبدی از اضافه شدن درس نمایش کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها پیشنهاد داد و گفت: «خیلی از هنرمندان کارهای خارجی خوب را ندیده‌اند. می‌تواند در تالار هنر این اتفاق بیفتد که یک روز مشخص را برای اکران فیلم تئاترهای خوب خارجی برای هنرمندان این حوزه در نظر بگیرد. این اقدام تأثیر خوبی روی به‌روز شدن و سبک‌ کار هنرمندان خواهد داشت

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.