سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

4
سیاوش صفاریان‌پور در کارگاه مستند علمی در شیراز مطرح کرد ؛

مستند باید جذاب و آگاهی بخش باشد/لازمه ساخت هر مستندی طی فرایند پژوهش است

  • کد خبر : 23458
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
مستند باید جذاب و آگاهی بخش باشد/لازمه ساخت هر مستندی طی فرایند پژوهش است
دوشنبه ششم شهریورماه در سومین روز از «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز، کارگاه ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور فیلمساز و با حضور علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، این فیلمساز در ابتدای این کارگاه گفت: زنده‌یاد عباس کیارستمی در جایی گفته بود، «می‌رویم صدا بگیریم، دوربین را هم با خودمان می‌بریم»، صدا یکی از مسائل مهم در مستندهای علمی شناخته می‌شود چراکه یک سمت جدی انتقال پیام در همه چیز است؛ گفتن واژه‌ها، دیالوگ‌ها و ایجاد افکت‌های صوتی می‌تواند به انتقال موضوعی که رخ می‌دهد، کمک کند.

او درباره روش‌های ساخت مستند علمی تاکید کرد: اول از همه می‌توانیم اجزای مساله را جدا کنیم. در اغلب مستندهای علمی، نریشن بسیار حاکم است و می‌تواند به عنوان عنصر اصلی یک فیلم مستند شناخته شود. این گفتار فیلم سرنوشت نوع ساخت فیلم را هم می‌تواند تعیین کند اما سوال اینجاست که برای ساخت اثر از نوشتن نریشن مستند علمی شروع می‌کنیم؟ جواب منفی است چراکه ما در ابتدا یک خط سیر کلی داریم و باید ببینیم که چه کار کنیم.

این فیلمساز ادامه داد: باید به کسی که فیلم را به ما سفارش داده است فکر کنیم، سفارش‌دهنده مشخص می‌کند که هدف یا سیاستی که قرار است نتیجه محصول باشد، چیست یعنی انتظار خود را از ابتدا معین می‌کند. خیلی وقت‌ها سفارش‌دهنده ما رادیو و تلویزیون است؛ در تلویزیون رایج است که مستندساز طرح خود را ارایه دهد و درنتیجه ۲ حالت داریم، یا دارای طرحی هستیم یا سفارش‌دهنده‌ای وجود دارد که اهداف را تعیین می‌کند. اغلب سوژه‌هایی که برای فیلم‌های مستند انتخاب می‌شوند، در ارتباط با میل فیلمساز است پس اینکه چگونه مستندی شکل می‌گیرد به واسطه طراح یا کارگردانی است که می‌خواهد آن را بسازد.

با سه نوع سفارش‌دهنده مستند مواجه هستیم؛ تلویزیون، نهادها و تهیه‌کننده سینمایی

صفاریان‌پور خاطرنشان کرد: علاوه بر رادیو و تلویزیون، نهادهایی مثل ستادهای علمی و شرکت‌های تجاری نیز وجود دارند که می‌توانند سفارش‌دهنده مستند باشند. در این لحظه به‌عنوان سازنده نیازمند پشتیبانی مالی هستیم و باید فکر کنیم که چگونه این پشتیبانی را تعیین کنیم، اینکه برای پشتیبانی مالی به کجا مراجعه می‌کنیم، نیازمند وفاداری و تعهدی نسبت به تماشاچی دارد.علاوه بر مسائل بالا، گاهی یک تهیه‌کننده سینمایی سفارش‌دهنده مستند است که سوژه پر فروشی خواهد داشت. درنتیجه با سه نوع سفارش‌دهنده مواجه هستیم؛ تلویزیون، نهادها و تهیه‌کننده سینمایی.

شیوه ساخت مستند در سفارش‌دهنده دوم سخت‌تر است به همین دلیل به یک قرارداد مشخص نیاز دارید؛ قرارداد مشخص، فیلمنامه شماست، قصه‌ای که ایجاد می‌شود، باید با نهاد به توافق برسید و حدود و محدوده کاری شما مشخص شود پس برای تداوم این مسیر نیازمند هم‌زیستی با نهاد هستید.

