سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 21 December - 2024
کل 8821 امروز 0

خبر فوری

نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند آنها که غافلگیر شدند و آنهایی که انتظارش را داشتند ۵ نکته از اختتامیه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج» هویت تاریخی ما مدیون عشایر است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳ عروسک‌ها در سرمای پاییزی جشنواره را آغاز کردند نقد فیلم «مجمع کاردینال‌ها» فهرست کامل برگزیدگان پایان رقابت برای تندیس‌های فیروزه شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد برنامه اجراهای جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک منتشر شد نقد فیلم «مخلوقات خدا» برگزیدگان نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر معرفی شدند رونمایی از پوستر هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند دومین نشست کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود سینما فرهنگ آذرشهر افتتاح شد مروری بر ۱۸ کتابی که در ایران تئاتر معرفی شد امروز آخرین مهلت ثبت نام اهالی رسانه ۷۰ درصد فیلم‌های متقاضی جشنواره فجر تولید بخش خصوصی‌اند کتاب‌وام؛ خرید قسطی کتاب به صورت آنلاین “یاسر خیر”: تصور ما از واقعیت نیاز به باز شناسایی دارد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های پایانی هفته آغاز فرآیند بازبینی آثار متقاضی فجر چهل و سوم از اواخر هفته شش فیلمنامه سینمایی مجوز ساخت گرفت نقش «انجمن» در ورود فیلم‌اولی‌ها به جریان احیای سینمای ایران استقبال از بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران فجر چهل‌وسوم جزییات نخستین شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر فیلم کوتاه باید پر از ایده‌های فرمی و شیطنت باشد/ افسوس برای پایان‌های بد! سالن‌های پر، افتتاحیه آرام و اکران یک فیلم درباره غزه بزرگترها چراغ «سینماحقیقت» را روشن کردند معرفی داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران باید «داریوش مهرجویی» را معادل تخت جمشید بدانیم تنوع ژانر مخاطبان سینما را به بیش از 300 هزار نفر در روز رساند بوموسی میزبان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر چهل و سوم امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام مسابقه تبلیغات سینمای ایران آغاز ثبت نام اصحاب رسانه و منتقدان جشنواره ۴۳ فیلم فجر از ۱۸ آذر نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در 40 شهر «مورچه»، «برنو»، «بی رنگ» و «سزارین» در پاتوق این هفته اکران می‌شوند بازدید دبیر جشنواره فیلم فجر از ستاد جشنواره «سینماحقیقت» سینماگران، جهان ایرانی را احیا کنند جدول نمایش هجدهمین «سینماحقیقت» منتشر شد تمدید فراخوان‌های رقابتی و غیررقابتی

9
یک فیلم یک تجربه/6

فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” آغازگر ژانر وحشت در سینما

