سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

3
در نشست فیلم «مشق امشب» در شیراز مطرح شد؛

کیارستمی در مشق شب به مسئله مهمی توجه کرده است

  • کد خبر : 23461
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۲
کیارستمی در مشق شب به مسئله مهمی توجه کرده است
دوشنبه 6 شهریورماه در سینما فرهنگ شیراز و در حاشیه «هفته فیلم هنر و تجربه»، فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی، مهران نعمت‌اللهی اکران شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، پس از اکران این مستند، حجت‌الاسلام دکتر حمید مقامی و دکتر حمیدرضا عوضدخت درباره «مشق امشب» به گفتگو پرداختند. در ابتدای این نشست حمید مقامی گفت: در لحظه به لحظه فیلم متوجه حضور مفاهیم مختلف در آن بودم و کارگردانان تمام سعی خود را کرده‌اند که به این مسائل بپردازند. باید بارها و بارها این فیلم را دید چراکه با هر بار دیدن آن، چیزی کشف می‌شود.

او ادامه داد: وقتی که از عباس کیارستمی می‌پرسند چرا «مشق شب» را ساخته است، می‌گوید در خانه‌ام درگیر مشق شب فرزندم شدم و می‌خواستم این مساله را در مدرسه نیز پیگیری کنم، بدین شکل است که هنرمند و فیلمساز دقیقا دست روی مسائل حساس و ملموس زندگی خود و اطرافیان می‌گذارد. وقتی فیلم «مشق شب» کیارستمی در سال 1367 ساخته شد، دردها و غم‌های بسیاری در فیلم مشهود بود و فکر می‌کنم کارگردان هم توقع نداشت هنگام ساخت اثر به این مفاهیم برسد. زمانی که این فیلم ساخته و پخش شد و متولیان تعلیم و تربیت آن را دیدند، اواخر جنگ بود، کاش کیارستمی در دهه 70 که دهه سازندگی بود، بار دیگر این اثر را به نمایش می‌گذاشت تا مسیولان آموزش و پرورش دقت می‌کردند تا بعد از 30 سال، رگه‌هایی از اتفاقات دهه 60 و زمان جنگ را در کودکان امروزی شاهد نبودیم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با دیدن فیلم «مشق امشب» متوجه می‌شویم که بخشی از جامعه هنوز همان دردها و رنج‌های دهه 60 را به شکلی دیگر دارا هستند. نباید اجازه دهیم، صدایی که کارگردان این اثر با فریاد بلند به گوش‌مان رسانده است، در فضای هنر و تعلیم و تربیت خاموش شود بلکه چنان عباس کیارستمی که در سال 1367 این راه را آغاز کرده بود، ادامه دهیم و «مشق شب» و «مشق امشب» را برای تمام معلمان به نمایش بگذاریم.

او در پایان درباره کودکان حاضر در مستند تصریح کرد: از میان بچه‌های کاری که در فیلم «مشق امشب» حضور دارند، برخی بسیار باهوش هستند و اگر فرصتی در اختیارشان قرار گیرد، جزو برترین‌ها و نخبگان کشور خواهند شد. همچنین شاهد حضور فرزندان خانواده‌های پولداری هستیم که در مدارس غیرانتفاعی درس می‌خوانند. البته نمی‌توان گفت که هر کس در مدرسه غیر انتفاعی درس می‌خواند پولدار است، برخی اینگونه نیستند اما برای تعلیم و تربیت بهتر فرزندان‌شان تمام حقوق کاری‌شان را صرف این کار می‌کنند. در اینجا بحث عدالت آموزشی مطرح می‌شود؛ دانش‌آموزانی هستند که در مدارس دولتی درس می‌خوانند و نمی‌دانیم چه آینده‌ای خواهند داشت.

 باید در مدارس  به مبانی توجه کنیم

در ادامه حمیدرضا عوضدخت درباره مستند «مشق امشب» بیان کرد: ارکان و فرایند تربیت چند بخش دارد که خانواده، نظام آموزشی یعنی دولت یا حاکمیت، رسانه‌ها و نهادهای مدنی هستند. برای اینکه تربیت در کشوری شکل گیرد و نظام آموزش و پرورش آن به خوبی مسیر را دنبال کنند، همه این ارکان باید کار خود را به درستی انجام دهند. متاسفانه در بخش رسانه و هنر در حوزه دانش‌آموزان کارهای کمی انجام شده است، چرا «مشق شب» باید بعد از 30 سال بازخوانی شود؟ امیدوارم که این فیلم جریان‌سازی ایجاد کند.

