سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
در سی و ششمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «شاید زیبایی عزم‌مان را جزم کرده است: ماسائو آداچی»؛ برقراری دیالکتیک سینمایی بین فیلمساز با سوژه/

وقتی مدل‌های مختلف فیلمسازی تجمیع می‌شوند

  • کد خبر : 26412
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۱۶
وقتی مدل‌های مختلف فیلمسازی تجمیع می‌شوند
 سی و ششمین برنامه «مستندات یکشنبه» که زیرمجموعه سینماتک خانه‌ هنرمندان ایران به پخش فیلم‌های مستند می‌پردازد، یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، به نمایش فیلم مستند «شاید زیبایی عزم‌مان را جزم کرده است: ماسائو آداچی» به کارگردانی فیلیپ گرندریو محصول ۲۰۱۱ اختصاص داشت. پس از پخش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور اوستا محمودوند (پژوهشگر سینما) در سالن استاد ناصری برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اوستا محمودوند در ابتدای این نشست گفت: این فیلم را برای این برنامه پیشنهاد کردم؛ زیرا یک ماه پیش، تقریبا تمام فیلم‌های گرندریو را دو مرتبه دیدم. اولین بار فیلم‌های او را زمانی دیدم که تازه ارشد سینما قبول شده بودم و با این دید به سمت آن رفتم، که این فیلم‌ها متفاوت از آثاری است که در تاریخ سینما آنها را می‌خوانیم. اخیرا درباره سینمای جستار و معانی مختلف آن مطالعه می‌کنم. اگر هر فیلم دیگری بود و می‌خواست کاراکتری را معرفی کند، معمولا اینطور نشان می‌داد که این شخص این بوده و فعالیت‌هایی به این صورت را داشته است اما در اینجا اینطور نیست.

او افزود: نکته‌ای که در دیدن دو مرتبه این فیلم برایم جالب بود، این بود که قاعدتا مخاطب می‌داند ماسائو آداچی کیست، در صورتی که فکر می‌کنم حتی فیلم‌بین‌های خیلی حرفه‌ای سینما نیز، نه که این آدم را نشناسند، اما معمولا او را به عنوان نویسنده همکار می‌شناسند. چون در میانه انقلاب‌های دنیا ناگهان محو می‌شود. بعد از ساختن چند فیلم به سراغ مسئله فلسطین رفته و دیگر بر نمی‌گردد و تا ۲۰ سال کسی او را پیدا نمی‌کند. در نظر بگیرید، هر کس دیگری می‌خواست این فیلم را بسازد، قاعدتا به آن محیط رفته و سعی می‌کرد که آن محیط را نشان دهد. اینجا اینطور نبوده و کاملا شبیه سینمای گرندریو جلو رفته است.

این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: کاری که گرندریو در اینجا می‌کند، شبیه فیلم‌های اخیرش است. یعنی ما یک دوربین دستی را داریم که ممکن است گاهی اوقات صحنه‌هایی را نشان دهد که اصلا ممکن است مخاطب رابطه مستقیم آن را متوجه نشود. صدا نیز چند حالت دارد. می‌خواهم بگویم فیلمساز مدل خاصی را در نظر می‌گیرد. اگر اسم این مستند را مستند پرتره بگذاریم، باید بگوییم کار او اصلا کار معمول نیست. او چند شکل از فیلمسازی را در نظر گرفته و تقریبا می‌شود گفت می‌توان با نگاه فیلم مقاله و فیلم جستار و مستند پرتره و… نیز به آن نگاه کرد.

محمودوند ادامه داد: در واقع همه برخوردهای سینمایی که داشته را در این فیلم دخیل می‌کند. کاری که او می‌کند، شبیه کاری است که سوژه فیلم انجام می‌دهد. چیزی که فیلمساز و سوژه در فیلم به آن اشاره نمی‌کنند، این است که آداچی نویسنده سینمایی مهمی هم هست. او نظریه سینمایی دارد که با عنوان نظریه منظره شناخته می‌شود که آداچی بر اساس آن فیلم‌هایش را ساخته است. معروف‌ترین فیلمی که شروع‌کننده این نظریه است، «نام مستعار؛ قاتل سریالی» نام دارد که دقیقا چنین برخوردی را با محیط می‌کند و ما آن را در اینجا نیز می‌بینیم.

او افزود: یعنی ما به جای اینکه مثل فیلم‌های دیگر مستند و داستانی بخواهیم یک قاتل سریالی را دنبال کنیم، در آن فیلم، آداچی، محیط‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است آن آدم در آنها رفت و آمد داشته باشد و به قول خود، نقد مارکسیستی‌اش را به این شکل انجام می‌دهد که محیط چطور این آدم را شکل داده است؛ نه اینکه بخواهیم داستان سرگذشت فرد را ببینیم. در اروپا و آمریکا نیز چند فیلمساز دیگر این مدل فیلمسازی را ادامه می‌دهند. اما کاری که گرندریو می‌کند، این است که بدون اینکه اشاره مستقیمی به نوع فیلمسازی و تفکر آداچی بدهد، همان کاری که آداچی قبلا انجام داده را انجام می‌دهد. یعنی محیطی را نشان می‌دهد که ما یک انقلابی مالیخولیایی را می‌بینیم.

این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: آدمی که یک تجربه افراطی در دهه شصت داشته و اکنون، نه اینکه خودش را شکست خورده بداند، ولی یک حس مالیخولیایی هم نسبت به تمام این ۴۰ سال دارد. اگر بخواهم کلیت فیلم را خلاصه کنم که چرا به این شکل است؟ باید بگویم به این خاطر بوده که فیلمساز نه تنها خواسته سبک خودش را نگه دارد، بلکه خواسته سبک فیلمسازی هم که در حال فیلم گرفتن از آن است را نیز وارد فیلم کند. به صورتی که دیالکتیک بین آنها فقط کلامی نباشد، به صورت سینمایی نیز بین این دو برقرار باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.