سینمایی نیوز- در مستند نیمهبلند «آقای صیاد را ول کنید» یکی از مهمترین عکاسان خبری ایران سوژه یک مستند شده است.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمداحسان مفیدی: راستش را بخواهید، نمیشود و نباید روی مستند «آقای صیاد را ول کنید» بوق گذاشت و سانسورش کرد. آقای صیاد را باید ول کرد که خودش باشد. اگر بنا باشد که لیچار نگوید و تندی نکند که دیگر آقای صیاد نیست! منِ مخاطب قطع به یقین میدانم که تدوینگر این مستند، صدی نود از دشنامها را کنار گذاشته و آنچه مانده از هفت صافی رد شده تا بشود یک اثر پنجاه و چند دقیقهای.
محمد صیاد صبور، یا چنان که پشت عکسهایش را مهر میکند م. صیاد، از برترین عکاسان خبری معاصر ایران، این بار خود سوژهی یک پرترهی خوشساخت از مریم ملک فخار شد است. هرچند عمدهی این مستند تکگوییهای سوژهی اصلی است، اما استفادهی خوب از آثار عکاس و بهره بردن به موقع و به اندازه از عنصر صدا که به فراخور قاب عکسهاست، خوب توانسته از عهدهی کار برآید. دیگر اینکه او خود کپشن روی عکسها میشود و هر فریم را در یکی دو جمله، چنانکه باید، توصیف میکند تا ما را هم در چند تا از بیشمار خاطرههایی که دارد شریک کرده باشد.
مستندساز گام به گام از نوجوانی با او پیش میآید: در فتوپلازا، در روزنامهی آیندگان و با مسعود بهنود، در خیایانهای طهران و پیادهرویهای کنار گلسرخی، در روزهای انقلاب و با کاوه گلستان، در میتینگهای سنجابی و آژانس ایپی، در طبس و جاگذاشتن همهی همراهان، و در کنفرانس خبری رئیس جمهور وقت با خاویر پرز دکوئیار در تهران، آنجا که رهبر انقلاب آقای خامنهای به تیم حفاظت میگویند: «آقای صیاد را ول کنید»
خانم ملک فخار حتما گوش شنوایی داشته و خوب توانسته اعتماد آقای عکاس را جلب کند که اینطور سر صحبت و درد دلش باز شده و هر آنچه ما باید بشنویم را گفته. عکاسی که همه را در قاب گنجانده، اما خودش هر وقت بخواهد از قاب بیرون میزند.