او ادامه داد: البته فیلم‌هایی تولید شده است اما آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند، جریان‌سازی کنند حتی فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی در زمان خودش به خوبی توسط جامعه و مسئولان دیده نشد، اگر دیده و توجه می‌شد، امروز شاهد  همان دوران و مشکلات دیگری نبودیم. از طرف دیگر خانواده‌ها نقش خود را به خوبی نمی‌دانند و بخشی از آن‌ها فکر می‌کنند که فقط وظیفه دارند معیشت خود و فرزندشان را پیگیری کنند، البته برخی از آن‌ها مجبور هستند و شرایط این توقع را از آن‌ها دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: برای همه کسانی که دغدغه‌مند حوزه تعلیم و تربیت هستند، توصیه جدی دارم؛ برای تغییر فضا، نیازمند ساخت آثار جدی در این حوزه هستیم. آموزش و پرورش نباید اولویت سوم، چهارم یا پنجم یک جامعه باشد بلکه باید در اولویت اول قرار گیرد. هیچ جامعه‌ای به سعادت دست پیدا نمی‌کند، رشد نمی‌یابد، مشکلات معیشتی و اقتصادی‌اش رفع نمی‌شود مگر اینکه به امر آموزش و پرورش توجه داشته باشد.

عوضدخت تاکید کرد: «مشق امشب» ضمن اینکه از ساختار فیلم «مشق شب» کیارستمی الگوبرداری کرده اما اسیر تکرار نشده بود، این کاری‌ست که هنر و هنرمند باید انجام دهد، اگر هنر اسیر تکرار شود، دیگر هنری وجود ندارد، کارگردانان «مشق امشب» فکر نو، دغدغه نو و سوالاتی داشته‌اند که بسیار مهم‌ و جدی است. همچنین رضایت به آنچه که هست و قناعت در وضع موجود، هنر را می‌کشد، این نارضایتی است که هنر را ایجاد می‌کند لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که سنگ اول ساختمان هنر نارضایتی است که باید منجر به درک دنیای بهتری شود، اگر اینگونه نباشد ناامیدی و سیاه‌نمایی در هنر به‌وجود می‌آید.

او تصریح کرد: فیلم درباره عدالت آموزشی صحبت می‌کند، با مشق شروع می‌کند اما پس از ورود به ماجرا مسیر خود را تغییر می‌دهد و به سمت عدالت آموزشی می‌رود. «مشق امشب» سه طبقه جامعه یعنی مرفه، کودکان کار و متوسط را درنظر گرفته که انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است. همچنین بازخوانی و گفتگو با فیلم «مشق شب» کیارستمی بسیار هوشمندانه است چراکه یک تحقیق 30 ساله به این فیلم وصل می‌شود.

این کارشناس در پایان عنوان کرد: در مدارس باید به مبانی توجه کنیم، آن هم نه در پرورش دانش‌آموز و نوجوان تک ساحتی بلکه مدارس ما مدارسی آموزشی هستند و فرهنگی و تربیتی نیستند، این نگاه باید از آموزشی به فرهنگی و تربیتی تغییر کند.

ما اصلا بچه‌ها را نمی‌شناسیم

در بخش پایانی این نشست مهران نعمت‌اللهی یکی از کارگردانان «مشق امشب» درباره فیلم گفت: «مشق امشب» تکلیف امروز ما در برابر نسل فرداست، نسلی که اگر شرایط آن‌ها را نبینیم و نیازهای‌شان را درک نکنیم، آینده‌مان به خطر می‌افتد؛ این نسل در آینده روی کار می‌آیند و اگر پرورش و آموزش‌شان با اختلال مواجه شود، جامعه هرگز به اهدافی که مد نظر دارد، نخواهد رسید.

او درباره سختی کار با کودکان اظهار کرد: کار با بچه‌ها سختی‌های خاص خود را دارد، بسیار پراکنده‌گویی می‌کنند و این مساله موجب مختل شدن اهداف فیلمساز می‌شود. وقتی می‌خواهید فیلم مستند بسازید، چارچوبی رسم می‌کنید و به اتفاقات آن چارچوب دل می‌سپارید که انعطاف بسیار بالایی می‌خواهد. بزرگ‌ترین چیزی که من در این فیلم دست یافتم این است که ما اصلا بچه‌ها را نمی‌شناسیم و فهم ما از آن‌ها، قبل از ساخت فیلم تا انتها زمین تا آسمان، متفاوت شد.

هفته فیلم هنر و تجربه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گروه سینمایی هنر و تجربه، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان فارس برگزار می‌شود. در این رویداد چهار کارگاه با موضوع انتقال تجربه کارگردانی توسط احمدرضا درویش، انتقال تجربه، معنا و فرم در فیلم توسط علی روئین‌تن، ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور و تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی و برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.