سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۲۱ اسفند , ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 رمضان 1446
  • و : Tuesday, 11 March , 2025 می باشد
کل 9580 امروز 0

خبر فوری

از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود/ زمان برگزاری ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ مطالبات کتابفروشان در بخش حضوری طرح فجرانه پرداخت شد آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود آمار فروش سینماهای کشور در بهمن‌ماه اعلام شد نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزیدگان خود را شناخت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳ برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر ۴۳ معرفی شدند منوچهر والی‌زاده درگذشت اولین روزهای اسفند و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه اول اسفند ۱۴۰۳ «برف آخر»؛ خوش قاب و کارت پستالی! سفر یک روزه رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل انجمن سینمای جوان به کاشان جشنواره‌های فجر باید پیوند عمیق‌تری داشته باشند شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فضای باز معرفی شدند پایان چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزاری آیین اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ اول اسفندماه در پردیس ملت “رضا مهدوی”: دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر بعد از ۴۰ سال دائر شود/ دبیر اختیار تام پیدا کند تا ایده‌های خوب بتواند پیاده شود/ بودجه جشنواره‌ها با ردیف اختصاصی در مجلس تصویب شود/ می‌توانیم جشنواره موسیقی مردم وار (پاپ) و جشنواره موسیقی زنان داشته باشیم/ از مشکلات اصلی ما در جشنواره بین المللی موسیقی فجر کمبود سالن است/ هوای سرد سازهای کلاسیک موسیقی خیابانی را از کوک خارج می‌کند/ در تدوین سند موسیقی موسیقی‌دانان برجسته دعوت شوند/ سند موسیقی باید تک برگ باشد/ نفر اول برگزیدگان بدون کنکور وارد هنرستان و دانشکده‌های موسیقی شوند/ بنیاد نخبگان رشته موسیقی داشته باشد سینما سیار در جزیره ابوموسی به کار خود پایان داد اعلام فیلم‌های اکران نوروزی اکران نوروزی «بامبولک» برای کودکان و نوجوانان فروش پانزده میلیارد تومانی کتابفروشی‌ها در طرح ویژه دهه فجر / گامی بلند در راستای تحقق کلان برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم فراخوان دومین جشنواره «آسمون» منتشر شد چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در هنرستان موسیقی پسران افتتاح شد ابراهیم حیدری قائم‌مقام سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد نام‌نویسی دوره جامع عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد دو سیمرغ برای سینمای مستند