کارگردان برنامه «پیش رو» درباره بودجه مستند اظهار کرد: پس از سفارش و طرح اولیه به تخمین بودجه می‌رسیم، نوع بودجه فیلم می‌تواند تعیین‌کننده مسیر مستند باشد. مرحله بعد برآورد شیوه تامین مالی است که بسیار نادیده گرفته می‌شود، در زمان تولید نیازمند پول نقد هستیم اما خیلی وقت‌ها سازمان‌ها یا نهادها نیمی از بودجه را در اختیارمان می‌گذارند که فرایند تولید را دگرگون می‌کند، جایی که برنامه‌های تلویزیونی دچار چالش و گرفتاری می‌شوند، جایی است که تخمینی از شیوه توزیع مالی نداریم. شاید بگویید که این مساله برعهده تهیه‌کننده است و به کارگردان مربوط نیست درصورتی که یک کارگردان باید بداند توزیع مالی پروژه به چه شکل پیش می‌رود تا کار را با برنامه‌ریزی و کیفیت مطلوب پیش ببرد.

فرآیندی که برای هر فیلم مستندی لازم است، فرایند پژوهشی‌ست

او عنوان کرد: فرآیندی که برای هر فیلم مستندی لازم است، فرایند پژوهشی‌ست؛ این فرایند می‌تواند کوتاه یا بلند، عمیق یا سطحی باشد. هیچ پروژه مستندی نیست که فرایند پژوهشی خود را طی نکند و درست پیش رود، اگر قرار باشد این فرایند انجام نشود، هزینه تولید افزایش می‌یابد. مستند علمی یک قرارداد خیلی مهم دارد و بیش از هرچیز باید به علم وفادار باشد. اگر مستند علمی با بهترین کیفیت دوربین ساخته شود اما از نظر علمی تهی باشد، همه ماجرا کنار گذاشته می‌شود. ما در مستند علمی موظف به تبدیل‌گری هستیم یعنی یک مفهوم علمی را می‌گیریم و باید آن را به تصویر، محتوای صوتی و نریشن تبدیل ‌کنیم، شما موظف به شبیه‌سازی‌هایی هستید.

صفاریان‌پور درباره مرحله بعد توضیح داد: بعد از نگارش فیلمنامه، مرحله «ایجاد پرسش، ایجاد پاسخ، ایجاد شگفتی و درنهایت به دست آوردن آگاهی» است که باید برای هر کدام از بخش‌های مستند درنظر گرفته شود. اگر شما شگفتی را در مخاطب ایجاد کنید، همان تنشی است که باعث می‌شود مخاطب بعد از تماشای یک مستند علمی، با دیدن هر چیزی به یاد شما بیفتد. این بهترین بخش ساخت مستند علمی است. همچنین اگر مستند آگاهی‌بخش نباشد، اهمیت خود را از دست می‌دهد و اگر به‌عنوان فیلمساز نتوانم مخاطب را جذب پرده سینما کنم، کارم را درست انجام نداده‌ام.

این برنامه‌ساز علمی در پایان بیان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در فرایند تولید مستند علمی گریزی از آن نیست، داشتن یک ماکت است یعنی باید بدانیم که به چه چیزهایی بپردازیم تا بودجه‌مان دور ریخته نشود، البته باید بدانیم که کنار نگذاشتن برخی از صحنه‌های فیلمبرداری امکان ندارد، شما موظف هستید بخش‌هایی از فیلم را کوتاه کنید یا دور بریزید چراکه می‌خواهید مخاطب‌تان را نگه دارید و اگر ماکتی از فیلم داشته باشید، بسیار به شما کمک می‌کند.

هفته فیلم هنر و تجربه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گروه سینمایی هنر و تجربه، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان فارس برگزار می‌شود.
در این رویداد کارگاه‌های موضوع انتقال تجربه کارگردانی توسط احمدرضا درویش، تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی، ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور برگزار شدند و امروز هفتم شهریور کارگاه انتقال تجربه، معنا و فرم در فیلم توسط علی روئین‌تن برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.