سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

14
کتایون جهانگیری:

«زیر این چتر باران می‌بارد» صریح و چالشی است

  • کد خبر : 2703
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
«زیر این چتر باران می‌بارد» صریح و چالشی است
کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند. جامعه کارگری، بازنشستگان، بخش درمان و کارفرمایان تحت تاثیر سیاست‌هایی هستند که سازمان تامین اجتماعی تعریف می‌کند. اینکه این سیاست‌ها چه هستند و چگونه وضع شده‌اند از مواردی هستند که ما سعی کردیم به بخش‌هایی از آن در فیلم بپردازیم. خط اصلی فیلم اما بحث تولید و تاثیر این سازمان با فشار بر این بخش و در نهایت تاثیرش بر کلیت اقتصاد کشور است.

او افزود: «زیر این چتر…» یک اثر چالشی و ‌ژورنالیستی است و در آن سعی شده جسورانه وارد حوزه‌ای شویم که مساله پنجاه درصد مردم ایران است. بنابراین نیاز بود که فیلم لحنی صریح و جسورانه داشته باشد. همچنین این موضوع به شدت حساسیت‌برانگیز است و مدیران این سازمان در مقابل طرح سوال و نقد به شدت گارد دارند.

جهانگیری اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای این تاسیس شد که از رفاه و تولید حمایت کند. اما شیوه عملکردش به دلیل روش‌هایی که دولت‌ها بخصوص در چهار دهه اخیر در پیش گرفتند کاملا تغییر کرده است و بیشتر شبیه صندوقی شده است که مردم در آن پول می‌ریزند تا دولت هر زمان خواست از آن استقراض کند و به هر شیوه که دلش خواست آنرا پس بدهد و یا حتی پس ندهد! و این معضلی بسیار بزرگ است. در فیلم به این نکته اشاره می‌شود که این سازمان تا چه حد با رویه اشتباهی که در پیش گرفته تاثیر منفی بر بخش تولید در کشور داشته است.

جهانگیری با بیان اینکه وقتی موضوعی به این مهمی در کشور وجود دارد باید در مورد آن فیلم ساخته شود گفت: من سعی کردم صادقانه این وظیفه را انجام دهم و این فیلم را برای مردم و بخاطر مردم ساختم.

این کارگردان با اشاره به اینکه روند پژوهشی فیلم تقریبا شش ماه به طول انجامید گفت: منابع مختلفی مانند کتاب‌ها و مقاله‌ها را در اختیار داشتم همچنین تحقیقات میدانی نیز داشتیم و من با جامعه کارگری و اکثر مدیران سابق سازمان گفتگو داشتم. همچنین مرکز گسترش سینمای مستند تجربی نیز مشاورانی را برای همراهی معرفی کرد. هیات مدیره و مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز در بخش پژوهش بی‌دریغ در کنارمان بودند.

جهانگیری از عدم حمایت برخی نسبت به فیلم اشاره کرد و گفت: از جامعه کارگری و کارفرمایان ناراضی هستم. فیلمی ساخته شد برای این دو قشر و سکوت آنها در مقابل فیلم برایم ناراحت کننده بود. مثل این است که شما به خط مقدم جنگ بروید اما خط پشتیبانی وجود نداشته باشد. بسیاری از کارفرمایان در صحبت‌های اولیه حرف‌هایی را عنوان می‌کردند اما به من می‌گفتند این حرف‌ها را جلوی دوربین نخواهیم گفت.

او گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت حرفه‌ای به تولید آثار مستند مشغول است. من با این مرکز چندین همکاری داشتم و می‌توانم بگویم همواره در روند تولید حساسیت بسیاری در مورد کیفیت فیلم وجود داشته است. در مورد فیلم «زیر این چتر…» حساسیت‌ها حتی بیشتر بود و دو مشاوربا دقت و وسواس به من کمک کردند.

کارگردان مستند «قطار مسیر 60» در پایان گفت: در بحث تبلیغات و آشنا سازی ذهن مردم برای تماشای یک فیلم بسیار ضعیف هستیم. شما ببینید در جهان حتی آثار داستانی که بازیگران مشهوری در آن ایفای نقش می‌کنند چه تبلیغات گسترده‌ای دارند و از چه ترفندهایی برای جذب مخاطب بهره برده می‌شود. متاسفانه در کشور ما اما اوضاع چنینن نیست. بنابراین اگر فیلمی فوق‌العاده نیز ساخته شود تا زمانی که تبلیغات مناسبی نداشته باشد مردم هم به سمت آن نخواهند رفت چراکه اصلا اطلاعی از تولید و ساخت و محتوای آن ندارند.

مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طرح اکران حقیقت به صورت آنلاین در سامانه هاشور نمایش داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2703
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اعتماد آنلاین
  • 225 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.