4
در نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران؛

تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران بررسی شد

  • کد خبر : 30535
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۴
تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران بررسی شد
نخستین نشست پژوهشی مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر روز گذشته (۱۶ دی ماه) با سخنرانی محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمدعلی مرآتی در ابتدای سخنانش و پیش از ورورد به مباحث علمی، حمله تروریستی اخیر به کرمان را محکوم و برای بازماندگان آرزوی تسلی خاطر و آرامش کرد.
دبیر جشنواره در ادامه گفت: در نخستین نشست پژوهشی درباره«تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران؛ موسیقی قومی، فراقومیتی یا شبه کلاسیک» صحبت خواهیم کرد.
او ادامه داد: در واقع می‌خواهیم ببینیم که چگونه مردم ایران و همچنین اقوام مختلف در یک پدیده موسیقی به اجماع می‌رسند و در پهنه ایران زمین در کنار یکدیگر، موسیقی فراقومیتی را به زبان‌های مختلف درست کردند.
این استاد دانشگاه و اتنوموزیکولوگ درباره برخورد مردم با موسیقی نیز توضیح داد: موسیقی درگذشته خیلی احساسی معنا می‌شد اما امروز به گونه دیگری آن را معنا می‌کنیم. امروز موسیقی را دارای سه رکن اساسی می‌دانیم اما مسئله اصلی محتوای انسان‌شناسانه این مقوله است که باعث می‌شود، یک‌قوم به پدیده موسیقی برسند.
دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در ایران برای ارائه و تعریف موسیقی قومی از واژه‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. هرچند که بیش از ۴۰ سال است از واژه «موسیقی نواحی» برای تعریف این مفهوم استفاده می‌شود که بنده ابتدا اصلا با این واژه موافق نبودم اما طی چند سال اخیر پی به حقیقتی بردم که موضوع سخنرانی امروز من است. بنده متوجه شدم اقوام بر اساس پدیده‌های زیبایی‌شناسی، خودشان موسیقی مشترکی درست کردند که البته همجواری در آن نقش زیادی داشته است. آنها در اوج یک پدیده موسیقایی به یک واژه مشخص رسیدند؛ مثل موسیقی بخشی که در یک پهنه فرهنگی شکل گرفته و کاملا فراقومیتی محسوب می‌شود.
مرآتی در ادامه سخنانش از مفهوم موسیقی کلاسیک در موزیکولوژی معاصر، ویژگی‌های موسیقی نواحی ایران در منطقه، واژه پیشاکلاسیک و همچنین موسیقی بخشی‌های شمال خراسان (چند قومیتی) صحبت کرد.
این اتنوموزیکولوگ توضیح داد: رابطه ژنتیک و اندام‌واری بین موسیقی فولکلور و‌ ردیف‌دستگاهی ما وجود دارد که می‌تواند با دقت تعریف و بررسی شود.
مرآتی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه تعریفی از نوابغ موسیقی اظهار کرد: ملاک ما در جشنواره‌ها «نوابغ» هستند؛ نوابغی که توسط هنرمندان همان منطقه انتخاب می‌شوند. این نوابغ هستند که اجازه تغییرات در موسیقی را دارند؛ زیرا مرزهای صوتی را بلد هستند و به درستی می‌شناسند.
این هنرمند در توضیحات تکمیلی خود بیان کرد: در جای‌جای ایران می‌توان مثال‌هایی را برای عناصر شبکه کلاسیک در نظر گرفت. بخشی‌ها و عاشیق‌ها نمونه‌هایی از این دست هستند که در حوزه فعالیت آنها جغرافیا را در نظر نمی‌گیرند. مثلا در آذربایجان غربی ترک‌ها و کردها موسیقی مشترک و سازهای مشترکی دارند. به عنوان نمونه ما سازی داریم که در ترکی «نرمه‌نای»، در کردی «بالابان» و در زبان ارمنی «دودوک» نام دارد.
وی افزود: بزرگانی هستند که در فرهنگ‌های مختلف نقش اسطوره پیدا کرده‌اند؛ اسطوره‌ها چندان دور نیستند و در موسیقی هم بسیاری از این اسطوره‌ها هنوز زنده هستند. در بلوچستان، خراسان، آذربایجان، خوزستان، هرمزگان و… اسطوره‌های زیادی داریم که بر اساس نبوغ خود دست به خلاقیت زدند؛ این نبوغ از بیرون نمی‌آید و از درون هنرمند نشأت می‌گیرد. چیزی که به اصالت برمی‌گردد. اصالت یک عنصر بیشتر ندارد و عنصر اصلی آن همان نبوغ است؛ برای مثال «بتهوون» همیشه آدم خاصی بوده است که دو دوره مهم موسیقی یعنی کلاسیک و رومانتیک را به او نسبت می‌دهند؛ باید گفت تنها چیزی که در بتهوون باعث پیشرفت شده، نبوغش بوده است.
محمدعلی مرآتی در بخش دیگری از سخنانش به واژه‌شناسی موسیقی نواحی ایران پرداخت و درباره واژه موسیقی، موسیقی نواحی، محلی یا قومی و واژه‌هایی با معانی متفاوت در فرهنگ‌ها صحبت کرد.
بخش دوم این نشست پژوهشی نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و این در حالی بود که دانشجویان موسیقی استقبال زیادی از این نشست پژوهشی کرده بودند و سوالات و نقطه‌نظرات خود را با محمدعلی مرآتی مطرح کردند.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه به دبیری دکتر محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی در حال برگزاری است و ۱۹ دی‌ماه نیز تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.