  • کد خبر : 23645
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” آغازگر ژانر وحشت در سینما
وقتی درباره‌ی اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما می‌پرسیم‌ بیشتر مردم احتمالاً به تصاویری از "دفتر دکتر کالیگاری"(که با نام مطب دکتر کلیگاری نیز شناخته می‌شود) فکر می‌کنند که دارای مجموعه‌های نقاشی تابیده‌شده با قصه و فضای دلهره‌آور و تصاویر عجیب هنوز هم در ذهن‌شان زنده مانده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، وقتی درباره‌ی اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما می‌پرسیم بیشتر مردم احتمالاً به تصاویری از “دفتر دکتر کالیگاری” فکر می‌کنند که دارای مجموعه‌های نقاشی تابیده‌شده با قصه و فضای دلهره‌آور و تصاویر عجیب هنوز هم در ذهن‌شان زنده مانده است.
در سال ۱۹۱۹ میلادی کارل مایر و هانتس یانوویتس دو نویسنده‌ی نسبتا تازه‌کار، هر دو به عنوان نویسندگان صلح‌جو و ضد جنگ بر این باور بودند که می‌توان با ساخت فیلمی ارزشمند مروج این آرمان بود و بر تغییر جو جنگ‌زده و نظامی جامعه‌ی آن روز آلمان پس از جنگ جهانی اول کمک کرد. این دو نفر تجارب شخصی زیادی در زمینه‌ی ترس و دلهره داشتند که همگی ناشی از فضای ناامن جامعه بود از این رو تصمیم گرفتند تا فیلمی ترسناک بسازند که بعدها توسط بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و منتقدان بعنوان فیلمی پیشگویانه از ظهور دیکتاتوری در آلمان شناخته شد.
فیلمنامه با تلاش زیاد از سوی نویسندگان، توسط شرکت اریش پومر تایید، به کارگردانی روبرت وینه و به پیشنهاد طراحان در سبک اکسپرسیونیستی ساخته شد. فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” به عنوان نخستین فیلم جنبش اکسپرسیونیستی موفقیت زیادی را به دست آورد و به خاطر سبک دیداری نوین و داستان‌گویی روانشناختی‌اش شهرت فراوانی کسب کرد که ساخت تجربی فیلم و نبود هیچ گونه پیش‌زمینه‌ای برای نوع روایت داستان، آن را به اثری بی‌نظیر در نوع خود بدل کرد.
فیلم در شش پرده به نمایش درمی‌آید و در هر پرده روند قصه با کمک عناصر تصویری و ویژگی‌های سبک اکسپرسیون ماهیت کلی اثر را می‌سازند. اگر بشکل خلاصه بخواهیم از ویژگی‌های این سبک در سینما نام ببریم باید از استفاده از نور و سایه با کنتراست بالا، زوایای دراماتیک دوربین، صحنه‌ها و مناظر کج و مخدوش، استفاده از فضای سورئال و ماورایی، نمایش دنیای عاطفی درون شخصیت‌ها و استفاده از مضامین انزوا، جنون و ناامیدی نام ببریم که تماماً در “دفتر دکتر کالیگاری” به خدمت گرفته شده‌اند و این بهره‌برداری تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرمالیستی فیلم شده است. مانند استفاده از میزانسن یا چیدمان عناصر درون کادر و دکورهای به شدت سبک و اغلب اغراق‌آمیز.
اکنون دیگر پرواضح است که فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” پدر فیلم‌های ژانر وحشت و دلهره‌آور پس از خود است از تاثیر بر کاراکترهایی مانند نوسفراتو و فرانکنشتاین تا کارگردان‌های بزرگی مانند آلفرد هیچکاک، دیوید لینچ، گیرمو دل‌تورو، تیم برتون و ریدلی اسکات و تاثیر غیرقابل انکار بر ژانر نوآر. این تاثیر آنقدر شگفت‌انگیز است که شخصیت فرانسیسِ “دفتر دکتر کالیگاری” را بعد از سفری نود ساله در شخصیتِ تدی دنیلزِ “شاتر آیلند” مارتین اسکورسیزی می بینیم.
تیمارستانِ انتهایی فیلم، مخاطب را وارد دنیایی مالیخولیایی می‌کند که سیاه و تهدیدآمیز است. دنیایی که نمی‌توانیم بفهمیم چه کسی واقعاً دیوانه است و چه کسی عاقل؟ چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ؟ وقتی در آخرین نمای فیلم، به سبکِ همیشگی فیلم‌های صامت، روی تصویرِ دکتر کالیگاری، که تا پیش از این آدمِ منفی داستانِ ذهنی فرانسیس بود، وایپ دایره‌ای شکل صورت می‌گیرد و در انتها تنها چهره‌ی او در میان پس‌زمینه‌ی سیاه، دیده می‌شود، انگار فیلم می‌خواهد به مخاطب هشدار بدهد چندان مطمئن نباشد که این آدم، حالا تبدیل شده به آدمِ مثبتِ ماجرا. این‌جاست که مشخص می‌شود با چه فیلمِ مهمی در تاریخ سینما مواجه‌ایم. این‌جاست که معلوم می‌شود سازندگان اثر در سال ۱۹۱۹ میلادی چه فهم و درکِ درستی از مدیوم سینما به عنوان یک ابزار هنری داشته‌اند. آن‌ها با تعریف یک داستانِ روان‌شناسانه با ته‌مایه‌های پلیسی ـ جنایی و ترسناک که به عنصر غافلگیری می‌انجامد، موفق شدند اثری خلق کنند که راهگشای آثار بعد از خود بود…

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23645

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.