سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 7954 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

10
چهل‌سال جشنواره؛ ژانر به ژانر |

ژانر کودک و نوجوان؛ استشمام اتمسفرِ معصومانه

  • کد خبر : 3156
  • ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
ژانر کودک و نوجوان؛ استشمام اتمسفرِ معصومانه
درام «کودک و نوجوان» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر یکی از ژانرهای شاخص بوده است. ژانری که از اساس در بحبوحه فجر و در سال‌های پس از انقلاب طلوع کرده است.

سینمایی نیوز- درام «کودک و نوجوان» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر یکی از ژانرهای شاخص بوده است. ژانری که از اساس در بحبوحه فجر و در سال‌های پس از انقلاب طلوع کرده است. با نام چنین گونه‌ای در سینمای ایران ذهنیت هنرمندان در دالان‌های صفای و صمیمیت تصویر شده است.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. ژانر درام «کودک و نوجوان» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر یکی از ژانرهای شاخص بوده است. ژانری که از اساس در بحبوحه فجر و در سال‌های پس از انقلاب طلوع کرده است.
با نام چنین گونه‌ای در سینمای ایران ذهنیت هنرمندان در دالان‌های صفای و صمیمیت تصویر شده است. روایت دنیای کودک و نوجوان در سینمای ایران به مثابه تفرج در چشم‌انداز رویاهاست. این سبک با توجه به رویکرد بسیاری از مولفان اینجایی به نوعی ژانر مبدل شده است.

خانه دوست کجاست؟؛ ورای فیلم خانه دوست ژانر آن باید بگوییم از دنیای کیارستمی دست به تأویل و رمزگشاییِ هر مولفه‌ای بزنیم بازی را باخته‌ایم. خانه دوست نیز از این قاعده مستثنی نیست.  باید روبه روی پرده نقره‌ای بنشینیم و از استشمام اتمسفرِ معصوم کودکانه از صداقت و سادگیِ اثر لذت ببریم.
خانه دوست کجاست مفروض اساسی خود را که صداقت نام دارد به وسیله جاری کردن آن در لحن دوربین و کلام کاراکترها تعمیم می‌دهد.
البته پیرامون ژانر فیلم باید گفت همین غریزهٔ عصمت و طهارت در کلام یک کودک جاذبه ژانر ملودرام‌گونه به تپش می‌اندازد. در واقع جلوتی مینی‌مالیسم و پرمایه را در حلول احساسات بازگو می‌کند و می‌خواهد باورِ زیستن را در هجای کودکی بدمد. دمیدنی که از سازوکار استتیکی فیلم قابل برداشت است.‌
لحن دوربین نیز در موازات با برخورد آهسته و در بعضی موارد ثابتش نسبت میزانسن به فیلم جلوه‌ای کارت پستالی می‌دهد، این اقدام کیارستمی در رفتار با دوربین و خلق قاب‌هایی همچون مسیر رفت و آمد کودک با آن درخت بالای تپه و گل بین دفتر مشق نتیجه‌ای جز ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب ندارد این ماندگاری آنچنان اورجینال است که همچنان وقتی اسم جشنواره فجر و ژانر کودک و نوجوان می‌آید، نام خانه دوست کجاست؟ بر سر زبان‌ها می‌افتد.

بچه‌های آسمان؛ در طریقت ژانر کودک رویا دریچه‌ایست رو به حقایق والا و برتر. اعتلای این رویا بر ساحت روزمرگی و خمودگی همچون قصیده‌ای جانِ مخاطب را جلا می‌دهد. فیلم بچه‌های آسمان در مامن ذهنیات یک کودک آوار آرزوها را بر رشته‌های دغدغه سرازیر می‌کند.
مجید مجیدی در اثنای ژانربندی‌اش زیست معصومانه یک کودک را با مرامی دل‌برا جلا می‌دهد و جهان معصومانه چنین نسلی را به غایت فرم خود می‌رساند.
فیلم با منطق تیپیکال خود از کودک، پی‌رفت دغدغه‌ها به پلات داستانی اثر ارزانی می‌دارد‌ و تمثیل آرزوها را به واسطه آن صیقل می‌دهد.
در نتیجهٔ تلاقی دغدغه با آرزو، خروجیِ سمپاتیسم فائق می‌آید و جهان کودک با تمام مقتضیاتش‌ در افق‌های دورِ انسانیت ترسیم می‌شود.

نان و شعر؛ پیش از ساختن هر‌کلامی مختصِ نان و شعر اثر کیومرث پوراحمد باید بگوییم مجموعه‌ی قصه‌های مجید با زدن برچسبِ هویت ملی متعلق به زمان و مکان مشخصی نیست.  پلاتِ این مجموعه با بهره‌گیری از عملکرد طیف شخصیت‌محوری و به دنبال آن  غرق شدن در موقعیت‌های کمیک و درام تمام آنچه را که باید یک مجموعه دارا باشد را عرضه می‌کند.
نان و شعر نیز بسط داده شده‌ی همین ایده، در سا‌حت رویکرد تکنیکال پوراحمد است. رابطه‌ای گره خورده میان مجید و سایر شخصیت‌ها اندر احوالات گم شدن یک چک، در موقعیت‌های دراماتیک تقسیم می‌شود.
در نهایت پوراحمد سیر سینوسی قصه‌ی خود را مثل همیشه در نوک قله، در اوج خوشبختی به پایان می‌رساند. او استاد نشاندن لبخند بر چهره‌ی کودکانی‌ است که ساعتی کوتاه را با آثار او به خصوص نان و شعر همراهی داشته‌اند. در این موقعیت فیلم نان و شعر مرزی از سوی کودکی به سمت نوجوانی، مرحله‌ای که مسئولیت‌ها رنگ دغدغه به خود بگیرند و صداقت عنصر تلاش برای رفع آن دغدغه ترسیم‌گر بلوغی انسانی است.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3156
  • نویسنده : محراب توکلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 158 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.