سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

8
در پانصد و هفتادمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: آدام مک‌کی راوی آمریکای معاصر است/

نمونه مدرن سینمای افشاگرانه‌ای که در سال‌های پیش می‌شناختیم!

  • کد خبر : 30808
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۴۶
نمونه مدرن سینمای افشاگرانه‌ای که در سال‌های پیش می‌شناختیم!
پانصد و هفتادمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه هجدهم دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «رکود بزرگ» به کارگردانی آدام مک‌کی محصول ۲۰۱۵ اختصاص داشت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور خسرو نقیبی (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.
خسرو نقیبی در این نشست گفت: بسیاری اسم آدام مک‌کی را راوی آمریکای معاصر گذاشته‌اند. به این معنی که از جامعه کاپیتالیستی و سرمایه‌داری آمریکا به همان شکلی که هست، صحبت می‌کند. سینمای او بسیار به جنس سینمای افشاگرانه‌ای که در دهه ۷۰ آمریکا مرسوم شد، شبیه است. سینمایی که پاچینو و رد فورد ستاره‌های آن بودند. چیزی که آدام مک‌کی در زمانه امروز، به آن مدل از سینمای افشاگرانه اضافه می‌کند، طنزی سیاه و بسیار صریح است. در حالی که در دهه ۷۰ فیلمسازان افشاگری چون کاپولا، سیدنی لومت و…، فیلم‌های افشاگرانه‌ی تلخی می‌ساختند که به مانند تریلرهای سیاسی پر از کنایه بود.
او درباره دلیل این اقدام توسط آدام مک‌کی بیان کرد: در واقع انگار حجم افشاگری‌هایی که در زمانه امروز، در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود، شرایطی را ایجاد کرده که دیگر گفتن این اطلاعات به تنهایی در فیلم کافی نیست. اتفاقی که اینجا می‌افتد، این است که آدام مک‌کی سعی می‌کند تا ثقیل‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن نمایش دهد. به صورتی که همه‌چیز را تبدیل به شوخی می‌کند. او حتی دیوار چهارم و خط فرضی با تماشاگر را می‌شکند و کاراکترهایش رو به دوربین بسیاری از موارد را برای مخاطبان توضیح می‌دهند. همچنین سلبریتی‌هایی چون مارگو رابی و سلنا گومز را می‌آورد تا پیچیده‌ترین مفاهیم اقتصادی را به ساده‌ترین زبان ممکن برای مخاطب توضیح دهند. این اتفاق به نوعی شبیه کاری است که مایکل مور هم در برخی مستندهایش انجام داده است.
این منتقد سینما در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: زبان طنزآمیز و کنایه‌آمیزی که آدام مک‌کی در فیلم‌هایش استفاده می‌کند، انگار پیشنهادی است که برای شکل دیگری برخورد کردن با موضوع مطرح می‌شود. او همچنین با استفاده از حرکت دوربین، پیشنهاد دیگری ارائه داده که در مجموع نتیجه آن تصاویر ساده شده‌ای از مفاهیم ثقیل در شکلی است که تماشاگر بتواند آن را بفهمد. این فیلم زمانی که به نمایش درآمد، بسیار سر و صدا کرد و جوایز متعددی گرفت. اما مهمترین خصیصه آن فیلمنامه‌اش بود که جایزه هم برد. البته مهمترین اتفاق این بود که پس از این اثر، مجموعه آثار مشابهی توسط آدام مک‌کی و همکارانش و گروه‌های دیگری تولید شد. به این ترتیب این شیوه تبدیل به یک مدل ساخت فیلم شد.
نقیبی در ادامه گفت: شاید مهمترین ویژگی آدام مک‌کی به عنوان راوی آمریکای معاصر که از آن گفتیم این باشد که مفاهیم سخت جهان سرمایه‌داری را تبدیل به یک مفهوم دراماتیک برای مخاطب عام می‌کند. او به عنوان یک فیلمساز که فیلم الگو ساخته است، این تاثیرگذاری را روی نمونه‌های مشابه و فیلم‌سازان هم‌نسل خود داشته است.
او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: در این فیلم شما با آدم‌های باهوشی مواجه هستید. یکی از ویژگی‌های شخصیت‌های فیلم‌های آدام مک‌کی این است که در آنها آدم‌هایی که جلوتر از زمان خود بودند، نشان داده می‌شوند. آنها متوجه اتفاقی شده‌اند و می‌خواهند جهان را از آن مطلع کنند. آدم‌هایی که از حماقت جمعی در عذاب هستند. در واقع این مدل فیلم، نمونه مدرن سینمای افشاگرانه‌ای است که در گذشته داشتیم.
این منتقد سینما در پایان گفت: در واقع آدام مک‌کی با شوخی‌ها و کنایه‌هایی که نسبت به فیلم‌های مدل خود در سال‌های پیش دارد، در حال گفتن این حرف بوده که این آمریکایی است که خیلی بیشتر از قبل بر جهان سرمایه‌داری و جامعه طبقاتی سوار شده؛ بنابراین دیگر نمی‌شود مانند گذشته قهرمانی راه بیفتد و همه را نجات دهد. آثار او پر از کنایه‌هایی به این شکل است که شما دوست دارید پایان خوب ببینید، شما علاقمندید همه به سزای عملشان برسند ولی آب از آب تکان نمی‌خورد. در نهایت این مردم عام هستند که آسیب می‌بینند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.