سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

4
داستان لوئیزیانا، داستان مک‌کارتی/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش هفدهم

  • کد خبر : 23787
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۱
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش هفدهم
هرچند جریان مک‌کارتیسم در آمریکا، یکی از سیاه‌ترین دوران‌ها در هالیوود بود، ولی باعث نشد که صدای مستندسازها خاموش شود، مجموعه مستند تلویزیونی «اکنون ببین» به ویژه اپیزودی با عنوان «گزارشی درباره‌ سناتور مک کارتی» یک جریان تقابلی از سوی سینماگران بود که باعث بی اعتبار شدن سناتور مک کارتی و شاید مرگ زودهنگامش شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: وقتی که قرار شد پای کاشفان نفت به رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی باز شود و به حفاری بپردازند، ساکنان بومی منطقه، از قبیله‌ی «کاجون»، نگران شدند که مبادا استخراج این ماده‌ی بد بو، طبیعت رودخانه و ساکنانش را از بین ببرد، شرکت اویل استاندارد نیوجرسی هم که این را فهمید بر آن شد تا با ساخت یک فیلم مستند، به نوعی خاطر بومیان را جمع کند که خطر خاصی رخ نخواهد داد. برای همین سراغ رابرت فلاهرتی رفت و از او خواست تا «داستان لوئیزیانا» را بسازد. فلاهرتی هم پذیرفت و البته شرط کرد که دستش در پرداختن به موضوع باز باشد.

داستان لوئیزیانا هم مثل دیگر فیلم‌های فلاهرتی مستند محض نبود و کمی چاشنی تخیل را در خود می‌دید، نوجوانی که سوژه‌ی اصلی فیلم بود و پدر و مادرش از اقوام محلی بودند، اما در واقع ارتباط خانوادگی نداشتند. این نشان می‌داد فلاهرتی این بار پا را کمی دورتر از مرزهای مستند گذاشته است، با این وجود هنوز این اثر در فهرست آثار کلاسیک سینمای مستند قرار دارد و در همان سالی که تولید شد هم مورد توجه منتقدین قرار گرفت و توانست نامزد اسکار بهترین متن شود و البته موسیقی جذابش، جایزه معتبر پولیتزر را برد، رخدادی که تا سال 2021 برای یک موسیقی فیلم بی‌‌سابقه ماند.

در این مستند، دو نیرو کاملاً قابل تشخیص است، از یک سو طبیعت و سوی دیگر دکل‌های حفاری و یک نوجوان بومی، حلقه‌ی وصل این دو است. شاید در قضاوت اول این را یک مستند تبلیغاتی و توجیهی از جانب سرمایه‌گذار برای فعالیت‌های اکتشافی‌اش بدانیم اما فلاهرتی چنین فیلمی نساخت، حداکثر لطف او به شرکت حفاری این بود که این پیام را به مردم بومی مخابره کند، «نترسید! طبیعت بکر در امان است.»

در آن دوره از سینمای مستند، سرمایه‌گذاری روی فیلم‌ها توسط شرکت‌های صنعتی بزرگ نظیر شل، سیتروئن و دیگران یک امر مرسوم بود، نانوک شمال و سفر زرد را هم پول همین شرکت‌ها راه انداخت و کم کم این به یک رویه در بین سینماگران تبدیل شد که غول‌های صنعتی و تجاری را برای حمایت از یک اثر فرهنگی مجاب کنند، این موج چنان شدت گرفت که پس از جنگ جهانی شمار این قبیل مستندها، هرچند کوتاته بوده باشند، به 4000 عنوان در سال رسید.

اما این اقبال دیری نپایید، چرا که با شروع جنگ سرد و تشکیل سازوکارهای سانسور و مراقبت، یک حرکت سرکوبگر برای سنجش وفاداری و پاکسازی در هر دو جهت جنگ براه افتاد. در آمریکا سناتور جوزف مک کارتی سر دسته‌ی این موج بود و به واسطه‌ی لیست سیاهی که نوع نگاه او باعث آن شد بسیاری به بهانه‌ی طرفداری از کمونیسم به زندان افتادند و بازار تولید فیلم مستند از رونق افتاد.

هرچند جریان مک‌کارتیسم در دهه 50 قرن گذشته در آمریکا، یکی از سیاه‌ترین دوران‌ها در هالیوود بود، ولی باعث نشد که صدای مستندسازها خاموش شود، مجموعه مستند تلویزیونی «اکنون ببین» به ویژه اپیزودی با عنوان «گزارشی درباره‌ی سناتور مک کارتی» یک جریان تقابلی از سوی سینماگران در برابر سرکوب حاکمیت بود و همین هم باعث بی اعتبار شدن سناتور مک کارتی و شاید مرگ زودهنگامش شد.

در نهایت این زور حکومت بود که چربید و آن مجموعه مستند تا سال 1958 بیشتر دوام نیاورد و تحت فشارها تولیدش متوقف شد. پس از چندی، سخت‌گیری‌ها باعث شد که مستندها محافظه‌کارانه‌تر شود و مستندسازها کم خطرتر و طبعاً مخاطبان هم رغبتشان را به دیدن چنین مستندهایی از دست دادند.

ادامه دارد …
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23787
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 102 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.